RM: Epidemia i zajęcia wyrównawcze dla uczniów

W dniu 25.03.2021 r. do sejmu wpłynął rządowy projekt nowelizacji tzw. ustawy covidowej, który przewiduje dodatkowe środki na organizację zajęć uzupełniających braki w opanowaniu przez uczniów wymagań ustalonych w podstawie programowej, powstałe wskutek ograniczeń, jakie niesie ze sobą zdalna nauka. Rząd zapewni na to środki, zwiększając limit rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej, z przeznaczeniem na wypłatę wynagrodzenia dla nauczycieli, którzy poprowadzą dodatkowe zajęcia.

Taka zmiana ma zostać wprowadzona w …

(…)  art. 15zof do ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Zgodnie z tym przepisem w celu przeciwdziałania skutkom COVID-19 w roku 2021 rezerwę części oświatowej subwencji ogólnej, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dn. 13.11.2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zwiększa się o 187 mln zł ze środków budżetu państwa.

Wsparcie będzie skierowane do uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, którzy od października 2020 r. realizują obowiązek szkolny i obowiązek nauki w systemie zdalnym. Dodatkowe zajęcia, które mają być organizowane po powrocie do szkół, pomogą uczniom w utrwaleniu wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego (w tym zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego, które zaliczane są do obowiązkowych zajęć edukacyjnych).

Zajęcia będą organizowane dobrowolnie przez publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, w tym specjalne, oraz szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne – zależnie od potrzeb uczniów.

MEiN nie wskazuje samorządom i dyrektorom szkół, z jakich przedmiotów mają być organizowane zajęcia. Ustali to we własnym zakresie dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami. W zajęciach będą mogli uczestniczyć chętni uczniowie, kiedy wrócą na lekcje stacjonarne.

Wstępnie resort zakłada, że zajęcia będą organizowane wyłącznie z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego ujętych w ramowych planach nauczania dla danego typu szkoły oraz dla grupy liczącej nie mniej niż 10 uczniów, a w przypadku małych szkół podstawowych nie mniej niż 5 uczniów – informuje MEiN.

Środki na ten cel pochodzić będą ze zwiększenia rezerwy subwencji oświatowej i zostaną rozdystrybuowane do samorządów, z przeznaczeniem na wypłatę wynagrodzenia dla prowadzących zajęcia.

W przypadku szkół niesamorządowych będzie to dotacja od jednostki samorządu terytorialnego. Podział środków zostanie dokonany na podstawie formularzy wypełnianych przez samorządy w Strefie Pracownika Systemu Informacji Oświatowej. Zwiększenie rezerwy nastąpi z dniem następującym po ogłoszeniu ustawy, a zajęcia wspomagające będą realizowane po powrocie uczniów do nauki stacjonarnej. Resort szacuje, że ze wsparcia skorzysta około 3,4 mln uczniów.

Małgorzata Tabaszewska – specjalistka prawa oświatowego

Podstawa prawna:

Ustawa z dn. 02.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych – Dz.U z 2020 r. poz. 1842 z późn. zm.