Rozp. w sprawie przyznania spółdzielni socjalnej środków na utworzenie stanowiska pracy i finansowanie kosztów wynagrodzenia osób niepełnosprawnych
Ostatnia zmiana Dz.U. 2022.1195
Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 12 kwietnia 2019 r.
w sprawie przyznania spółdzielni socjalnej środków na utworzenie stanowiska pracy i finansowanie kosztów wynagrodzenia osób niepełnosprawnych
Opracowano na podstawie: Dz.U. z 2022 r. poz. 1195
Na podstawie art. 26g ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573 i 1981 oraz z 2022 r. poz. 558) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki i tryb przyznawania spółdzielni socjalnej jednorazowo środków na utworzenie stanowiska pracy dla skierowanej osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu, zwanej dalej „osobą niepełnosprawną”;
2) szczegółowe warunki i tryb przyznawania spółdzielni socjalnej środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej;
3) formy zabezpieczenia zwrotu środków, o których mowa w pkt 1 lub 2, w przypadku niedotrzymania warunków umowy dotyczącej ich przyznania.
§ 2.
1. Środki na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej:
1) mogą zostać przyznane na poniesienie planowanych wydatków niezbędnych do utworzenia stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej, jeżeli wydatki te zostały uwzględnione we wniosku o przyznanie środków na utworzenie stanowiska pracy lub finansowanie kosztów wynagrodzenia osób niepełnosprawnych, zwanego dalej „wnioskiem”;
2) obejmują kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupionych towarów i usług związanych z utworzeniem stanowiska pracy, w stosunku do której, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, nie przysługiwało prawo do obniżenia o tę kwotę kwoty podatku należnego.
2. Środki na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej oraz na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej, zwane dalej „środkami”, są:
1) udzielane proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy osoby niepełnosprawnej;
2) finansowane w części, w jakiej nie zostały sfinansowane w ramach pomocy udzielonej z innych środków publicznych na ten sam cel.
§ 3.
1. Spółdzielnia socjalna, zwana dalej „wnioskodawcą”, może otrzymać środki po złożeniu wniosku do starosty właściwego ze względu na miejsce zarejestrowania osoby niepełnosprawnej.
2. Wniosek zawiera:
1) oznaczenie wnioskodawcy, w tym:
a) nazwę i adres siedziby wnioskodawcy,
b) telefon lub faks,
c) adres e-mail, jeśli wnioskodawca taki posiada,
d) numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON),
e) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS),
f) numer identyfikacji podatkowej (NIP),
g) datę rozpoczęcia prowadzenia działalności,
h) symbol podklasy rodzaju prowadzonej działalności określony zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);
2) wnioskowaną kwotę środków wraz z kalkulacją wydatków do sfinansowania z tych środków;
3) informację o rodzaju pracy, jaka będzie wykonywana przez osobę niepełnosprawną, oraz o wymiarze czasu pracy tej osoby;
4) informację o wymaganych kwalifikacjach, umiejętnościach i doświadczeniu zawodowym niezbędnym do wykonywania pracy przez osobę niepełnosprawną;
5) proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu przyznanych środków;
6) oświadczenie wnioskodawcy o:
a) zgodności danych podanych we wniosku ze stanem prawnym i faktycznym,
b) nieposiadaniu zaległości w zobowiązaniach wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
c) niezaleganiu z opłacaniem w terminie podatków i innych danin publicznych,
d) niezmniejszaniu wymiaru czasu pracy pracownika i nierozwiązaniu z nim stosunku pracy w drodze wypowiedzenia dokonanego przez wnioskodawcę albo na mocy porozumienia stron z przyczyn niedotyczących pracowników w okresie 6 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku;
7) podpis osoby lub osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy.
3. Wniosek, który dotyczy środków na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej, zawiera również:
1) liczbę stanowisk pracy przewidzianych do utworzenia z udziałem wnioskowanych środków, zwanych dalej „stanowiskami pracy”;
2) kalkulację wydatków na utworzenie poszczególnych stanowisk pracy uwzględniającą szczegółową specyfikację przewidywanych wydatków dotyczących utworzenia stanowisk pracy, w szczególności na zakup środków trwałych, urządzeń, maszyn, w tym środków niezbędnych do zapewnienia zgodności stanowiska pracy z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymaganiami ergonomii;
3) informację o wkładzie własnym wnioskodawcy, jeżeli taki wkład przewiduje.
4. Wniosek, który dotyczy środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej, zawiera również informację o przewidywanym okresie jej zatrudnienia oraz planowanej wysokości kosztów wynagrodzenia do sfinansowania.
5. Do wniosku wnioskodawca dołącza wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, pomocy de minimis w sektorze rolnym i pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury, jakie otrzymał w roku podatkowym, w którym ubiega się o pomoc, oraz w dwóch poprzednich latach podatkowych, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie oraz informacje określone w przepisach w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis.
§ 4.
Starosta nie bierze pod uwagę zastosowanych przez wnioskodawcę fotokodów, w tym kodów QR, oznaczeń lub etykiet ułatwiających identyfikację dokumentu, w tym etykiet dźwiękowych i etykiet pisanych alfabetem Braille’a, ułatwiających identyfikację złożonego wniosku oraz dokumentów, w związku z wnioskowaniem o środki oraz rozliczeniem się z nich.
§ 5.
1. Starosta sprawdza wniosek pod względem rachunkowym oraz formalnym.
2. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości we wniosku starosta:
1) informuje wnioskodawcę o nieprawidłowościach w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku oraz
2) wzywa do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. Termin, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, podlega przedłużeniu na wniosek wnioskodawcy, jeżeli usunięcie nieprawidłowości nie może nastąpić w terminie z przyczyn nieleżących po stronie wnioskodawcy.
4. W przypadku niezachowania terminu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, lub terminu określonego zgodnie z ust. 3, starosta informuje wnioskodawcę o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania.
5. Starosta, rozpatrując wniosek, bierze pod uwagę:
1) potrzeby lokalnego rynku pracy;
2) liczbę osób niepełnosprawnych o określonych kwalifikacjach zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotne albo poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu;
3) wysokość pozostających w dyspozycji starosty środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na przyznanie wnioskodawcy środków.
6. Starosta, rozpatrując wniosek dotyczący środków na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej, bierze również pod uwagę:
1) kalkulację wydatków, o której mowa w § 3 ust. 3 pkt 2;
2) wkład wnioskodawcy w utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej.
7. Starosta może wzywać wnioskodawcę do przedstawienia niezbędnych dokumentów potwierdzających informacje zawarte we wniosku lub dokumentów dotyczących zabezpieczenia zwrotu środków.
§ 6.
1. Starosta pisemnie, w postaci papierowej albo elektronicznej, informuje wnioskodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku przeznaczonego do realizacji na dany rok w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku, jednak nie wcześniej niż w dniu podjęcia przez radę powiatu uchwały, o której mowa w art. 35a ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
2. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku starosta sporządza uzasadnienie.
3. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku starosta informuje pisemnie, w postaci papierowej albo elektronicznej, wnioskodawcę o rozpatrzeniu wniosku, wzywając go do negocjacji warunków umowy.
4. Negocjacje kończą się uzgodnieniem warunków umowy i sporządzeniem protokołu z negocjacji.
5. W przypadku nieuzgodnienia warunków umowy w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, umowy nie zawiera się. Termin ten podlega przedłużeniu na wniosek wnioskodawcy, jeżeli zakończenie negocjacji nie może nastąpić w terminie z przyczyn nieleżących po jego stronie.
§ 7.
1. W terminie 14 dni od dnia zakończenia negocjacji starosta zawiera umowę z wnioskodawcą.
2. Umowa zawiera w szczególności:
1) zobowiązanie starosty do:
a) wypłaty przyznanych środków w kwocie ustalonej w wyniku negocjacji,
b) wypłaty różnicy pomiędzy kwotą ustaloną w wyniku negocjacji a kwotą wypłaconą, w przypadku poinformowania przez wnioskodawcę, do dnia 15 lutego roku następującego po roku, w którym upłynął termin obowiązywania umowy, o otrzymaniu kwoty niższej od ustalonej,
c) co najmniej jednokrotnego zweryfikowania prawidłowości realizacji warunków umowy przez wnioskodawcę, w czasie obowiązywania umowy;
2) zobowiązanie wnioskodawcy do:
a) przeznaczenia przyznanych środków na cele i rodzaje wydatków określone w umowie,
b) zatrudnienia osoby niepełnosprawnej, w terminie do 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy,
c) podania swojego numeru rachunku bankowego,
d) udokumentowania realizacji umowy na wezwanie starosty,
e) umożliwienia wykonania przez starostę czynności, o których mowa w pkt 1 lit. c,
f) informowania starosty o wszelkich zmianach dotyczących realizacji umowy niezwłocznie po ich wystąpieniu,
g) rozliczenia otrzymanych środków w terminie określonym w umowie,
h) zwrotu otrzymanych środków oraz odsetek od środków, naliczonych od dnia ich otrzymania w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w terminie 3 miesięcy od dnia:
— otrzymania wezwania starosty do zapłaty, w przypadku naruszenia przez wnioskodawcę co najmniej jednego z warunków umowy, albo
— ujawnienia przez wnioskodawcę informacji o wypłaceniu przez starostę środków w wysokości wyższej od ustalonej w wyniku negocjacji,
i) zabezpieczenia zwrotu kwoty środków w formie określonej w ust. 9.
3. Odsetek, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. h, nie nalicza się, jeżeli środki zostały wypłacone wnioskodawcy w wysokości wyższej od należnej z przyczyn niezależnych od wnioskodawcy.
4. Umowa dotycząca środków na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej zawiera również zobowiązanie wnioskodawcy do:
1) zatrudniania osoby niepełnosprawnej na utworzonym stanowisku pracy nieprzerwanie przez okres:
a) co najmniej 12 miesięcy, jeżeli środki zostały przyznane w kwocie nieprzekraczającej sześciokrotności przeciętnego wynagrodzenia, albo
b) co najmniej 24 miesięcy, jeżeli środki zostały przyznane w kwocie wyższej od sześciokrotności i nie wyższej od piętnastokrotności przeciętnego wynagrodzenia;
2) przedłożenia staroście wykazu i zestawienia wydatków poniesionych na utworzenie stanowiska pracy, wraz z dowodami ich poniesienia, w terminie określonym w umowie;
3) zwrotu kwoty stanowiącej równowartość kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupionych towarów i usług sfinansowanych z przyznanych środków, w stosunku do której wnioskodawca nabył, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego:
a) w terminie 90 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu, w przypadku gdy z deklaracji podatkowej za ten okres rozliczeniowy wynika kwota podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego lub kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,
b) w terminie 30 dni od dnia dokonania przez urząd skarbowy zwrotu kwoty podatku, w przypadku gdy z deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu, wynika kwota do zwrotu;
4) poinformowania starosty o dalszym zatrudnianiu osoby niepełnosprawnej, istnieniu stanowiska pracy oraz sposobie jego wykorzystania — w terminie 12 miesięcy po upływie okresu, na który została zawarta umowa.
5. Umowa dotycząca środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej zawiera również zobowiązanie wnioskodawcy do:
1) zatrudnienia osoby niepełnosprawnej przez okres i w wymiarze czasu pracy określonym w umowie;
2) przedłożenia staroście dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na finansowanie tych kosztów zgodnie z § 8 ust. 2 i 3;
3) przekazania staroście informacji o dalszym zatrudnianiu osoby niepełnosprawnej w terminie 12 miesięcy po upływie okresu, na który została zawarta umowa.
6. Nie nalicza się kwoty zwrotu środków oraz odsetek od środków, w przypadku naruszenia warunku, o którym mowa w ust. 4 pkt 4 lub ust. 5 pkt 3.
7. Umowa wygasa z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym osoba niepełnosprawna nie świadczyła pracy w związku z przebywaniem na urlopie bezpłatnym przez okres co najmniej 14 dni.
8. Umowę zawiera się w formie pisemnej. Zmiana umowy wymaga formy pisemnej.
9. Formą zabezpieczenia zwrotu kwoty środków może być poręczenie, weksel z poręczeniem wekslowym (awal), gwarancja bankowa, zastaw na prawach lub rzeczach, blokada rachunku bankowego lub akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika.
10. W przypadku poręczenia zwrotu środków przez osobę fizyczną, poręczyciel przedkłada staroście oświadczenie o uzyskiwanych dochodach, ze wskazaniem źródła i kwoty dochodu, oraz o aktualnych zobowiązaniach finansowych, z określeniem wysokości miesięcznej spłaty zadłużenia, a także oświadczenie o poręczeniu umowy. Poręczyciel potwierdza własnoręcznym podpisem prawdziwość informacji zawartych w oświadczeniu.
11. Terminy, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2 lit. h i ust. 4 pkt 3, podlegają przedłużeniu na wniosek wnioskodawcy, jeżeli niezachowanie terminu nastąpiło z przyczyn nieleżących po jego stronie.
§ 8.
1. Starosta przekazuje środki na rachunek bankowy wskazany w umowie, o której mowa w § 7, w terminie 14 dni od dnia:
1) zawarcia tej umowy:
a) w przypadku środków na utworzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej,
b) w przypadku pierwszej wypłaty środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej;
2) przedstawienia dokumentów, o których mowa w ust. 2 — w przypadku drugiej i kolejnych wypłat środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej.
2. Przekazanie drugiej i kolejnych wypłat środków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej, w okresie wskazanym w umowie, następuje po comiesięcznym przekazaniu przez wnioskodawcę dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej, w szczególności:
1) kopii dokumentu potwierdzającego pokwitowanie odbioru wynagrodzenia lub kopii przelewu wynagrodzenia na rachunek osoby niepełnosprawnej;
2) kopii dokumentów dotyczących ewidencjonowania czasu pracy;
3) oświadczenia o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.
3. Wnioskodawca, w terminie miesiąca od dnia upływu okresu, na jaki zostały przyznane środki na finansowanie kosztów wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej, przekazuje staroście dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków na finansowanie tych kosztów, w szczególności kopie dokumentów potwierdzających pokwitowanie odbioru wynagrodzeń lub kopie przelewów wynagrodzeń na rachunek osoby niepełnosprawnej, kopie dokumentów dotyczących ewidencjonowania czasu pracy oraz zaświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.
§ 9.
Środki mogą być przyznawane jako pomoc de minimis spełniająca warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1), w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9 oraz Dz. Urz. UE LI 51 z 22.02.2019, str. 1) albo w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. L 190, z 28.06.2014, str. 45).
§ 9a.
1. Środki stanowiące pomoc de minimis, spełniającą warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis, mogą być przyznawane do dnia 30 czerwca 2024 r.
2. Środki stanowiące pomoc de minimis w sektorze rolnym, spełniającą warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym, mogą być przyznawane do dnia 30 czerwca 2028 r.
3. Środki stanowiące pomoc de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury, spełniającą warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury, mogą być przyznawane do dnia 30 czerwca 2023 r.
§ 10.
(uchylony)
§ 11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. [tj. dnia 19.04.2019 r. — przyp. redakcji]