Rozliczenie składek ZUS ściągniętych w drodze egzekucji
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem (PIT-28). W 2012 r. powstały zaległości w płaceniu składki zdrowotnej. Składki te Wnioskodawca opłacił w 2013 r., przy czym część składek zapłacił bezpośrednio do ZUS, a część do urzędu skarbowego po wezwaniu do zapłaty, po wszczęciu postępowania egzekucyjnego. Czy Wnioskodawca może obniżyć podatek poprzez odliczenie kwoty składek na ubezpieczenie zdrowotne ściągniętych w drodze egzekucji administracyjnej?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia składek na ubezpieczenie zdrowotne – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia składek na ubezpieczenie zdrowotne.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem (PIT-28). Ponieważ Zainteresowany posiada ustalone prawo do emerytury, odprowadza tylko składkę zdrowotną. W 2012 roku powstały zaległości w płaceniu składki zdrowotnej. Składki te Wnioskodawca opłacił w 2013 roku, przy czym część składek Zainteresowany zapłacił bezpośrednio do ZUS, a część do urzędu skarbowego po wezwaniu do zapłaty, po wszczęciu postępowania egzekucyjnego.
Zgodnie z ustawą, podatek dochodowy ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne „opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika”.
Ponieważ dochód z prowadzonej działalności jest w 2013 roku zbyt niski, aby zapłacona składka zdrowotna mogą zostać odliczona w zeznaniu podatkowym PIT-28, składkę tą Wnioskodawca zamierza odliczyć w zeznaniu podatkowym PIT-37 (obniżyć podatek dochodowy od osób fizycznych w zeznaniu PIT-37).
Na kwotę nadpłaty składają się składki zdrowotne zapłacone bezpośrednio na konto ZUS i zapłacone do ZUS za pośrednictwem US po wszczęciu postępowania egzekucyjnego ściągnięte w postępowaniu administracyjnym.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca może obniżyć należny podatek dochodowy poprzez odliczenie kwoty składek na ubezpieczenie zdrowotne ściągniętych w drodze egzekucji administracyjnej?
Zdaniem Wnioskodawcy pytanie związane jest z brzmieniem przepisu art. 27b ust. 1, mówiącym że podatek dochodowy ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że opłacenie składki bezpośrednio przez podatnika należy rozumieć w ten sposób, że składkę opłacił podatnik z własnych środków (przychodu). Składka jest obowiązkowa i istotne jest, że spełniony został ustawowy obowiązek opłacenia wymaganej ustawą składki, niezależnie czy nastąpiło to w terminie, czy w wyniku ściągnięcia w drodze postępowania egzekucyjnego. Z tytułu nieterminowej płatności Wnioskodawca zapłacił odsetki i koszty egzekucji.
Wnioskodawca wskazał, że stanowisko takie prezentuje również NSA w wyroku z dnia 5 października 2006 r. sygn. akt II FSK 850/06. Zainteresowany uważa, że ma prawo odliczyć od podatku składki zdrowotne ściągnięte w postępowaniu administracyjnym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Sposób dokonywania odliczeń składek na powszechne ubezpieczenie zdrowotne reguluje przepis art. 27b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do ust. 2 ww. artykułu, kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.
Wysokość wydatków na ubezpieczenie zdrowotne ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, o czym stanowi art. 27 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że odliczeniu od podatku dochodowego od osób fizycznych podlegają składki na ubezpieczenie zdrowotne rzeczywiście (faktycznie) zapłacone przez podatnika w roku podatkowym. Użycie w art. 27b ust. 1 pkt 1 ustawy pojęcia „składki opłaconej”, a nie „składki wpłaconej” wskazuje, że ustawodawca wiąże prawo do odliczenia z realnym zmniejszeniem majątku podatnika w wyniku zapłaty składki. Nie jest istotne kto dokona czysto technicznej czynności jaką jest jej wpłata. Wpływ zatem na rachunek ZUS środków pieniężnych z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne za pośrednictwem organu egzekucyjnego wypełnia dyspozycję tego przepisu. Jakkolwiek wpłaty bezpośredniej dokonuje organ egzekucyjny, to jednak podmiotem ponoszącym finansowy ciężar jest podatnik.
Moment, w którym możliwe jest dokonanie odliczenia uzależniony jest od uiszczenia przez podatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne. W konsekwencji, podatek dochodowy może ulec obniżeniu o kwotę składek na ubezpieczenie zdrowotne tylko w roku, w którym te składki opłacono.
Zatem w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Wnioskodawca może obniżyć w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu/poniesionej straty w roku 2013 należny podatek dochodowy poprzez odliczenie zapłaconej w 2013 roku kwoty składek na ubezpieczenie zdrowotne – w tym składek ściągniętych w drodze egzekucji administracyjnej. Okoliczność, że są to składki zaległe, ściągnięte w postępowaniu egzekucyjnym nie ma wpływu na prawo do ich odliczenia. Jednakże kwota składki na ubezpieczenie społeczne, którą Wnioskodawca ma prawo odliczyć, nie może przekroczyć określonego w przepisach ustawy limitu 7,75% podstawy wymiaru tej składki (za wyjątkiem sytuacji, gdy podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku).
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego tut. Organ informuje, że w myśl zasady wyrażonej w art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), został on wydany w indywidualnej sprawie i dotyczy wyłącznie tej sprawy, w której zapadł.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 kwietnia 2014 r., sygn. ILPB1/415-85/14-2/AMN