Pracownicy samorządowi – nowe stanowiska w ramach systemu powiadamiania ratunkowego (projekt zmian)
Dnia 26 lutego br. do konsultacji przekazano projekt zmian w przepisach wykonawczych w zakresie wynagradzania pracowników samorządowych, mający na celu uwzględnienie nowych stanowisk w grupie stanowisk pomocniczych i obsługi.
Wspomniany projekt dotyczy przepisów rozp. RM z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. poz. 936, z późn. zm.).
Proponowana nowela jest konsekwencją zmian wynikających z ustawy z dnia 17 września 2020 r. o zmianie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz.U. poz. 1899). Wymieniona ustawa wprowadza nowe stanowiska w ramach stanowisk wykonujących obsługę zgłoszeń alarmowych, mianowicie:
- stanowisko starszego operatora numerów alarmowych,
- stanowisko koordynatora,
- stanowisko koordynatora-trenera.
W świetle art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1077, z późn. zm.) istnieje możliwość powierzenia organizowania i prowadzenia centrum ratunkowego organom samorządowym. W związku z tym konieczne jest uwzględnienie w przepisach rozp. RM z dnia 15 maja 2018 r. wskazanych powyżej stanowisk, a także istniejącego już wcześniej stanowiska operatora numerów alarmowych (obecnie rozp. nie obejmuje tego stanowiska – w strukturze samorządowej osoby te ujęte są jako pracujący na stanowisku telefonisty lub starszego telefonisty).
Omawiana korekta legislacyjna polega na dodaniu lp. od 55 do 58 w II tabeli w części F „Stanowiska w samorządowych jednostkach organizacyjnych” części I w grupie „Stanowiska pomocnicze i obsługi” załącznika nr 3 do rozp. RM z dnia 15 maja 2018 r.
Planowany termin wejścia w życie zmian to 29 kwietnia 2021 r.
Maciej Ofierski