Samorządy: Rozliczenie dotacji oświatowej – druki
„Złożyłam w wymaganym terminie rozliczenie z wykorzystania dotacji oświatowej. Urząd gminy stwierdził, że zostało ono źle sporządzone, że nie uwzględnia wytycznych dot. uczniów z orzeczeniami, choć rozliczyłam ich oddzielnie. Czy mogę prosić o przesłanie druków, wzorów dokumentów, na jakich powinno to rozliczenie być sporządzone?”
W …
(…) art. 38 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych ustawodawca stwierdza, że to „organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art.15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32, oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, termin przekazania informacji o liczbie odpowiednio dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, o których mowa w art. 34 ust. 2, oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.”
Wobec powyższego, wskazanie uniwersalnego wzoru, druku, w oparciu, o który miałby nastąpić sposób rozliczenia wykorzystania dotacji w przedmiotowej sprawie jest niecelowe. W tym zakresie gmina ustala w drodze uchwały, tryb udzielania i rozliczania dotacji oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji, które to informacje są zawarte w załącznikach do tej uchwały. Czytelnik, winien wystąpić do urzędu gminy o pisemne wyjaśnienie, a urząd gminy winien wskazać na ewentualne nieprawidłowości przy rozliczeniu dotacji, aby osoba je składająca mogła dokonać odpowiedniej korekty.
Paweł Nowak – prawnik prawa pracy i prawa oświatowego
Podstawa prawna:
Ustawa z dn. 27.10.2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych – Dz.U. z 2020 r. poz. 17 ze zm.