Rozp. w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie publicznej szkoły artystycznej przez osobę prawną lub osobę fizyczną
Dz.U. 2018.301
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 29 stycznia 2018 r.
w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie publicznej szkoły artystycznej przez osobę prawną lub osobę fizyczną
Opracowano na podstawie: Dz.U. z 2018 r. poz. 301
Na podstawie art. 88 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949 i 2203) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1. Osoba prawna inna niż jednostka samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna, zwana dalej „założycielem”, składa wniosek o udzielenie zezwolenia na założenie publicznej szkoły artystycznej, zwanej dalej „szkołą”, do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwanego dalej „ministrem”.
2. Wniosek o udzielenie zezwolenia na założenie szkoły zawiera:
1) w zprzypadku ałożyciela będącego osobą prawną — nazwę założyciela, adres jego siedziby oraz wskazanie organu uprawnionego do prowadzenia w imieniu założyciela spraw szkoły;
2) w przypadku założyciela będącego osobą fizyczną — imię i nazwisko założyciela, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL — serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, adres miejsca zamieszkania oraz adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres miejsca zamieszkania;
3) określenie typu i nazwy szkoły;
4) określenie daty planowanego rozpoczęcia działalności przez szkołę oraz przewidywanej liczby uczniów;
5) wskazanie zawodu lub zawodów, w jakich szkoła będzie kształcić, a w przypadku zawodu, dla którego w podstawie programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego określono specjalności lub specjalizacje — także specjalności lub specjalizacji, w zakresie których szkoła będzie kształcić;
6) wskazanie adresu siedziby szkoły oraz informację o jej warunkach lokalowych oraz wyposażeniu w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do realizacji zadań statutowych;
7) dane, o których mowa w art. 88 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą”.
3. Do wniosku o udzielenie zezwolenia na założenie szkoły dołącza się:
1) w przypadku założyciela będącego osobą prawną — kopię statutu lub innego dokumentu stanowiącego podstawę funkcjonowania osoby prawnej oraz — jeżeli osoba prawna podlega obowiązkowi wpisu do rejestru lub ewidencji — aktualny odpis z właściwego rejestru lub ewidencji;
2) w przypadku założyciela będącego osobą fizyczną — wyciąg z dowodu osobistego zawierający imię, nazwisko i numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL — wyciąg z paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość zawierający imię i nazwisko oraz serię i numer tego paszportu lub dokumentu — poświadczony notarialnie lub poświadczony przez przyjmującego wniosek pracownika urzędu obsługującego ministra;
3) projekt aktu założycielskiego i projekt statutu szkoły;
4) wykaz nauczycieli przewidzianych do zatrudnienia w szkole, zawierający imiona i nazwiska nauczycieli oraz informację o ich kwalifikacjach;
5) opinie właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej i państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o warunkach bezpieczeństwa i higieny w budynku, w którym mieścić się będzie szkoła, i najbliższym jego otoczeniu;
6) zobowiązanie do zapewnienia warunków działania szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, oraz zobowiązanie do przestrzegania przepisów dotyczących szkół, w tym art. 14 ust. 1 ustawy;
7) opinię kuratora oświaty, o której mowa w art. 88 ust. 4 pkt 2 lit. b ustawy — w przypadku szkoły realizującej kształcenie ogólne.
§ 2.
Zezwolenie na założenie szkoły jest udzielane, jeżeli:
1) statut lub inny dokument stanowiący podstawę funkcjonowania osoby prawnej będącej założycielem przewiduje prowadzenie przez nią działalności oświatowej;
2) projekt aktu założycielskiego i projekt statutu szkoły są zgodne z przepisami ustawy oraz aktów prawnych wydanych na jej podstawie;
3) wskazany zawód lub zawody, w jakich szkoła będzie kształcić, są zgodne z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego oraz wskazane specjalności lub specjalizacje, w zakresie których szkoła będzie kształcić, są zgodne ze specjalnościami lub specjalizacjami określonymi dla danego zawodu w podstawie programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego;
4) nauczyciele posiadają kwalifikacje wymagane do zatrudnienia w szkole;
5) warunki lokalowe oraz wyposażenie w pomoce dydaktyczne i sprzęt zapewniają realizację zadań statutowych szkoły oraz bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki;
6) utworzenie szkoły będzie stanowiło korzystne uzupełnienie sieci szkół artystycznych w regionie lub w kraju.
§ 3.
1. Zezwolenie na założenie szkoły określa:
1) założyciela:
a) nazwę, adres jego siedziby i numer wpisu do właściwego rejestru lub ewidencji — w przypadku założyciela będącego osobą prawną,
b) imię i nazwisko, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL — serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, oraz adres miejsca zamieszkania — w przypadku założyciela będącego osobą fizyczną;
2) typ szkoły, jej nazwę, adres jej siedziby i termin rozpoczęcia działalności przez szkołę;
3) zawód lub zawody, w jakich szkoła będzie kształcić, a w przypadku zawodu, dla którego w podstawie programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego określono specjalności lub specjalizacje — także specjalności lub specjalizacje, w zakresie których szkoła będzie kształcić.
2. Zezwolenie na założenie szkoły wydaje się na czas nieokreślony.
§ 4.
Udzielenie zezwolenia na założenie szkoły oraz odmowa jego udzielenia następują w drodze decyzji administracyjnej.
§ 5.
1. Minister cofa zezwolenie na założenie szkoły w przypadku:
1) wykreślenia osoby prawnej będącej założycielem z właściwego rejestru lub ewidencji;
2) wykreślenia postanowień przewidujących prowadzenie działalności oświatowej ze statutu lub innego dokumentu stanowiącego podstawę funkcjonowania osoby prawnej będącej założycielem;
3) prawomocnego orzeczenia sądu zakazującego prowadzenia działalności oświatowej osobie prawnej lub osobie fizycznej, będącej założycielem.
2. Centrum Edukacji Artystycznej niezwłocznie zawiadamia ministra o wystąpieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1.
§ 6.
1. Minister może cofnąć zezwolenie na założenie szkoły w przypadku:
1) nierozpoczęcia działalności przez szkołę w terminie określonym w zezwoleniu;
2) przerwania działalności szkoły na okres dłuższy niż dwa miesiące, niewynikający z przepisów w sprawie organizacji roku szkolnego;
3) określonym w art. 56 ust. 5 ustawy;
4) prowadzenia kształcenia w zawodzie nieokreślonym w zezwoleniu;
5) gdy warunki lokalowe szkoły oraz wyposażenie w pomoce dydaktyczne i sprzęt nie zapewniają realizacji zadań statutowych szkoły, w szczególności organizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych zgodnie z warunkami realizacji podstawy programowej kształcenia w danym zawodzie, oraz bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
2. Centrum Edukacji Artystycznej niezwłocznie zawiadamia ministra o wystąpieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1, dołączając opinię w sprawie cofnięcia zezwolenia.
§ 7.
Cofnięcie zezwolenia na założenie szkoły następuje w drodze decyzji administracyjnej.
§ 8.
Wnioski o udzielenie zezwolenia na założenie szkoły złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia są rozpatrywane na podstawie niniejszego rozporządzenia.
§ 9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. [tj. dnia 03.02.2018 r. — przyp. redakcji]