Popularność zakupów w sieci

Popularność zakupów internetowych w Unii Europejskiej (UE) nadal rośnie. Na zmianę nawyków zakupowych mają wpływ ograniczenia związane z COVID-19 dlatego można spodziewać się dalszego rozwoju handlu elektronicznego.

Eurostat przeprowadził badanie popularności e-handlu. W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie z 2020 r. 89% osób w wieku od 16 do 74 lat w UE korzystało z internetu. 72% z tych osób kupowało lub zamawiało towary i usługi do użytku prywatnego. Popularność zakupów online wzrosła w 2020 roku o 4 pkt proc. w porównaniu z 2019 r. (68% internautów) i o 10 pkt proc. w porównaniu z 2015 r. (62%).

8 na 10 internautów w Holandii (91%), Danii (90%), Niemczech (87%), Szwecji (86%) i Irlandii (81%) kupiło lub zamówiło towary i usługi przez internet w ciągu 12 miesięcy przed badaniem. Z kolei mniej niż 50% dokonywało zakupów w internecie w Bułgarii (42%), Rumunii (45%) i we Włoszech (49%; dane z 2019 r.).

W ciągu ostatnich pięciu lat największe wzrosty e-handlu wśród internautów odnotowano w Rumunii (+27 pkt proc., Czechach i Chorwacji (po +25 pkt proc.) oraz na Węgrzech (+23 pkt proc.).

W ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie w sieci najczęściej dokonywano zakupów ubrań, butów lub akcesoriów (64% wszystkich zakupów w sieci). Za ubraniami uplasowały się:

  • filmy lub seriale jako usługa przesyłania strumieniowego lub pobierania (32%),
  • dostawy z restauracji, sieci fast-food i usług cateringowych (29%),
  • meble, akcesoria domowe lub produkty ogrodnicze (28%),
  • kosmetyki produkty wellness (27%),
  • drukowane książki, magazyny lub gazety (27%),
  • komputery, tablety, telefony komórkowe lub akcesoria do nich (26%)
  • muzyka jako usługa przesyłania strumieniowego lub pobierania (26%).

źródło: Eurostat, oprac. gr.