Roszczenia pracownicze w razie niewypłacalności pracodawcy

Roszczenia pracownicze niezrealizowane z powodu niewypłacalności pracodawcy, zaspokajane są w określonym zakresie ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP).

 

Wspomniana instytucja jest państwowym funduszem celowym, który w celu realizacji swych zadań został wyposażony w środki pieniężne. Dochodami FGŚP są obowiązkowe składki pochodzące od pracodawców, a także inne przychody, np. odsetki czy dotacja budżetowa. Dysponentem Funduszu jest minister właściwy ds. pracy.

Działalność FGŚP uregulowano w ustawie z dn. 13.07.2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz.U. Nr 158, poz. 1121, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o ochronie roszczeń pracowniczych”.

Szczegółowe zasady funkcjonowania FGŚP określono w rozp. MPiPS z dn. 05.02.2008 r. w sprawie organizacji, sposobu, trybu i zakresu działania Krajowego Biura i Biur Terenowych Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (Dz.U. Nr 27, poz. 159, ze zm.).

Pracodawcy podlegający obowiązkom określonym w ustawie o ochronie roszczeń pracowniczych

W art. 2 ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych określono katalog pracodawców zobowiązanych do wykonywania określonych obowiązków (m.in. opłacania składek na FGŚP). Poniżej wyszczególniono pracodawców, do których stosuje się przepisy ustawy.

Przedsiębiorcy – w rozumieniu zapisów art. 4 ust. 1 ustawy z dn. 02.07.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. jedn. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.) [dalej jako u.s.d.g.], czyli osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonujące we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Działalnością gospodarczą – w rozumieniu u.s.d.g. – jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Nie jest nią natomiast działalność wytwórcza w rolnictwie oraz pozostała działalność wymieniona w art. 3 u.s.d.g.
Ustawie o ochronie roszczeń pracowniczych nie podlegają ponadto wspólnicy spółek cywilnych w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

Oddziały banków zagranicznych – o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 20 ustawy z dn. 29.08.1997 r. – Prawo bankowe (t. jedn. Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.), czyli jednostki organizacyjne banku zagranicznego wykonujące w jego imieniu i na jego rzecz wszystkie lub niektóre czynności wynikające z zezwolenia udzielonego temu bankowi – położone na terytorium Polski. Wymienione podmioty podlegają ustawie o ochronie roszczeń pracowniczych, jeżeli odrębne przepisy nie wykluczają możliwości ogłoszenia ich upadłości na terytorium Polski.

Przedsiębiorcy zagraniczni –spełniający warunki ustalone szczegółowo w art. 2 ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych – czyli przedsiębiorcy:

  • pochodzący z państw członkowskich UE lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Porozumieniu Gospodarczym,

  • dla których przepisy szczególne kraju pochodzenia danego podmiotu dopuszczają ogłoszenie upadłości, likwidacji lub postępowania układowego oraz

  • dla których odrębne przepisy nie wykluczają możliwości ogłoszenia upadłości na terytorium Polski takiego pracodawcy.

Regulacjami ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych objęci są przedsiębiorcy zagraniczni, którzy na terenie Polski utworzyli:

  • oddział, czyli wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności lub

  • przedstawicielstwo – jednostkę organizacyjną prowadzącą działalność wyłącznie w zakresie promocji i reklamy przedsiębiorstwa zagranicznego.

Należy zaznaczyć, iż regulacje ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych dotyczą tych spośród ww. pracodawców, którzy zatrudniają co najmniej 1 osobę fizyczną – w związku z prowadzoną na terytorium Polski działalnością gospodarczą lub działalnością przedstawicielstwa.

W art. 2 ust. 2 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych wymieniono natomiast jednostki wyłączone z zakresu jej regulacji. Ustawie nie podlegają – nawet wówczas, gdy spełniają uprzednio wymienione warunki – następujące podmioty:

  • stowarzyszenia,

  • fundacje,

  • publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

  • inne organizacje społeczne i zawodowe – podlegające obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego na podstawie art. 49 ustawy z dn. 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (t. jedn. Dz.U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1186, ze zm.)

— jeżeli prowadzą działalność gospodarczą i z tego tytułu podlegają wpisowi do rejestru przedsiębiorców,

  • jednostki zaliczone do sektora finansów publicznych – na podstawie przepisów art. 4 ust. 1 ustawy z dn. 30.06.2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.) – czyli:

    organy władzy publicznej,

    jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki,

    jednostki budżetowe,

    zakłady budżetowe,

    gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych,

    państwowe i samorządowe fundusze celowe,

    państwowe szkoły wyższe,

    jednostki badawczo-rozwojowe,

    samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

    ZUS, KRUS, NFZ i zarządzane przez nie fundusze, PAN i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,

    inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone w celu wykonywania zadań publicznych – z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego,

  • osoby fizyczne prowadzące gospodarstwo domowe – zatrudniające osoby wykonujące w tym gospodarstwie pracę zarobkową.

W stosunku do ww. podmiotów nie zachodzi niewypłacalność pracodawcy – w rozumieniu omawianej ustawy. Oznacza to, iż nie mają one obowiązku opłacania składek na FGŚP, oraz że zatrudnieni w tych podmiotach nie mogą liczyć na zaspokojenie swoich roszczeń ze środków Funduszu.

Ustawowa definicja niewypłacalności pracodawcy

Niewypłacalność pracodawcy – uprawniająca do zgłoszenia do FGŚP roszczeń o zaspokojenie niewypłaconych należności pracowniczych – zachodzi w określonych ustawowo przypadkach wydania orzeczenia lub postanowienia o upadłości albo likwidacji pracodawcy.

 

W ustawie o ochronie roszczeń pracowniczych zawarto szczegółową definicję niewypłacalności pracodawcy. Okoliczności, w których zachodzi owa niewypłacalność, a także datę jej powstania, określono w art. 3–6 oraz art. 8 i 8a cyt. ustawy.

Niewypłacalność pracodawcy oraz data zaistnienia tego faktu występuje w przypadkach wymienionych poniżej.

Okoliczność zaistnienia niewypłacalności

Data powstania
niewypłacalności

Sąd upadłościowy – na podstawie przepisów ustawy z dn. 28.02.2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1361, ze zm.) – wyda postanowienie o:

  • ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika

Data wydania postanowienia sądowego

  • ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układ

  • zmianie postanowienia o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu na  postanowienie o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika

Data uprawomocnienia się postanowienia o zmianie sposobu prowadzenia postępowania upadłościowego

  • oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości pracodawcy – jeżeli jego majątek (w tym majątek pozostały po uwzględnieniu zastawów i hipotek) nie wystarcza na  zaspokojenie kosztów postępowania

Data postanowienia sądu o oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości

W postępowaniu krajowym – w razie niezaspokojenia przez pracodawcę roszczeń pracowniczych z powodu braku środków finansowych:

  • sąd orzeknie rozwiązanie spółki handlowej

Data uprawomocnienia się orzeczenia

  • organ ewidencyjny wykreśli pracodawcę będącego osobą fizyczną z Ewidencji Działalności Gospodarczej – w wyniku:

– zawiadomienia o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej lub
– stwierdzenia trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej

Data dokonania wykreślenia

  • sąd upadłościowy wyda postępowanie o umorzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku upadłego, jeżeli:

majątek pozostały po wyłączeniu z niego przedmiotów majątkowych dłużnika obciążonych hipoteką lub zastawami nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania

– wierzyciele zobowiązani uchwałą zgromadzenia wierzycieli albo postanowieniem sędziego-komisarza nie złożyli w wyznaczonym terminie zaliczki na koszty postępowania, a brak jest płynnych funduszów na te koszty

Data uprawomocnienia się postanowienia o umorzeniu postępowania upadłościowego

  • organ założycielski podejmie decyzję o wdrożeniu postępowania likwidacyjnego wobec przedsiębiorstwa państwowego –
    jeżeli likwidacja nie jest skutkiem przekształcenia, łączenia lub podziału przedsiębiorstwa

Data wydania decyzji

  • minister właściwy ds. gospodarki wyda decyzję o zakazie działalności gospodarczej, wykonywanej na takich samych zasadach, jak przedsiębiorcy polscy, przez przedsiębiorcę zagranicznego w ramach utworzonego oddziału; dotyczy to również decyzji o  zakazie wykonywania działalności w ramach utworzonego przedstawicielstwa z siedzibą na terytorium Polski

 

Niewypłacalność pracodawcy zagranicznego zachodzi również wówczas, gdy właściwy sąd zagraniczny – uprawniony do wszczynania i prowadzenia postępowania upadłościowego – wyda orzeczenie o:

  • wszczęciu postępowania upadłościowego,

  • wszczęciu postępowania układowego lub innego podobnego, 

  • braku wszczęcia postępowania upadłościowego z uwagi na stwierdzenie definitywnego zamknięcia przedsiębiorstwa albo z powodu niewystarczalności aktywów na zaspokojenie kosztów tego postępowania

— w trybie określonym szczegółowo w art. 4–5 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych.

Datą niewypłacalności jest data wydania przez właściwy sąd zagraniczny orzeczenia, o którym mowa powyżej. Przytoczone regulacje dotyczą oddziału lub przedstawicielstwa pracodawcy – którego krajem pochodzenia jest państwo należące do UE, z wyłączeniem Danii.

W przypadku pracodawcy, którego krajem pochodzenia jest Dania, Islandia, Liechtenstein lub Norwegia dodatkowym wymogiem w powyższym względzie jest uznanie upadłości zagranicznej przez właściwy polski sąd upadłościowy (art. 5 ust. 1 cyt. ustawy). Datą niewypłacalności w takim przypadku jest dzień wydania postanowienia o uznaniu zagranicznego postępowania upadłościowego.

W 2010 r. do ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych wprowadzono art. 8a, który przewiduje rozszerzenie zakresu pojęcia „niewypłacalność pracodawcy”. Powołany przepis, dodany na mocy noweli z dn. 08.01.2010 r. (Dz.U. Nr 18, poz. 100), dotyczy przypadku niewypłacalności pracodawcy w zakresie tzw. porzucenia zakładu pracy. Oznacza to, że niewypłacalność pracodawcy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych, zachodzi również w przypadku niezapokojenia roszczeń pracowniczych z powodu braku środków finansowych w okolicznościach faktycznego zaprzestania działalności przez pracodawcę, trwającego dłużej niż 2 miesiące.

Datą wystąpienia niewypłacalności pracodawcy jest dzień upływu dwumiesięcznego terminu faktycznego zaprzestania działalności.

 

Osoby uprawnione do ubiegania się o świadczenia z Funduszu

Należy pamiętać, iż ustawę o ochronie roszczeń pracowniczych stosuje się nie tylko do osób pozostających z pracodawcą w stosunku pracy. Definicja pojęcia „pracownik” – zgodnie z art. 10 powołanej ustawy – została znacznie rozszerzona.

Stosownie do wymienionej powyżej regulacji, ze środków FGŚP zaspokojeniu podlegają należności osób:

  • pozostających w stosunku pracy,

  • zatrudnionych na podstawie umowy o pracę nakładczą,

  • wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyj-nej lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z k.c. stosuje się przepisy dotyczące zlecenia,

  • wykonujących pracę zarobkową na innej podstawie niż stosunek pracy na rzecz rolniczej spółdzielni produkcyjnej, spółdzielni kółek rolniczych lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną

—  jeżeli z jednego (lub kilku) wymienionych powyżej tytułów podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu – na zasadach szczegółowo określonych w ustawie z dn. 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, ze zm.) – zwanej dalej u.s.u.s.

Z możliwości ubiegania się o rekompensatę wyłączono:
—  członków rodziny pracodawcy:

  • małżonka,

  • jego własne dzieci, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione,

  • rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające,

  • rodzeństwo,

  • wnuków, dziadków, zięciów i synowych, bratowych, szwagierek i szwagrów, a także

—  osoby wykonujące pracę zarobkową w gospodarstwie domowym.

W przypadku niewypłacalności pracodawcy rekompensacie ze środków FGŚP podlegają niezaspokojone roszczenia:

  • pracowników w rozumieniu art. 10 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych,

  • byłych pracowników oraz

  • osób uprawnionych do renty rodzinnej – członków rodziny zmarłego pracownika lub zmarłego byłego pracownika.

Osoby uprawnione do renty rodzinnej wymieniono w art. 65 i 67 ustawy z dn. 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227, ze zm.). Do renty rodzinnej uprawnieni są członkowie rodziny osoby, która w chwili śmierci miała ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy lub spełniała warunki wymagane do uzyskania jednego z tych świadczeń. Uprawnienie to dotyczy następujących członków rodziny:

  • dzieci własnych, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobionych,

  • przyjętych na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności wnuków, rodzeństwa i innych dzieci, w tym również w ramach rodziny zastępczej,

  • małżonka (wdowy i wdowca),

  • rodziców – również ojczyma i macochę oraz osób przysposabiających

–    spełniających jednocześnie warunki określone w art. 68–71 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.

Należności podlegające zaspokojeniu ze środków FGŚP

W art. 12 ust. 2 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych wyodrębniono trzy grupy świadczeń podlegających zaspokojeniu w razie niewypłacalności pracodawcy, a mianowicie:
 –  wynagrodzenie za pracę,
 –  składki na ubezpieczenia społeczne – należne od pracodawców na podstawie przepisów u.s.u.s. oraz
 –  inne świadczenia przysługujące pracownikom na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy:

  • wynagrodzenie za czas niezawinionego przez pracownika przestoju,

  • wynagrodzenie za czas niewykonywania pracy (zwolnienia od pracy) i za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy,

  • wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy wskutek choroby – o którym mowa w art. 92 k.p.,

  • wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego,

  • odprawy pieniężne przysługujące na podstawie ustawy z dn. 13.03.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. Nr 90, poz. 844, z późn. zm.),

  • ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy – o którym mowa w art. 171 § 1 k.p. – należny za rok kalendarzowy, w którym ustał stosunek pracy,

  • odszkodowanie, o którym mowa w art. 361 § 1 k.p., czyli należne w przypadku skrócenia okresu wypowiedzenia z trzech do najwyżej jednego miesiąca, jeżeli wypowiedzenie następuje z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy albo z innych przyczyn niedotyczących pracowników,

  • dodatek wyrównawczy, o którym mowa w art. 230 i 231 k.p. – wypłacany w przypadku przeniesienia pracownika do innej pracy, które spowodowało obniżenie dotychczasowego wynagrodzenia.

Omawiana ustawa wprowadza określone ograniczenia w zakresie dochodzenia roszczeń – należą do nich:

  • ograniczenia czasowe oraz

  • ograniczenie dotyczące wysokości wypłacanych należności.

Ograniczenia, o których mowa, ustalono w art. 12 ust. 3–6 oraz w art. 14 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych. Zostały one przedstawione w poniższej tabeli.
 

Należność

Ograniczenie czasowe

Ograniczenie kwotowe

  • wynagrodzenie za pracę,

  • wynagrodzenie za czas niezawinionego przez pracownika przestoju,

  • wynagrodzenie za czas niewykonywania pracy (zwolnienia od pracy) i za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy,

  • wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy wskutek choroby – o którym mowa w art. 92 k.p.,

  • wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego,

  • dodatek wyrównawczy, o którym mowa w art. 230 i 231 k.p.

Za okres nie dłuższy niż 3 miesiące:

  • poprzedzające datę wystąpienia niewypłacalności pracodawcy albo

  • poprzedzające ustanie stosunku pracy – pod warunkiem, że ustanie zatrudnienia przypada w czasie nie dłuższym niż 9 miesięcy poprzedzających datę wystąpienia niewypłacalności

Łączna kwota wymienionych świadczeń za okres 1 miesiąca nie może przekroczyć przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia*

  • składki na ubezpieczenia społeczne

jw.

Nie zostało określone

*  przeciętne miesięczne wynagrodzenie za pracę z poprzedniego kwartału, od dnia jego ogłoszenia przez Prezesa GUS w M.P., ogłaszane na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS.

Roszczenia z tytułu niewypłaconych należności – wymienionych powyżej – podlegają zaspokojeniu ze środków FGŚP również w przypadku, gdy uprawnienie do nich powstanie w dniu stanowiącym datę wystąpienia niewypłacalności lub w dniu ustania stosunku pracy.

W przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 8a ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych, czyli w razie niezaspokojenia roszczeń pracowniczych z powodu braku środków finansowych w związku z faktycznym zaprzestaniem działalności przez pracodawcę, trwającym dłużej niż 2 miesiące, z FGŚP wypłaca się zaliczkę – na wniosek pracownika – na poczet niezaspokojonych przez pracodawcę roszczeń pracowniczych, w kwocie tych roszczeń, wymienionych w art. 12 ust. 2 cyt. ustawy, nie wyższej jednak od minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w dniu wypłaty zaliczki (art. 12a ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych).

W razie ponownej niewypłacalności pracodawcy FGŚP nie zaspokoi roszczeń tego samego rodzaju – złożonych ponownie przez te same osoby (art. 13 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych).

W opisanym powyżej przypadku roszczenia dotyczące:

  • wynagrodzenia za pracę,

  • składek ubezpieczeniowych,

  • wynagrodzenia za czas niezawinionego przez pracownika przestoju,

  • wynagrodzenia za czas niewykonywania pracy (zwolnienia od pracy) i za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy,

  • wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby,

  • wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego,

  • dodatku wyrównawczego, określonego w art. 230 i 231 k.p.

—  zostaną zaspokojone łącznie za okres nie dłuższy niż 3 miesiące – pod warunkiem, iż będą to roszczenia innego rodzaju, składane przez te same osoby uprawnione.

Zgodnie z art. 14 ust. 4 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych, odpowiednio określona część wynagrodzenia lub wynagrodzenie albo określona część świadczeń należna w związku z rozwiązaniem umowy o pracę bądź umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem przysługująca osobom:

  • wykonującym zadania w zakresie zarządu przedsiębiorstwem oraz

  • świadczącym usługi związane z zarządem przedsiębiorstwem upadłymmogą zostać ograniczone – gdy sędziakomisarz prowadzący postępowanie upadłościowe wyda stosowne postanowienie.

Roszczenia o wypłatę wymienionych należności mogą zostać – w przypadku wydania stosownego orzeczenia – ograniczone do wysokości kwoty, którą będzie można skutecznie wyegzekwować z masy upadłości przedsiębiorstwa.

W okresie od dnia złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości pracodawcy spełniającego wymogi wskazane w art. 22–25 ustawy z dn. 28.02.2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1361, ze zm.), czyli wymogi formalne, wymogi w zakresie dokumentacji dołączonej do wniosku, wymóg uprawdopodobnienia wierzytelności oraz wymóg oświadczenia co do prawdziwości danych, do dnia wydania przez sąd postanowienia w sprawie ogłoszenia upadłości, pracodawca może złożyć do kierownika BT FGŚP wniosek o wypłatę zaliczek przeznaczonych na pokrycie niezaspokojonych świadczeń pracowniczych, o których mowa w art. 12 ust. 2 ustawy
o ochronie roszczeń pracowniczych , w kwocie niewypłaconych świadczeń należnych uprawnionemu pracownikowi, nie wyższej jednak niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w dniu wypłaty zaliczki.

Wniosek obejmuje zbiorczy wykaz niezaspokojonych roszczeń pracowniczych (na temat tego wykazu – patrz: następne strony tego punktu) oraz poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię wniosku o ogłoszenie upadłości złożonego w sądzie wraz z dołączonymi do niego dokumentami.
Wzór wspomnianego wniosku określono w zał. nr 2 do rozp. MPiPS z dn. 25.06.2010 r. w sprawie wniosków o wypłatę zaliczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (Dz.U. Nr 119, poz. 805). W przepisach powołanego rozp. ustalono także tryb składania przez pracodawcę wniosku oraz przekazywania przez kierownika BT FGŚP środków finansowych przeznaczonych na wypłatę zaliczek.

Zaliczki, o których mowa powyżej, są wypłacane bezpośrednio pracownikowi.

»  Tryb ubiegania się o należności oraz procedura wypłaty

Dokumentację wymaganą do uzyskania świadczeń ze środków FGŚP oraz tryb składania wykazów i wniosków, a także sposób dokonywania wypłaty świadczeń uregulowano w rozp. MPiPS z dn. 28.02.2007 r. w sprawie wykazów, wniosków i wypłat świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (Dz.U. Nr 53, poz. 356). Wypłata świadczeń uruchamiana jest na podstawie:

  • zbiorczego wykazu niezaspokojonych roszczeń pracowniczych („zbiorczy wykaz”) sporządzanego przez pracodawcę, syndyka, likwidatora lub inną osobę sprawującą zarząd majątkiem pracodawcy – w okresie miesiąca od daty niewypłacalności pracodawcy (zał. nr 1 do wymienionego rozp.),

  • wykazu uzupełniającego sporządzanego przez ww. podmioty niezwłocznie po ustaniu stosunku pracy osób uprawnionych, jeżeli zaspokojeniu podlegają roszczenia z okresów następujących po dacie niewypłacalności pracodawcy (zał. nr 2 do rozp.),

  • wniosku zgłaszanego przez pracownika, byłego pracownika lub uprawnionych do renty rodzinnej członków rodziny zmarłego pracownika lub zmarłego byłego pracownika („wniosek indywidualny”); wzór tego wniosku określono w zał. nr 3 do omawianego rozp.

Zbiorczy wykaz oraz wykaz uzupełniający jest przygotowywany w formie pisemnej przez pracodawcę, syndyka, likwidatora lub inną osobę sprawującą zarząd majątkiem pracodawcy. Dokumenty te składa się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach do kierownika Biura Terenowego FGŚP. Do zbiorczego wykazu dołącza się dokumentację ustaloną w § 3 ust. 3 cyt. rozp.
Wniosek indywidualny składa się w formie pisemnej kierownikowi Biura Terenowego FGŚP w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Zarówno w przypadku wykazów, jak i wniosku indywidualnego podmiotem, któremu składa się dokument jest kierownik Biura Terenowego FGŚP właściwego ze względu na siedzibę niewypłacalnego pracodawcy. Do wniosku indywidualnego załącza się dokumenty wymienione w § 6 ust. 2 i 3 cyt. rozp.

Podmioty składające zbiorczy wykaz i wykaz uzupełniający – niezwłocznie po otrzymaniu zaakceptowanego wykazu i środków finansowych – nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania, wypłacają świadczenia osobom uprawnionym, na podstawie wykazu zaaprobowanego przez kierownika Biura Terenowego. Następnie – podmiot składający wykazy – nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania środków finansowych:

  • przekazuje na rachunek bankowy, z którego je otrzymał, różnicę między kwotą otrzymaną a wypłaconą osobom uprawnionym,

  • zwraca kierownikowi Biura Terenowego jeden egzemplarz zbiorczego wykazu lub wykazu uzupełniającego zawierający własnoręczny podpis otrzymania świadczeń przez osoby uprawnione oraz kopie potwierdzeń dokonania wypłaty świadczeń przekazem bankowym lub przelewem bankowym,

  • przekazuje do Biura Terenowego uwiarygodnione kopie potwierdzeń odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, składek na ubezpieczenie zdrowotne i ubezpieczenia społeczne oraz przekazania należności alimentacyjnych.

W odniesieniu z kolei do wniosku indywidualnego to – zgodnie z § 8 ust. 1 cyt. rozp. – kierownik Biura Terenowego zawiadamia osobę uprawnioną oraz pracodawcę lub osobę upoważnioną do jego reprezentowania o terminie i wysokości zatwierdzonych do wypłaty z FGŚP świadczeń, a następnie dokonuje wypłaty świadczeń osobie uprawnionej w formie przelewu na rachunek bankowy wskazany przez uprawnionego lub przekazem pocztowym. W omawianej sytuacji kierownik Biura Terenowego zatwierdza do wypłaty świadczenia, uwzględniając wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia obowiązującą w dniu wypłaty, o której mowa w § 8 ust. 1 cyt. rozp.

W razie gdy kierownik Biura Terenowego FGŚP odmówi wypłaty świadczeń (w całości lub w części) jest obowiązany niezwłocznie poinformować na piśmie o nin. fakcie zainteresowane osoby – podając jednocześnie uzasadnienie odmowy (art. 20 ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych). Spory powstałe w związku z odmową wypłaty świadczenia pracowniczego ze środków FGŚP rozstrzyga sąd właściwy w sprawach z zakresu prawa pracy.

W postępowaniu dotyczącym wypłaty świadczeń stosuje się odpowiednio przepisy k.p.a. – z wyjątkiem przepisów dotyczących decyzji i postanowień.

W przypadku ubiegania się przez pracownika o zaliczkę w związku z niemożnością zaspokojenia roszczeń pracowniczych przez pracodawcę wskutek faktycznego zaprzestania przez pracodawcę działalności, trwającego dłużej niż 2 miesiące (art. 8a ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych), konieczne jest złożenie przez pracownika wniosku kierownikowi BT FGŚP właściwemu ze względu na siedzibę niewypłacalnego pracodawcy. We wspomnianym wniosku pracownik jest obowiązany złożyć oświadczenie o pozostawaniu w stosunku pracy z danym pracodawcą, rodzaju niezaspokojonych roszczeń i ich wysokości oraz uprawdopodobnić fakt wystąpienia niewypłacalności pracodawcy lub dowieść faktu złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości. Oświadczenie, o którym mowa, pracownik składa pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, o czym powinien być poinformowany przed złożeniem oświadczenia.

Wzór wniosku określono w zał. nr 1 do rozp. MPiPS z dnia 25.06.2010 r. w sprawie wniosków o wypłatę zaliczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (Dz.U. Nr 119, poz. 805). Do wniosku należy dołączyć:

  • informacje lub dokumenty uprawdopodobniające wystąpienie niewypłacalności pracodawcy, lub dowód złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości,

  • wypełniony w części dotyczącej danych ewidencyjnych i adresu oraz podpisany przez pracownika druk zgłoszenia do ubezpieczeń ZUS ZUA.

Kierownik BT FGŚP ma prawo uzyskać informacje dotyczące niewypłacalności pracodawcy w zakresie określonym w art. 12a ust. 4–5 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych. W tym celu kierownik BT Funduszu występuje o kopię aktualnego odpisu z rejestru przedsiębiorców KRS lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, dotyczące niewypłacalnego pracodawcy.

Następnie kierownik BT FGŚP zawiadamia pracownika o terminie i wysokości zatwierdzonej wypłaty zaliczki, dokonuje niezwłocznie wypłaty tego świadczenia na rachunek bankowy lub przekazem pocztowym na adres wskazany we wniosku pracownika. O dokonaniu wypłaty zaliczki kierownik BT FGŚP niezwłocznie zawiadamia pracodawcę, wskazując kwotę wypłaconego świadczenia oraz datę wypłaty.

»  Ochrona prawna środków przekazanych przez FGŚP

Środki finansowe przekazane przez Kierownika Biura Terenowego FGŚP na zaspokojenie roszczeń pracowniczych mogą podlegać egzekucji wyłącznie na rzecz osób uprawnionych, dla których zostały przekazane (art. 21 ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych).

Nie jest dopuszczalna egzekucja tych środków np. na rzecz wierzycieli niewypłacalnego zakładu pracy, organów skarbowych z tytułu niewpłaconych przez pracodawcę podatków czy składek itp.

Ze świadczeń pracowniczych mogą być potrącane jedynie – zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 2 cyt. ustawy – następujące kwoty:

  • zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych,

  • składki na ubezpieczenia społeczne – finansowane ze środków ubezpieczonego,

  • składki na ubezpieczenie zdrowotne osób uprawnionych,

  • należności alimentacyjne – na zasadach określonych w art. 87–88 k.p.

»  Obowiązek zwrotu środków przekazanych przez FGŚP

Przekazanie środków finansowych przez FGŚP oraz wypłata świadczeń pracowniczych powoduje z mocy prawa przejście na Fundusz roszczenia o zwrot wypłaconych kwot świadczeń – wobec pracodawcy, likwidatora albo innej osoby zarządzającej majątkiem pracodawcy lub masą upadłości (art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych).

Roszczenie o zwrot środków finansowych nie przechodzi na FGŚP jedynie w przypadkach, gdy procedura wypłaty świadczeń zachodzi w związku z upadłością pracodawcy zagranicznego.

Należy pamiętać, iż roszczenia FGŚP – przy dochodzeniu zwrotu wypłaconych świadczeń – korzystają z ochrony prawnej, analogicznej jak przewidziana dla należności za pracę.

Fundusz może określić warunki zwrotu należności, w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty należności lub odstąpić w całości bądź w części od dochodzenia zwrotu lub umorzyć w całości albo w części należności, gdy dochodzi zwrotu należności lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej albo przedsiębiorców, któ-rzy trwale zaprzestali prowadzenia wymienionej działalności z uwagi na pozostawanie w stanie likwidacji bądź upadłości, jeżeli podjęcie takich decyzji przez Fundusz:

  • prowadzi do odzyskania zwrotu wyższej kwoty niż gdyby takiej decyzji nie podjęto lub

  • dochodzenie zwrotu jest związane z poniesieniem kosztów znacznie przewyższających wysokość dochodzonej kwoty, lub

  • w przypadku osób fizycznych – gdy osoba ta wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną, w tym uzyskiwanie dochodu uniemożliwiającego spłacenie należności Funduszowi, nie jest w stanie spłacić należności jednorazowo lub w całości, ponieważ spowodowałoby to zbyt dotkliwe skutki dla niej i jej rodziny, w szczególności pozbawiłoby tę osobę i jej rodzinę możliwości zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych.

Fundusz może określić warunki zwrotu należności, zwłaszcza rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty, gdy dochodzi zwrotu należności lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do przedsiębiorców, w taki sposób aby nie stanowiło to pomocy publicznej w rozumieniu przepisów o pomocy publicznej.
Powyżej wymieniona regulacja wskazuje okoliczności, w których FGŚP może umorzyć w całości bądź w części należność główną oraz (lub) odsetki od nieterminowej płatności. W szczególności, FGŚP może podjąć wymienioną decyzję, jeżeli m.in.:

  • dochodzenie zwrotu lub egzekucja należności będzie związana z poniesieniem kosztów przewyższających wysokość dochodzonej kwoty,

  • majątek pracodawcy nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania upadłościowego,

  • osoba prawna lub jednostka nieposiadająca osobowości prawnej została wykreślona z rejestru i jednocześnie nie posiada majątku, z którego można by wyegzekwować należności – a odpowiedzialność nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie,

  • jednostka, mimo braku wykreślenia z rejestru, faktycznie nie istnieje,

  • osoba fizyczna wykaże, iż ze względu na stan majątkowy lub sytuację rodzinną nie jest w stanie spłacić należności, gdyż spowodowałoby to zbyt dotkliwe skutki dla niej i dla rodziny (np. pozbawienie możliwości zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych),

  • osoba fizyczna zmarła i nie pozostawiła majątku (lub majątek ten nie podlega egzekucji), a brak jest spadkobierców innych niż Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego.

Fundusz może umorzyć należność w całości lub w części, gdy postępowanie egzekucyjne w stosunku do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej albo przedsiębiorców, którzy trwale zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej, zostało umorzone w całości z urzędu (art. 23 ust. 6 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych).

FGŚP może określić warunki zwrotu należności, w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty bądź odstąpić w całości lub 
w części od dochodzenia zwrotu należności, albo umorzyć w całości lub w części należności, gdy dochodzi zwrotu należności lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do przedsiębiorców, którzy:

  • nie znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9–11 Komunikatu Komisji – Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz.Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2, z późn. zm.) zgodnie z zasadami udzielania pomocy de minimis określonymi w rozp. Komisji (WE) nr 1998/2006 z dn. 15.12.2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 traktatu do pomocy de minimis (Dz.Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5), lub
  • znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9–11 Komunikatu Komisji – Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej na restrukturyzację.

Porozumienie w przedmiocie określenia warunków zwrotu należności przysługującej FGŚP

Stosownie do zapisów ujętych w nowej regulacji ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych (art. 23a obowiązujący od 06.10.2011 r.) Fundusz może zawrzeć z dłużnikiem, który zawarł układ z wierzycielami w postępowaniu upadłościowym, porozumienie w przedmiocie określenia warunków zwrotu należności przysługującej Funduszowi, w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty należności, jeżeli prowadzi to do zwrotu należności w całości. Jeżeli warunki zwrotu, o których wyżej mowa, stanowią pomoc publiczną, porozumienie może zostać zawarte wyłącznie zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej na restrukturyzację w rozumieniu Komunikatu Komisji – Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw.