Pracownicy: Odprawa emerytalna i z tytułu likwidacji stanowiska pracy

portrait-4690094_640.jpg

„Pracownica osiągnęła wiek emerytalny (64 lata). Pracuje na umowie na czas  nieokreślony w pełnym wymiarze czasu pracy w kuchni szkolnej na stanowisku pomocy kuchennej. Z dniem 1 września likwidowane jest stanowisko pracy pomocy kuchennej. Pracownica planuje przejść na emeryturę z dniem 31 sierpnia w związku z tym otrzyma 6 miesięczną odprawę emerytalną. Czy z uwagi na likwidację stanowiska pracy i rozwiązaniu z tego powodu umowy z przyczyny zakładu otrzyma również 3 miesięczną odprawę w związku z rozwiązaniem umowy z przyczyn zakładu? Czy w przedstawionej wyżej sytuacji pracownica powinna otrzymać odprawę emerytalną i 3 miesięczną odprawę w związku z likwidacją stanowiska pracy?”

Odpowiadając na pytanie oparte o przedstawiony stan faktyczny należy przyjąć, że pracownik nabędzie prawo do …

(…) dwóch odpraw tj. odprawę z tytułu likwidacji stanowiska pracy i odprawę emerytalną. To co wymaga podkreślenia to fakt, że ww. odprawy są od siebie niezależne.

W związku z tym, jeżeli pracownik niepedagogiczny (osoba zatrudniona na stanowisku pracy – pomoc kuchenna) zostaje zwolniony z pracy z przyczyn organizacyjnych tj. z powodu likwidacji stanowiska pracy, otrzyma odprawę pieniężną wyłącznie wówczas, gdy szkoła zatrudnia co najmniej 20 pracowników (liczonych łącznie nauczycieli i pracowników niepedagogicznych).

Pracownikowi, w związku z rozwiązaniem stosunku pracy z przyczyn leżących wyłącznie po stronie pracodawcy przysługuje odprawa pieniężna uzależniona od stażu pracy w danej szkole w wysokości: jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 2 lata, dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony od 2 do 8 lat, trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony ponad 8 lat, o czym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Jednocześnie, temu samemu pracownikowi samorządowemu w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości: po 10 latach pracy – dwumiesięcznego wynagrodzenia; po 15 latach pracy – trzymiesięcznego wynagrodzenia; po 20 latach pracy – sześciomiesięcznego wynagrodzenia, o czym z kolei w art. 38 ustawy o pracownikach samorządowych.

Reasumując, powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy w żaden sposób nie wykluczają  nabycia prawa do dwóch odpraw, gdy pracownik zwolniony z pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy przechodzi jednocześnie na emeryturę. Pomimo, że następuje tutaj zbieg odpraw, pracownik nabywa prawo do tylu odpraw, do ilu ma tytuł prawny.

Paweł Nowak – prawnik

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dn. 13.03.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników – Dz.U. z 2018 r. poz. 1969 ze zm.
  2. Ustawa z dn. 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych – Dz.U. z 2019 r. poz. 1282.