Zwiększenie przejrzystości funkcjonowania Narodowego Banku Polskiego i dostosowanie jego działalności do obecnej sytuacji na rynku finansowym zakłada przyjęty 17 czerwca br. przez Radę Ministrów projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim.
Projekt zakłada wyodrębnienie instrumentów na rzecz zapewnienia stabilności krajowego systemu finansowego od instrumentów polityki pieniężnej, co pozwoli na elastyczne reagowanie NBP w sytuacjach kryzysowych z uwzględnieniem bieżących warunków w systemie finansowym i gospodarce. Ponadto zostanie rozwiązany problem rachunków bankowych osób fizycznych prowadzonych przez NBP, które nie zostały dotychczas przekazane innym bankom – zostaną one zamknięte z mocy prawa po upłynięciu odpowiedniego okresu przejściowego oraz akcji informacyjnej wzywającej właścicieli rachunków i ich spadkobierców do odbioru środków pieniężnych należnych z tytułu posiadania tych rachunków.
W celu zwiększenia stabilności składu Rady Polityki Pieniężnej (RPP) zaproponowano, aby 1/3 składu RPP była powoływana co 2 lata w równej liczbie przez Prezydenta, Sejm i Senat. Propozycja ta zakłada przejściowe zwiększenie liczby członków RPP do 12, a następnie tymczasowe zmniejszenie do 6 osób. Od 2018 r. skład osobowy Rady byłby już kształtowany z uwzględnieniem ustawowej liczby członków RPP (9 osób).
Wprowadzenie rotacyjności w RPP zapewni płynność zmiany członków Rady oraz przekazywanie pamięci instytucjonalnej i know-how. Zwiększenie stabilności składu ma skutkować mniejszą niepewnością w polityce pieniężnej i ryzykiem niespójności decyzji RPP w kolejnych kadencjach.
W projekcie uregulowano także sprawy współpracy NBP z podmiotami międzynarodowymi, proponując wprowadzenie przepisu wskazującego na Bank jako podmiot właściwy do finansowania ze środków własnych kosztów udziału w projektach finansowych Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Natomiast nowe rozwiązanie w zakresie sporządzania sprawozdania finansowego NBP wskazuje, że ten sam podmiot nie będzie mógł badać więcej niż pięciu kolejnych rocznych sprawozdań finansowych NBP, przy czym będzie mógł ponownie je badać po upływie co najmniej 3 kolejnych lat.
Ustawa o Narodowym Banku Polski była dotychczas przedmiotem tylko jednej samodzielnej nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 18 grudnia 2003 r., dlatego projektowane zmiany zmierzają do rozwiązania problemu braku przejrzystych i aktualnych przepisów regulujących funkcjonowanie Banku. Projekt założeń został skonsultowany z instytucjami rządowymi oraz przekazany do konsultacji społecznych.
Źródło: www.mf.gov.pl