Poprawne rozliczenie leasingu

office-1776574_640.jpg

„Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością podpisała umowę leasingu operacyjnego na zakup samochodu ciężarowego do 3,5 t. Jak ma wyglądać księgowanie w/w umowy, oraz FV za ubezpieczenie GAP, FV za opłatę administracyjną, FV za refakturę kosztów ubezpieczenia, FV za raty leasingowe, oraz odsetki?”

Korzystający zalicza opłaty z tytułu …

(…) umowy leasingu operacyjnego (opłatę za zawarcie umowy, opłatę wstępna, opłatę podstawową) – w razie stosowania wariantu porównawczego rachunku zysków i strat do kosztów działalności operacyjnej lub pozostałych kosztów operacyjnych, a w przypadku stosowania wariantu kalkulacyjnego rachunku zysku i strat do kosztów wytworzenia, ogólnego zarządu lub sprzedaży bądź do kosztów pozostałej działalności operacyjnej, zależnie od celu użytkowania przedmiotu leasingu. Opłaty te ustala się metodą liniową, w jednakowej wysokości i zalicza równomiernie do kosztów poszczególnych miesięcy lub kwartałów objętych okresem leasingu. Jeżeli jednak inny sposób rozłożenia opłat leasingowych lepiej odzwierciedla rozkład w czasie korzyści czerpanych przez korzystającego z przedmiotu umowy, to może on być także stosowany. Korzystający nie wykazuje przedmiotu leasingu jako składnika aktywów.

Opłatę za zawarcie umowy ujmuje się – co do zasady – zgodnie z ww. wyjaśnieniami. Wymaga to ujęcia opłaty za zawarcie umowy jako czynnego rozliczenia międzyokresowego kosztów i rozliczania jej w czasie przez okres leasingu.

Szczególną uwagę należy zwrócić na treść umowy leasingu.  Umowy leasingu operacyjnego często zawierają klauzule stanowiące, że korzystający zobowiązuje się ponosić okresowe opłaty z tytułu konserwacji, remontu, usuwania uszkodzeń lub innych szkód przedmiotu leasingu powstałych w okresie leasingu, lub zobowiązuje się zwrócić finansującemu stanowiący przedmiot leasingu środek trwały w stanie, w jakim przejął go w momencie rozpoczęcia leasingu. O ile w odniesieniu do własnych środków trwałych jednostka może postępować w taki sposób, który pozwala uniknąć poniesienia w przyszłości kosztów takich konserwacji, remontów itp., to w przypadku środków trwałych przejętych w leasing operacyjny postanowienia umowy leasingu mogą wykluczać taką możliwość. Wymogi określone w umowie leasingu operacyjnego mogą powodować, że na dzień bilansowy istnieje zobowiązanie, z którego korzystający nie może się wycofać lub uniknąć jego spełnienia; zachodzi wtedy zdarzenie obligujące w rozumieniu Krajowych Standardów Rachunkowości – KSR nr 6 „Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe”.

GAP to ubezpieczenie od straty finansowej w przypadku utraty samochodu, czyli szkody całkowitej po wypadku lub kradzieży. W przypadku wystąpienia szkody całkowitej w pojeździe, ubezpieczenie GAP pokrywa różnicę pomiędzy wartością fakturową lub sumą ubezpieczenia AC samochodu, a jego wartością rynkową aktualną na dzień szkody. Starając się odpowiedzieć na zadane pytanie, pomimo braku niezbędnych informacji takich jak zapisy wiążącej umowy leasingu, stosowanego przez spółkę wariantu rozliczeniowego, można ogólnikowo wskazać, że FV (faktura VAT) za ubezpieczenie GAP powinna być księgowana proporcjonalnie do danego roku. FV za opłatę administracyjną, FV za refakturę kosztów ubezpieczenia oraz FV za raty leasingowe należy księgować w kosztach bieżących. Odsetki natomiast należy księgować w kosztach finansowych.

Sandra Iwulska – aplikantka radcowska

Abistema Kancelaria Prawna Stangreciak, Karpierz sp.k. Kraków

www.abistema.pl