Rozp. w sprawie organizacji kształcenia (…) w szkołach specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych
Ostatnia zmiana Dz.U. 2020.269
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 8 marca 2013 r.
w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w szkołach specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych
Opracowano na podstawie: Dz.U. z 2013 r. poz. 380; z 2020 r. poz. 269
Ostatnie zmiany (Dz.U. z 2020 r. poz. 269), zaznaczone w tekście na czerwono — weszły w życie dnia 05.03.2020 r. — dotyczą tytułu rozporządzenia oraz §: 1, 2, 3, 4, 5, 5a (dodany), 6–12 (uchylenie).
Na podstawie art. 71c ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Klasy dotychczasowych szkół ponadgimnazjalnych specjalnych prowadzone w szkołach ponadpodstawowych specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych, zwanych dalej „podmiotami”, zapewniają uczniom kształcenie oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze, organizowane w czasie uzgodnionym z kierownikiem podmiotu lub ordynatorem oddziału szpitalnego.
§ 2.
1. Uczniowi organizuje się kształcenie oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze w klasie, o której mowa w § 1, odpowiednio do wskazań lekarza prowadzącego leczenie.
2. W przypadku ucznia przebywającego w podmiocie krócej niż 9 dni, dyrektor szkoły ponadpodstawowej specjalnej, w której są prowadzone klasy, o których mowa w § 1, zorganizowanej w podmiocie, może odstąpić od organizowania zajęć edukacyjnych, z tym że dla ucznia przewlekle chorego, którego leczenie wymaga częstej hospitalizacji, organizuje się zajęcia edukacyjne niezależnie od okresu pobytu w podmiocie.
3. Dyrektor szkoły ponadpodstawowej specjalnej, w której są prowadzone klasy, o których mowa w § 1, zorganizowanej w podmiocie, na wniosek nauczyciela, kierownika podmiotu lub upoważnionego przez niego lekarza, ze względu na stan zdrowia ucznia, może zezwolić na:
1) odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2) zmniejszenie liczby godzin zajęć edukacyjnych;
3) odstąpienie od udziału ucznia w zajęciach edukacyjnych na czas wskazany przez lekarza.
§ 3.
1. Liczba uczniów w oddziale klasy, o której mowa w § 1, jest ustalana przez dyrektora szkoły ponadpodstawowej specjalnej, w której jest prowadzona ta klasa, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, i uwzględnia szczególne potrzeby psychofizyczne uczniów wynikające z ich stanu zdrowia.
2. W przypadkach uzasadnionych małą liczbą uczniów lub warunkami ich leczenia oraz terapii dopuszcza się organizację kształcenia w klasach łączonych.
§ 4.
1.–2. (uchylone)
3. Przyjęty do podmiotu uczeń klasy dotychczasowego czteroletniego technikum prowadzonej w pięcioletnim technikum może realizować w czteroletnim liceum ogólnokształcącym, w którym jest prowadzona klasa dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, zorganizowanym w tym podmiocie, programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego oraz ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego.
4. Uczeń realizujący kształcenie, o którym mowa w ust. 3, po powrocie do klasy dotychczasowego czteroletniego technikum prowadzonej w pięcioletnim technikum, uzupełnia obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia zawodowego teoretycznego oraz zajęcia prowadzone w ramach praktycznej nauki zawodu, określone dla tej klasy, w sposób ustalony przez dyrektora tego technikum.
§ 5.
1. Specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze w klasach, o których mowa w § 1, w podmiotach, organizuje się w celu zaspokajania potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów, wspomagania ich procesu terapeutycznego oraz zagospodarowania czasu wolnego uczniów.
2. Działania, o których mowa w ust. 1, są realizowane w szczególności w formie:
1) odrabiania lekcji;
2) zajęć wychowawczych oddziałujących terapeutycznie na psychikę dziecka, w tym zajęć czytelniczych, plastycznych, teatralnych, wokalno-muzycznych, gier i zabaw;
3) spacerów, gier i zabaw na wolnym powietrzu, w tym usprawniających fizycznie.
§ 5a.
Do organizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w klasach, o których mowa w § 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 6 i § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej (Dz. U. poz. 1654 oraz z 2019 r. poz. 1609).
§ 6.–12.
(uchylone)
§ 13.
Przedszkola i szkoły, zorganizowane w podmiotach i jednostkach, przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, dostosują organizację kształcenia oraz warunki realizacji specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych do wymagań określonych w rozporządzeniu, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§ 14.
Z dniem wejścia w życie rozporządzenia kierownicy wychowania w przedszkolu specjalnym lub szkole specjalnej, zorganizowanych w podmiocie, powołani przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, stają się kierownikami zespołów pozalekcyjnych.
§ 15.
Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w szkołach specjalnych zorganizowanych w zakładach opieki zdrowotnej i jednostkach pomocy społecznej (Dz. U. Nr 51, poz. 446).
§ 16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. [tj. dnia 04.04.2013 r. — przyp. redakcji]