Rozp. w sprawie stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych, trybu awansowania oraz dokonywania zmian na stanowiskach służbowych
Ostatnia zmiana Dz.U. 2016.334
Rozporządzenie Ministra Finansów
z dnia 18 maja 2010 r.
w sprawie stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych, trybu awansowania oraz dokonywania zmian na stanowiskach służbowych
Opracowano na podstawie: Dz.U. z 2016 r. poz. 334
Na podstawie art. 113 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 990, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1) wykaz i kategorie stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych, zwanych dalej „funkcjonariuszami”;
2) wymagane kwalifikacje do zajmowania stanowisk służbowych;
3) dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów, o których mowa w pkt 2;
4) tryb awansowania na stanowiska służbowe;
5) tryb dokonywania zmian na stanowiskach służbowych.
§ 2.
1. Stanowiska służbowe, na których funkcjonariusze pełnią służbę, dzielą się na następujące kategorie stanowisk służbowych:
1) stanowiska kierownicze;
2) stanowiska eksperckie;
3) stanowiska specjalistyczne.
2. Wykaz stanowisk służbowych funkcjonariuszy, z podziałem na ich odpowiednie kategorie stanowisk służbowych, oraz wymagane kwalifikacje do zajmowania stanowisk służbowych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 3.
Dokumentem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji wymaganych do zajmowania stanowiska służbowego jest:
1) świadectwo, świadectwo dojrzałości albo dyplom ukończenia szkoły średniej;
2) dyplom ukończenia studiów wyższych.
§ 4.
1. Awans na stanowisko służbowe, zwany dalej „awansem”, może nastąpić:
1) w ramach tej samej kategorii stanowisk służbowych;
2) przez zmianę kategorii stanowisk służbowych.
2. Awans następuje na bezpośrednio wyższe stanowisko służbowe, z wyłączeniem awansu na stanowisko służbowe:
1) należące do kategorii stanowisk kierowniczych;
2) na którym są realizowane zadania określone w art. 2 ust. 1 pkt 4–6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, zwanej dalej „ustawą”, wykonywane z zastosowaniem analizy kryminalnej albo czynności, o których mowa w art. 75b ustawy.
3. Awans w ramach tej samej kategorii stanowisk służbowych może nastąpić po uzyskaniu powyżej 2,99 punktów z ogólnego poziomu realizacji zadań na stanowisku służbowym, stanowiącego sumę ocen ważonych z realizacji zadań podlegających ocenie okresowej, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 129 ust. 5 ustawy, zwanego dalej „ogólnym poziomem realizacji zadań”, w ostatniej ocenie okresowej albo pozytywnej opinii okresowej w służbie przygotowawczej oraz po odbyciu służby przez okres co najmniej roku na dotychczas zajmowanym stanowisku służbowym.
4. Awans przez zmianę kategorii stanowisk służbowych może nastąpić po uzyskaniu powyżej 2,99 punktów z ogólnego poziomu realizacji zadań w ostatniej ocenie okresowej oraz po odbyciu służby przez okres co najmniej dwóch lat na zajmowanym stanowisku służbowym:
1) starszego specjalisty Służby Celnej — w przypadku awansu z kategorii stanowisk specjalistycznych do kategorii stanowisk eksperckich albo do kategorii stanowisk kierowniczych na stanowisko służbowe dowódcy jednostki pływającej albo kierownika zmiany;
2) nie niższym niż stanowisko młodszego eksperta Służby Celnej — w przypadku awansu z kategorii stanowisk eksperckich do kategorii stanowisk kierowniczych na stanowisko służbowe dowódcy jednostki pływającej, kierownika zmiany, kierownika referatu, zastępcy kierownika oddziału celnego, kierownika oddziału celnego albo zastępcy naczelnika wydziału;
3) nie niższym niż stanowisko eksperta Służby Celnej — w przypadku awansu z kategorii stanowisk eksperckich do kategorii stanowisk kierowniczych.
5. Awans, o którym mowa w ust. 3 i 4, w przypadku funkcjonariusza zajmującego stanowisko służbowe wyznaczone zgodnie z § 10, może nastąpić bez spełnienia warunku w zakresie wymaganego okresu służby.
6. Awans na stanowisko służbowe, na którym są realizowane zadania określone w art. 2 ust. 1 pkt 4–6 ustawy wykonywane z zastosowaniem analizy kryminalnej albo czynności, o których mowa w art. 75b ustawy, może nastąpić po uzyskaniu powyżej 2,99 punktów z ogólnego poziomu realizacji zadań w ostatniej ocenie okresowej albo pozytywnej opinii okresowej w służbie przygotowawczej oraz pozytywnego wyniku badań, testów lub szkoleń, jeżeli są wymagane na tym stanowisku.
7. W przypadku braku oceny okresowej, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 129 ust. 5 ustawy, warunek uzyskania powyżej 2,99 punktów z ogólnego poziomu realizacji zadań, o którym mowa w ust. 3, 4 i 6, uważa się za spełniony, jeżeli funkcjonariusz uzyska powyżej 2,99 punktów z ogólnego poziomu realizacji zadań w opinii służbowej.
8. W przypadku funkcjonariuszy, o których mowa w art. 222 ust. 4 ustawy, których uposażenie zasadnicze odpowiada wysokości lub jest wyższe od uposażenia na stanowisku służbowym, na które jest prowadzona rekrutacja, awans na to stanowisko służbowe może nastąpić również w przypadku, gdy nie jest ono stanowiskiem bezpośrednio wyższym od zajmowanego stanowiska służbowego, po uzyskaniu powyżej 2,99 punktów z ogólnego poziomu realizacji zadań w ostatniej ocenie okresowej oraz po odbyciu służby na dotychczas zajmowanym stanowisku służbowym przez okres co najmniej:
1) roku — w przypadku awansu w ramach tej samej kategorii stanowisk służbowych;
2) dwóch lat — w przypadku awansu z kategorii stanowisk specjalistycznych do kategorii stanowisk eksperckich.
§ 5.
1. Rekrutację wewnętrzną poprzedzającą awans, zwaną dalej „rekrutacją”, ogłasza kierownik urzędu. Rekrutacja ta jest skierowana do funkcjonariuszy pełniących służbę w podległym mu urzędzie.
2. Ogłoszenie o rekrutacji określa:
1) stanowisko służbowe, na które jest prowadzona rekrutacja, kod stanowiska służbowego, jednostkę i komórkę organizacyjną, do której jest prowadzona rekrutacja, oraz wysokość uposażenia zasadniczego;
2) zakres zadań wykonywanych na stanowisku służbowym, na które jest prowadzona rekrutacja;
3) wymagane kwalifikacje, a w przypadku awansu przez zmianę kategorii stanowisk służbowych, również:
a) wymagane kompetencje oraz ich poziom,
b) zakres zagadnień testu wiedzy, o którym mowa w § 7 ust. 3 pkt 1;
4) stanowisko służbowe, z którego można przystąpić do rekrutacji, oraz wymagany okres służby na tym stanowisku;
5) termin i miejsce złożenia zgłoszenia, o którym mowa w ust. 4.
2a. W ogłoszeniu o rekrutacji na stanowisko służbowe, na którym są realizowane zadania określone w art. 2 ust. 1 pkt 4–6 ustawy wykonywane z zastosowaniem analizy kryminalnej albo czynności, o których mowa w art. 75b ustawy, oprócz informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 1–3 i 5, wskazuje się również badania, testy lub szkolenia wymagane na stanowisku służbowym, na które jest prowadzona rekrutacja.
3. Ogłoszenie o rekrutacji jest umieszczane na stronie intranetowej urzędu, do którego prowadzona jest rekrutacja.
4. Funkcjonariusz przystępujący do rekrutacji składa zgłoszenie na formularzu aplikacyjnym, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4a. W przypadku rekrutacji prowadzonej na stanowisko służbowe, na którym są realizowane czynności, o których mowa w art. 75b ustawy, kierownik urzędu może zadecydować o nieujawnianiu danych funkcjonariuszy biorących udział w rekrutacji.
5. Awansu funkcjonariusza na wolne stanowisko służbowe dokonuje kierownik urzędu spośród funkcjonariuszy, którzy spełniają wymagania określone w ogłoszeniu o rekrutacji oraz, w przypadku awansu:
1) w ramach kategorii stanowisk służbowych — otrzymali wymaganą ocenę okresową albo pozytywną opinię okresową w służbie przygotowawczej, po uwzględnieniu dotychczasowego przebiegu służby;
2) przez zmianę kategorii stanowisk służbowych — otrzymali wymaganą ocenę okresową oraz wynik oceny kompetencji, o którym mowa w § 7 ust. 18.
6. W przypadku gdy w wyniku rekrutacji kierownik urzędu nie dokona awansu, ogłasza rekrutację, kierując ogłoszenie do funkcjonariuszy spełniających warunki, o których mowa w § 4 ust. 3 albo 4, pełniących służbę na stanowiskach bezpośrednio niższych od stanowiska, o którym mowa w ust. 2 pkt 4. Przepisy ust. 2 oraz 3–5 stosuje się odpowiednio.
§ 6.
1. Jeżeli w wyniku rekrutacji, o której mowa w § 5 ust. 6, kierownik urzędu nie dokona awansu, występuje z wnioskiem do Szefa Służby Celnej o wyrażenie zgody na skierowanie ogłoszenia o rekrutacji do funkcjonariuszy spełniających warunki, o których mowa w § 4 ust. 3 albo 4, pełniących służbę w innych jednostkach organizacyjnych Służby Celnej. Przepisy § 5 ust. 2–5 stosuje się odpowiednio.
1a. Jeżeli w wyniku rekrutacji, o której mowa w § 5 ust. 1–5, kierownik urzędu nie dokona awansu na stanowisko służbowe, na którym są realizowane zadania określone w art. 2 ust. 1 pkt 4–6 ustawy wykonywane z zastosowaniem analizy kryminalnej albo czynności, o których mowa w art. 75b ustawy, występuje z wnioskiem do Szefa Służby Celnej o wyrażenie zgody na skierowanie ogłoszenia o rekrutacji do funkcjonariuszy spełniających warunki, o których mowa w § 4 ust. 6, pełniących służbę w innych jednostkach organizacyjnych Służby Celnej. Przepisy § 5 ust. 2–5 stosuje się odpowiednio.
2. Jeżeli w wyniku rekrutacji, o której mowa w ust. 1, kierownik urzędu nie dokona awansu, może skierować ogłoszenie o rekrutacji do funkcjonariuszy spełniających warunki, o których mowa w § 4 ust. 3 albo 4, pełniących służbę w podległym mu urzędzie na stanowiskach bezpośrednio niższych niż określone w § 5 ust. 6. Przepisy § 5 ust. 2 oraz 3–5 stosuje się odpowiednio.
§ 7.
1. Awans przez zmianę kategorii stanowisk służbowych może nastąpić po dokonaniu oceny zgodności poziomu kompetencji funkcjonariusza z wymaganym poziomem kompetencji na stanowisku służbowym, na które jest prowadzona rekrutacja, zwanej dalej „oceną kompetencji”.
2. Katalog kompetencji określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Ocena kompetencji jest dokonywana w następujących kolejno po sobie etapach:
1) test wiedzy;
2) test kompetencyjny;
3) rozmowa kwalifikacyjna.
4. Oceny kompetencji dokonuje zespół powołany przez kierownika urzędu. W skład zespołu wchodzi co najmniej 3 członków, w tym przewodniczący, których wiedza i doświadczenie zawodowe dają rękojmię prawidłowego dokonania oceny kompetencji.
5. Test wiedzy składa się z 21 pytań obejmujących wybrane zagadnienia odpowiadające zakresowi zadań realizowanych na stanowisku służbowym, na które jest prowadzona rekrutacja.
6. Test wiedzy trwa 20 minut. Na każde pytanie testowe możliwa jest tylko jedna poprawna odpowiedź, za którą otrzymuje się 1 punkt. W przypadku braku odpowiedzi lub niepoprawnej odpowiedzi otrzymuje się 0 punktów.
7. Test wiedzy może być przeprowadzany w formie pisemnej albo z wykorzystaniem systemu informatycznego.
8. Test wiedzy przeprowadza się w wydzielonym pomieszczeniu, pod nadzorem co najmniej dwóch członków zespołu, o którym mowa w ust. 4, wyznaczonych przez przewodniczącego zespołu. Osoby niebędące członkami zespołu mogą zostać upoważnione przez przewodniczącego zespołu do dokonania określonych czynności techniczno-obsługowych w trakcie przeprowadzania testu wiedzy.
9. Przed rozpoczęciem testu wiedzy sprawdza się tożsamość kandydatów oraz informuje się ich o warunkach organizacyjnych i zasadach oceniania testu wiedzy.
10. Z udziału w teście wiedzy wyklucza się kandydata, który korzysta z pomocy innych osób, posługuje się urządzeniami służącymi do przekazu lub odbioru informacji, korzysta z pomocniczych materiałów niedopuszczonych do korzystania przez zespół lub w inny sposób zakłóca jego przebieg.
11. Warunkiem zakwalifikowania się do testu kompetencyjnego jest uzyskanie z testu wiedzy co najmniej 14 punktów.
12. Test kompetencyjny bada kompetencje kandydatów określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
13. Czas trwania testu kompetencyjnego jest odpowiedni do potrzeb prawidłowej oceny kompetencji, jednak nie dłuższy niż 120 minut.
14. Do przeprowadzenia testu kompetencyjnego stosuje się odpowiednio przepisy ust. 7–10.
15. Wynik testu kompetencyjnego zachowuje ważność przez rok od dnia jego przeprowadzenia.
16. Do rozmowy kwalifikacyjnej może przystąpić nie więcej niż dwóch kandydatów, którzy z testu kompetencyjnego uzyskali najlepsze pozytywne wyniki odpowiadające poziomowi najbardziej zbliżonemu do wymaganego na stanowisku służbowym, wskazanemu w ogłoszeniu o rekrutacji; w przypadku uzyskania takiego samego wyniku przez więcej niż dwóch kandydatów, do rozmowy kwalifikacyjnej przystępują wszyscy kandydaci, którzy uzyskali takie same wyniki.
17. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej ocena kompetencji wskazanych w ogłoszeniu o rekrutacji jest dokonywana łącznie przez wszystkich członków zespołu, o którym mowa w ust. 4, z wykorzystaniem arkusza oceny kompetencji, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
18. O awansie funkcjonariusza decyduje wynik oceny kompetencji uzyskany z rozmowy kwalifikacyjnej, przy czym wynik ten nie może być niższy niż 50% zgodności poziomu kompetencji funkcjonariusza z wymaganym poziomem kompetencji na stanowisku służbowym. W przypadku uzyskania takiego samego wyniku przez co najmniej dwóch funkcjonariuszy, o awansie decyduje kierownik urzędu, biorąc pod uwagę wyniki wszystkich etapów oceny kompetencji oraz ostatnią ocenę okresową, a w przypadku braku oceny okresowej — opinię służbową.
§ 8.
Zmiana na stanowisku służbowym odbywa się przez:
1) podwyższenie grupy uposażenia o jedną, bez zmiany stanowiska służbowego;
2) odwołanie ze stanowiska z kategorii stanowisk kierowniczych;
3) przeniesienie, na wniosek funkcjonariusza albo z urzędu, na równorzędne stanowisko służbowe w ramach danej jednostki organizacyjnej Służby Celnej.
§ 9.
1. Zmiana, o której mowa w § 8 pkt 1:
1) następuje na wniosek bezpośredniego przełożonego, składany do kierownika urzędu, z zachowaniem drogi służbowej;
2) jest możliwa po odbyciu, przez okres co najmniej roku, służby na stanowisku służbowym w dotychczasowej grupie uposażenia.
2. W przypadku zmiany, o której mowa w § 8 pkt 1, należy uwzględnić w szczególności dotychczasowe doświadczenie zawodowe funkcjonariusza oraz ostatnią ocenę okresową, opinię okresową w służbie przygotowawczej albo opinię służbową.
3. Szef Służby Celnej dokonuje zmiany, o której mowa § 8 pkt 1, w przypadku stanowiska dyrektora izby celnej oraz na wniosek dyrektora izby celnej, w przypadku stanowiska zastępcy dyrektora izby celnej.
§ 10.
1. W przypadku zmiany, o której mowa w § 8 pkt 2, funkcjonariuszowi wyznacza się stanowisko służbowe nie niższe niż zajmowane przed awansem na stanowisko z kategorii stanowisk kierowniczych.
2. W przypadku gdy funkcjonariusz przed awansem zajmował stanowisko służbowe niewymienione w załączniku nr 1 do rozporządzenia, funkcjonariuszowi wyznacza się stanowisko służbowe nie niższe niż stanowisko służbowe:
1) starszego eksperta Służby Celnej — w przypadku odwołania ze stanowiska służbowego Szefa Służby Celnej, zastępcy Szefa Służby Celnej, dyrektora departamentu albo zastępcy dyrektora departamentu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych, dyrektora izby celnej, zastępcy dyrektora izby celnej, naczelnika urzędu celnego albo zastępcy naczelnika urzędu celnego;
2) młodszego eksperta Służby Celnej — w przypadku odwołania ze stanowiska służbowego kierownika referatu, zastępcy kierownika oddziału celnego, kierownika oddziału celnego albo zastępcy naczelnika wydziału;
3) starszego specjalisty Służby Celnej — w przypadku odwołania ze stanowiska służbowego dowódcy jednostki pływającej albo kierownika zmiany;
4) eksperta Służby Celnej — w innych przypadkach niż określone w pkt 1–3.
§ 11.
W okresie 2 lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia awans, o którym mowa w § 4, może nastąpić bez spełnienia warunku w zakresie uzyskania oceny okresowej.
§ 12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia [tj. dnia 05.06.2010 r. — przyp. redakcji]*
* Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 marca 2000 r. w sprawie stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych oraz szczegółowego trybu nadawania im stopni (Dz. U. poz. 301, z 2002 r. poz. 394, z 2004 r. poz. 2120 oraz z 2007 r. poz. 1483), które na podstawie art. 242 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 990) utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.