Prawa konsumentów: Prawo odstąpienia od umowy zakupu
„Wczoraj kupiłam strój kąpielowy w sklepie stacjonarnym marki X (sklep z bielizną, rajstopami i strojami kąpielowymi). Dziś chciałam od umowy odstąpić – poprosiłam o zwrot pieniędzy, towar (strój kąpielowy) jest w stanie nienaruszonym – z metką i nie uszkodzony. Czy sklep może mi odmówić przyjęcia zwrotu? Pani zasugerowała wymianę na inny towar (lecz ja nie widzę opcji wymiany na inny towar w tym sklepie). Skoro można wymienić towar na inny, dlaczego nie można przyjąć zwrotu? Czy tabliczka w sklepie z prośbą o przemyślane zakupy i z informacją, że zwrotów nie przyjmują jest zgodna ogólnymi przepisami?”
Należy zacząć od tego zwrot towaru w sklepie stacjonarnym nie jest w żaden sposób …
(…) uregulowany prawnie, aczkolwiek wiele sklepów wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów i pozwala na zwrot towaru w terminie 7, 14 czy nawet 30 dni od dnia zakupu, a to w celu zrównania uprawnień konsumenta dokonującego zakupu przez Internet z konsumentem kupującym towar w normalnym sklepie.
Sprzedaż w galeriach i centrach handlowych
Zasady zwrotów są ustalane indywidualnie przez sieci sklepów (wewnętrzna polityka), jednakże sklepu stacjonarnego nie można zmusić do przyjęcia zwrotu towaru, jeżeli w widocznym miejscu wisiała tabliczka z prośbą o przemyślane zakupu i nieprzyjmowaniu zwrotów, nawet jeżeli towar nie nosił śladów użytkowania i posiadał metkę.
Oczywiście najpierw warto zapoznać się z regulaminem sklepu stacjonarnego, być może zwrot towaru będzie jednak możliwy, jeśli sprzedawca dopuszcza zwrot towaru w stanie nienaruszonym, czyli w sytuacji, o której wspomniała Czytelniczka.
Warto drążyć temat, ponieważ pracownica sklepu mogła nie być zainteresowana przyjęciem zwrotu z powodu swojej niewiedzy na temat regulaminu sklepu stacjonarnego lub braku dobrej woli.
Jeżeli sklep umożliwia zwrot towaru pod pewnymi warunkami, to nie będzie mógł odmówić zwrotu zakupionego produktu na takich zasadach, jakie zostały określone w regulaminie.
Handel internetowy on-line
Zauważyć trzeba, że sieć sklepów X prowadzi również sprzedaż internetową i w sklepie on-line istnieje możliwość odstąpienia od sprzedaży i zwrotu towaru w terminie 14 dni od daty objęcia towaru w posiadanie (doręczenia przesyłki), jednakże taka możliwość została dopuszczona dlatego, iż umowa sprzedaży przez Internet jest umową zawieraną na odległość w rozumieniu przepisów ustawy o prawach konsumenta.
Jeżeli zakupiony towar nosiłby jakieś wady, wówczas klient może zamiast zwrotu, zgłosić reklamację. Podkreślić jednak trzeba, że zwrot towaru bez podania przyczyny a reklamacja towaru dotkniętego wadą to zupełnie dwie różne instytucje.
Podsumowując, sprzedawca w sklepie stacjonarnym może odmówić zwrotu towaru, o ile nie wchodzi w grę regulacja dotycząca reklamacji za wady rzeczy.
Sandra Grzywocz-Nowak – adwokat
Podstawa prawna:
- Ustawa z dn. 30.05.2014 r. o prawach konsumenta – Dz.U. z 2019 r. poz. 134 ze zm.