Samorząd: Zwrot dotacji oświatowej przez szkołę

coins-948603_640.jpg

Minister Finansów w …

(…) rozporządzeniu w sprawie wzoru oświadczenia o uznaniu zasadności zwrotu do budżetu państwa całej nienależnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, określił druk służący do składania przez j.s.t. oświadczenia, o którym mowa w art. 37a ust. 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Dnia 01.01.2022 r. weszły w życie zmiany do ww. ustawy dotyczące procesu dochodzenia należności budżetu państwa z tytułu zwrotu przez j.s.t. nienależnie otrzymanej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej.

Zgodnie z art. 37a ust. 1 i 2 cyt. ustawy, jeżeli ze sprawozdania z audytu lub wyniku kontroli sporządzonego przez organ kontroli państwowej lub nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego wynika, że j.s.t. otrzymała kwotę części oświatowej subwencji ogólnej wyższą od należnej, to dokumenty te stanowią podstawę do zwrotu nienależnej kwoty tej części subwencji. W terminie 30 dni od dnia otrzymania tego dokumentu wspomniana j.s.t.:

1) składa MF oświadczenie, w którym uznaje zasadność zwrotu do budżetu państwa całej nienależnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, albo

2) występuje do MF z wnioskiem o skierowanie sprawy zwrotu nienależnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na drogę postępowania administracyjnego.

Oświadczenie, o którym mowa w art. 37a ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, składane jest w odniesieniu do sprawozdania z audytu lub wyniku kontroli, co do których zakończono proces uzgadniania treści dokumentu, czyli po rozpatrzeniu zastrzeżeń lub wniosków podmiotu audytowanego/kontrolowanego.

Na podstawie art. 37a ust. 9 cyt. ustawy MF określił wzór oświadczenia, który stanowi załącznik do wymienionego na wstępie rozp. W oświadczeniu podaje się nazwę j.s.t. oraz wysokość kwoty podlegającej zwrotowi do budżetu państwa, wskazuje się rok budżetowy, którego dotyczy nienależnie otrzymana kwota, oraz dokument, z którego wynika, że j.s.t. otrzymała kwotę części oświatowej subwencji ogólnej w kwocie wyższej od należnej, a na końcu zamieszcza się datę i podpisy osób uprawnionych do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych w imieniu j.s.t.

Oświadczenie o uznaniu zasadności zwrotu do budżetu państwa całej nienależnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej stanowi podstawę do stosowania egzekucji administracyjnej. Dlatego we wzorze zamieszczono pouczenie, że oświadczenie stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.

Z uwagi na specyficzny charakter miast na prawach powiatu, które realizują zadania gmin oraz powiatów i otrzymują część oświatową subwencji ogólnej w części gminnej i powiatowej, w punkcie 2 wzoru oświadczenia wysokość kwoty części oświatowej subwencji ogólnej podlegającej zwrotowi do budżetu państwa została podzielona na dwie części.

Ponadto, z uwagi na to, że nienależna kwota części oświatowej subwencji ogólnej wynika ze sprawozdania z audytu  lub wyników kontroli w zakresie gospodarowania środkami publicznymi danego roku (jednego), w punkcie 3 oświadczenia doprecyzowano, że oświadczenie obejmuje nienależną kwotę części oświatowej subwencji ogólnej otrzymaną w jednym roku budżetowym.

Małgorzata Tabaszewska – specjalistka prawa oświatowego

Podstawa prawna:

  1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dn. 20.01.2022 r. w sprawie wzoru oświadczenia o uznaniu zasadności zwrotu do budżetu państwa całej nienależnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej – Dz.U. z 2022 r. poz. 179.
  2. Ustawa z dn. 13.11.2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – Dz.U. z 2021 r. poz. 1672 z późn. zm.