Program nauczania z kształcenia specjalnego
„Proszę o zajęcie stanowiska w sprawie programu nauczania dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy taki program powinien być w szkolnym zestawie programów nauczania?”
Zgodnie z treścią …
(…) art. 127 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe – „uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.”
Wymaga podkreślenia, że kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież niepełnosprawne, niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Edukację uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego organizować muszą wszystkie szkoły i placówki o charakterze oświatowym, na każdym etapie edukacyjnym. W związku z tym, dzieci niepełnosprawne mogą uczęszczać do wszystkich typów przedszkoli i szkół: ogólnodostępnych, ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, integracyjnych, ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, specjalnych. Wszystkie placówki oświatowe zobligowane są do tego, aby dla uczęszczających do nich dzieci niepełnosprawnych odpowiednio zmodyfikować: programy nauczania; metody i formy pracy dydaktycznej oraz wychowawczej, wymagania edukacyjne z poszczególnych zajęć, kryteria oceny zachowania.
Zatem, mając na uwadze powyższe przepisy jak również art. 22a ust. 8 ustawy o systemie oświaty – indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne opracowywane dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie wchodzą do szkolnego zestawu programów nauczania. W przywołanym wyżej artykule ustawy zawarto zapis, że przepisów ust. 1-7 nie stosuje się między innymi do indywidualnych programów opracowywanych dla uczniów, o których mowa w art. 1 pkt 6 ustawy – Prawo oświatowe, oraz do indywidualnych programów nauki opracowywanych dla uczniów, o których mowa w art. 115 tej ustawy.
Natomiast art. 1 pkt 6 ustawy Prawo oświatowe odnosi się do dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie i zagrożonej niedostosowaniem społecznym, a tym samym wyklucza włączanie do szkolnego zestawu programów indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych opracowywanych dla tych uczniów.
Paweł Nowak – prawnik
Podstawa prawna:
- Ustawa z dn. 14.12.2016 r. Prawo oświatowe – Dz.U. z 2020 r. poz. 910.
- Ustawa z dn. 07.09.1991 r. o systemie oświaty – Dz.U. z 2020 r. poz. 1327.