Samorządy: Oświadczenia majątkowe

contract-945619_640-1.jpg

Jeżeli mam upoważnienie do podpisywania dokumentów z upoważnienia wójta na podstawie art. 39 ust. 2 o samorządzie gminnym i jest napisane: – prowadzenia postępowań administracyjnych w sprawach meldunkowych; – informacji adresowych z ewidencji ludności oraz zaświadczeń o prawie do głosowania. Upoważnienie wydane w styczniu 2018 r. Nie mam wpisane podpisywania/wydawania decyzji administracyjnych. Pytania: – 1. Czy powinnam składać oświadczenie majątkowe i mam upoważnienie do podpisywania decyzji adm.? Umowa od stycznia 2018 r.; – 2. Czy nie jest za późno na złożenie oświadczenia? Nikt nie prosił o jego złożenie. Proszę bardzo o konkretne odpowiedzi. Czytałam, że grozi zwolnienie dyscyplinarne za niezłożenie oświadczenia i składa się do 30 kwietnia za poprzedni rok a pierwsze w terminie 14 dni od zajęcia stanowiska?”

Zgodnie z obowiązującym …

(…) art. 24h ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, oświadczenie o swoim stanie majątkowym mają obowiązek złożyć: radny, wójt (burmistrz, prezydent miasta), zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy (chodzi tu o jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej), osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną, a także osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta.

Natomiast według art. 24h ust. 5-5a ww. ustawy – „zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia powołania na stanowisko lub od dnia zatrudnienia. Do pierwszego oświadczenia majątkowego zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta są obowiązani dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli prowadzili ją przed dniem powołania lub zatrudnienia. Kolejne oświadczenia majątkowe są składane przez nich co roku do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz w dniu odwołania ze stanowiska lub rozwiązania umowy o pracę. Jeżeli terminy określone w ust. 4 lub 5 nie zostaną dotrzymane, odpowiednio, przewodniczący rady gminy, wojewoda lub wójt w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia niedotrzymania terminu wzywa osobę, która nie złożyła oświadczenia do jego niezwłocznego złożenia wyznaczając dodatkowy czternastodniowy termin. Termin ten liczy się od dnia skutecznego dostarczenia wezwania.”

Konieczne oświadczenie majątkowe urzędnika

Jeżeli Czytelnik posiada upoważnienie wójta do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych, to taki pracownik urzędu gminy jest zobligowany do złożenia w ustawowych terminach swoje oświadczenie majątkowe.

Grozi rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia

Zgodnie natomiast z treścią art. 24k ust. 3 i 4 ustawy o samorządzie gminnym – „jeżeli sekretarz gminy, zastępca wójta, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta nie złożą w terminie oświadczenia majątkowego, właściwy organ odwołuje ich albo rozwiązuje z nimi umowę o pracę najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia oświadczenia. Odwołanie i rozwiązanie umowy o pracę w trybie określonym w ust. 2 i 3 jest równoznaczne z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia na podstawie art. 52 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy.”

Warto w tym miejscu przywołać wyrok Sądu Najwyższego z dn. 25.05.2010 r., sygn. akt: I PK 188/09, w którym potwierdził m.in., że istota sprawy sprowadza się do rozstrzygnięcia, czy wspomniany przepis ustawy o samorządzie gminnym wprowadza samodzielną podstawę rozwiązania stosunku pracy, czy określa on jedynie szczególny przypadek rozwiązania stosunku pracy w trybie art. 52 § 1 Kodeksu pracy. W ocenie Sądu Najwyższego nie sposób uznać rozwiązania stosunku pracy w trybie art. 24k ustawy jako odmiennej (od uregulowanej w art. 52 § 1 Kodeksu pracy) postaci rozwiązania natychmiastowego. Można i trzeba zatem przyjąć, że złożenie oświadczenia majątkowego ustawodawca uznaje za podstawowy obowiązek pracowniczy, którego naruszenie uzasadnia bezzwłoczne rozwiązanie stosunku pracy.

Specyficzne pozostaje tylko to, że pracodawca ma obowiązek rozwiązać stosunek pracy z pracownikiem, który uchybił temu istotnemu nakazowi. Nie może to jednak oznaczać, że każde, nawet niezawinione, uchybienie w jego wykonaniu uzasadnia takie kroki ze strony pracodawcy. Z opisu nie wynika dlaczego pracownik nie złożył oświadczenia majątkowego, brak wskazania okoliczności takiego zachowania, stąd udzielenie odpowiedzi jest w tym zakresie co najmniej utrudnione.Kto zawinił …?

Należy też wiedzieć, że wójtowie, zastępcy wójtów, skarbnicy gmin, sekretarze gmin, kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, osoby zarządzające i członkowie organów zarządzających gminnymi osobami prawnymi oraz inne osoby wydające decyzje w imieniu wójta muszą stosować się do ograniczeń przewidzianych w przepisach ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Zgodnie z art. 4 tej ustawy nie mogą m.in.:

– być członkami zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółek prawa handlowego,

– być członkami zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółdzielni, z wyjątkiem rad nadzorczych spółdzielni mieszkaniowych,

– być członkami zarządów fundacji prowadzących działalność gospodarczą bądź

– posiadać w spółkach prawa handlowego więcej niż 10% akcji lub udziały przedstawiające więcej niż 10 proc. kapitału zakładowego – w każdej z tych spółek;

– prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności; nie dotyczy to działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, w formie i zakresie gospodarstwa rodzinnego, a także pełnienia funkcji członka zarządu na podstawie umowy o świadczenie usług zarządzania, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami (Dz.U. poz. 1202 i 2260).

Naruszenie zakazów z art. 4 cyt. ustawy przez osobę wydającą decyzje w imieniu wójta spowodowałoby jej zwolnienie bez wypowiedzenia, o czym mowa w art. 5 ust. 2 i ust. 6 przedmiotowej ustawy.

Paweł Nowak – prawnik prawa pracy i prawa oświatowego

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dn. 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym – Dz.U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.
  2. Ustawa z dn. 21.08.1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne – Dz.U. z 2017 r. poz. 1393.