Standardy kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych
Kształcenie, dokształcanie oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli prowadzone jest w:
- szkołach wyższych,
- placówkach doskonalenia nauczycieli.
Wymaga podkreślenia, że zgodnie z art. 70b ust. 1 KN doskonalenie nauczycieli może odbywać się także za granicą, na podstawie umów międzynarodowych, porozumień o współpracy bezpośredniej zawieranych przez szkoły, organy prowadzące szkoły, jednostki samorządu terytorialnego, organy administracji rządowej i placówki doskonalenia, programów edukacyjnych Unii Europejskiej lub na za proszenie podmiotów zagranicznych.
W myśl art. 183 ust. 1 u.p.o. w celu doskonalenia zawodowego nauczycieli mogą być tworzone placówki doskonalenia nauczycieli.
Wymienione placówki mogą organizować doskonalenie zawodowe nauczycieli w różnych formach, w tym seminaria, konferencje, wykłady, warsztaty i szkolenia uwzględniające specyfikę nauczanych przedmiotów lub prowadzonych zajęć oraz dotyczące ogólnej wiedzy i umiejętności zawodowych nauczyciela.
Proces i organizacja kształcenia
Aktem prawnym określającym standardy kształcenia nauczycieli jest rozp. MENiS z dnia 17.01.2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2012 r. poz. 131), zwane dalej „rozporządzeniem”. Standardy, o których mowa, określone są w załączniku do rozporządzenia.
Uczelnie prowadzą kształcenie przygotowujące do zawodu nauczyciela na studiach oraz studiach podyplomowych w ramach modułów kształcenia. Kształcenie na studiach pierwszego stopnia obejmuje wyłącznie przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolach i szkołach podstawowych, a na studiach drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich – do pracy we wszystkich typach szkół i rodzajach placówek.
Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela na studiach obejmuje obowiązkowe przygotowanie w zakresie:
- merytorycznym do nauczania pierwszego przedmiotu (prowadzenia zajęć) – moduł 1;
- psychologiczno-pedagogicznym – moduł 2;
- dydaktycznym – moduł 3.
Przygotowanie do wykonywania zawodu może też zostać poszerzone i objąć elementy fakultatywne:
- przygotowanie do nauczania kolejnego przedmiotu (prowadzenia zajęć) – moduł 4;
- przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej – moduł 5.
Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela na studiach podyplomowych może być z kolei prowadzone w zakresie:
- przygotowania do nauczania kolejnego przedmiotu (prowadzenia zajęć) – moduł 4;
- przygotowania w zakresie psychologiczno-pedagogicznym oraz dydaktycznym dla absolwentów studiów posiadających przygotowanie merytoryczne do nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć), a nieposiadających przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego – moduły 2 i 3, z tym że w przypadku absolwentów studiów pierwszego stopnia może ono obejmować wyłącznie przygotowanie do pracy w przedszkolach i szkołach podstawowych;
- pedagogiki specjalnej dla osób, które posiadają przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela – moduł 5.
Tabela: Liczba godzin przypisanych modułom kształcenia
Moduł |
Komponenty modułu |
Liczba godzin |
Moduł 1 |
Przygotowanie merytoryczne – zgodnie z opisem efektów kształcenia dla realizowanego kierunku studiów |
* |
Moduł 2 |
1. Ogólne przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne |
90 |
2. Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne do nauczania na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych |
60 |
|
3. Praktyka |
30 |
|
Moduł 3 |
1. Podstawy dydaktyki |
30 |
2. Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych |
90 |
|
3. Praktyka |
120 |
|
Moduł 4 |
1. Przygotowanie w zakresie merytorycznym |
* |
2. Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych |
60 |
|
3. Praktyka |
60 |
|
Moduł 5 |
1. Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne specjalne |
140 |
2. Dydaktyka specjalna |
90 |
|
3. Praktyka |
120 |
* w wymiarze zapewniającym merytoryczne przygotowanie do nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć).
Realizacja każdego z modułów ma prowadzić do uzyskania takich samych efektów kształcenia – bez względu na to czy będzie się ono odbywać na studiach, czy w ramach studiów podyplomowych. W rozporządzeniu zawarto szczegółowe wskazania dotyczące realizacji kolejnych modułów:
- realizacja modułu 2 i 3 powinna trwać łącznie nie dłużej niż 3 semestry, z tym że moduł 3 jest realizowany po module 2;
- kształcenie w zakresie modułu 4 podejmowane jest przez studentów studiów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela, którzy zamierzają uzyskać przygotowanie do nauczania więcej niż jednego przedmiotu (prowadzenia zajęć); komponenty 2 i 3 modułu 4 mogą być realizowane nie tylko po zakończeniu realizacji modułu 3, ale także w trakcie jego realizacji;
- kształcenie w zakresie modułu 5 podejmowane jest przez studentów studiów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela, którzy zamierzają uzyskać przygotowanie do nauczania danego przedmiotu (prowadzenia zajęć) w przedszkolach, szkołach i placówkach specjalnych lub integracyjnych (oddziałach specjalnych lub integracyjnych); moduł 5 może być realizowany tak po zakończeniu realizacji modułu 3, jak i w trakcie jego realizacji;
- absolwent studiów pierwszego stopnia, który posiada przygotowanie merytoryczne do nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć), a nie posiada przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego w toku studiów drugiego stopnia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela realizuje moduł 1, 2 i 3 w zakresie zapewniającym przygotowanie do nauczania na odpowiednich etapach edukacyjnych.
Moduły kształcenia
Moduł 1: Przygotowanie w zakresie merytorycznym do nauczania pierwszego przedmiotu (prowadzenia zajęć)
Przygotowanie merytoryczne do wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolu (edukacja przedszkolna) oraz do nauczania w klasach I–III szkoły podstawowej (I etap edukacyjny) jest realizowane na studiach w zakresie pedagogiki lub innych zapewniających przygotowanie do pracy w obszarze edukacji elementarnej. Kształcenie obejmuje w tym wypadku jednoczesne przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolu oraz do nauczania we wspomnianych klasach szkoły podstawowej.
Nabycie kompetencji w ramach modułu 1 jest wymagane, jeżeli dana osoba zamierza przystąpić do przygotowania dydaktycznego do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego.
Przygotowanie merytoryczne do wykonywania zawodu nauczyciela na kolejnych etapach edukacyjnych w zakresie przedmiotu (rodzaju zajęć) jest realizowane zgodnie z opisem efektów kształcenia dla kierunku studiów właściwego dla przedmiotu (rodzaju zajęć). Przygotowanie obejmuje ponadto działy dyscypliny naukowej, do której należy przedmiot (rodzaj zajęć), w zakresie umożliwiającym przygotowanie merytoryczne do realizacji wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (dla danego przedmiotu) lub w podstawie programowej kształcenia w danym zawodzie.
Moduł 2: Przygotowanie w zakresie psychologiczno-pedagogicznym
Ogólne przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne obejmuje opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii i pedagogiki (w tym pedagogiki specjalnej). W ramach przygotowania ogólnego przekazywane są treści dotyczące:
- podstawowych pojęć psychologii,
- rozwoju fizycznego i psychicznego,
- teorii i struktury osobowości,
- poznania i spostrzegania społecznego,
- interpretacji zachowań ucznia i sytuacji w szkole w świetle psychologicznych koncepcji człowieka,
- wychowania w kontekście rozwoju,
- szkoły jako instytucji wychowawczej,
- zawodu nauczyciela,
- komunikacji i kultury języka,
- poznawania uczniów,
- pojęcia normy i patologii,
- profilaktyki w szkole.
Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne do nauczania na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych obejmuje szczegółowe przygotowanie w zakresie psychologii i pedagogiki do pracy z uczniami na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych. W ramach przygotowania poruszane są m.in. następujące zagadnienia:
- w przypadku edukacji przedszkolnej i I etapu edukacyjnego (klasy I–III szkoły podstawowej):
– sylwetka rozwojowa dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym,
– zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka,
– pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jako subdyscypliny pedagogiki,
– adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole,
– praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole,
– dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u dzieci,
– dojrzałość szkolna, w tym diagnozowanie dojrzałości,
– bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem,
– współpraca przedszkola i szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci;
- w przypadku II etapu edukacyjnego (klasy IV–VI szkoły podstawowej):
– sylwetka rozwojowa dziecka we wczesnym i późnym wieku szkolnym,
– formy aktywności dziecka – nauka i zabawa,
– progi edukacyjne (np. adaptacja, motywacja, wstępna orientacja zawodowa),
– praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela na II etapie edukacyjnym,
– dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u dzieci,
– bezpieczeństwo dzieci w szkole i poza szkołą,
– współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci;
- w przypadku III i IV etapu edukacyjnego (gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, kształcenie w zawodzie):
– sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości,
– formy aktywności młodzieży (np. nauka, wolontariat, zainteresowania, praca),
– kontakty społeczne ucznia,
– progi edukacyjne (np. zmiana szkoły, wybory edukacyjne i zawodowe),
– poradnictwo edukacyjno-zawodowe,
– praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela na III i IV etapie edukacyjnym,
– zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania,
– bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza jej terenem,
– współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów.
Praktyka w ramach modułu 2 ma na celu ukształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych. Kształtowanie kompetencji odbywa się poprzez:
- zapoznanie ze specyfiką placówki, w której mają miejsce praktyki – w tym z realizowanymi zadaniami, sposobem funkcjonowania i organizacją pracy,
- obserwowanie aktywności uczniów i grup uczniów, interakcji dorosły – dziecko, procesów komunikacji i procesów grupowych, a także działań podejmowanych przez opiekuna praktyk,
- współdziałanie z opiekunem praktyk w sprawowaniu opieki i podejmowaniu działań wychowawczych,
- pełnienie roli opiekuna-wychowawcy,
- analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym m.in. konsultacje z opiekunem praktyk i konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką.
Moduł 3: Przygotowanie w zakresie dydaktycznym
Podstawy dydaktyki obejmują opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej (w tym także dydaktyki specjalnej). Kształcenie dotyczące podstaw obejmuje m.in. następujące treści:
- proces nauczania – uczenia się, w tym zasady dydaktyki i metody nauczania,
- organizacja i funkcjonowanie systemu oświaty,
- projektowanie działań edukacyjnych,
- diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia,
- język jako narzędzie pracy nauczyciela.
Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) to inaczej przygotowanie w zakresie dydaktyki (metody nauczania) określonego przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych. Przygotowanie obejmuje różne treści w zależności od etapu:
- w przypadku edukacji przedszkolnej i I etapu edukacyjnego (klasy I–III szkoły podstawowej) obejmuje m.in.:
– podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego na I etapie edukacyjnym,
– metody, zasady i formy pracy nauczyciela z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
– kształtowanie dojrzałości szkolnej,
– dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości dziecka,
– metodyki określonego rodzaju edukacji (w tym polonistycznej i językowej, przyrodniczej, matematycznej);
- w przypadku II etapu edukacyjnego (klasy IV–VI szkoły podstawowej) obejmuje m.in.:
– miejsce danego przedmiotu na II etapie edukacyjnym,
– rolę nauczyciela na II etapie edukacyjnym,
– formalną strukturę lekcji,
– metody i zasady nauczania,
– odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- w przypadku III i IV etapu edukacyjnego (gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, kształcenie w zawodzie) obejmuje m.in.:
– miejsce danego przedmiotu na III i IV etapie edukacyjnym,
– rolę nauczyciela na III i IV etapie edukacyjnym,
– metody i zasady nauczania,
– animowanie działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia,
– kształcenie w zawodzie (dotyczy osób przygotowujących się do nauczania przedmiotów zawodowych).
Praktyka w zakresie dydaktyki ma na celu kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez:
- zapoznanie się ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest odbywana,
- obserwowanie m.in. sposobu oceniania, sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej, toku metodycznego lekcji,
- współdziałanie z opiekunem praktyk, m.in. w zakresie planowania i przeprowadzania lekcji, przygotowywania pomocy dydaktycznych, kontrolowania i oceniania uczniów,
- pełnienie roli nauczyciela, w szczególności dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, organizację i prowadzenie lekcji, diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów, a także podejmowanie współpracy z wychowawcą, innymi nauczycielami, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz innymi specjalistami pracującymi z uczniami,
- analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką i konsultacje z opiekunem praktyk.
Moduł 4: Przygotowanie do nauczania kolejnego przedmiotu (prowadzenia zajęć)
Na moduł 4 składa się przygotowanie merytoryczne, dydaktyka przedmiotu oraz praktyki. Przygotowanie merytoryczne obejmuje kształcenie w takim zakresie, jaki jest niezbędny do realizacji treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie danego przedmiotu (rodzaju zajęć) i etapu edukacyjnego lub etapów edukacyjnych albo w podstawie programowej kształcenia w zawodzie. Na dydaktykę składa się z kolei przygotowanie w zakresie dydaktyki (metodyki nauczania) określonego przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych. Celem praktyki ma być natomiast gromadzenie doświadczeń związanych z pracą i konfrontowanie zdobytej wiedzy z rzeczywistością pedagogiczną.
Treści kształcenia odpowiadają w tym module treściom już wcześniej przybliżonym:
- w przypadku przygotowania merytorycznego – treści kształcenia dla modułu 1,
- w przypadku dydaktyki – treści kształcenia dla modułu 3, komponentu 2,
- w przypadku praktyki – treści kształcenia dla modułu 3, komponentu 3.
Moduł 5: Przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej
W trakcie realizacji modułu osoba przygotowująca się do wykonywania zawodu nauczyciela wybiera jedną ze wskazanych specjalności:
- edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną,
- tyflopedagogika,
- surdopedagogika,
- pedagogika lecznicza,
- resocjalizacja i socjoterapia.
Wśród komponentów modułu 5 wyróżniono przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne, dydaktykę specjalną oraz praktyki.
Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne specjalne obejmuje opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii (w tym psychologii klinicznej, rozwojowej i psychopatologii) oraz z zakresu pedagogiki specjalnej. W ramach przygotowania uwzględnia się:
- ogólne treści kształcenia, w tym:
– elementy psychologii klinicznej i psychopatologii,
– podstawowe problemy pedagogiki specjalnej,
– subdyscypliny pedagogiki specjalnej,
– diagnostykę psychopedagogiczną,
– zasady i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej;
- treści z zakresu poszczególnych, wymienionych powyżej specjalności.
Na moduł 5 składa się także przygotowanie w zakresie dydaktyki (metodyki nauczania) specjalnej. Przygotowanie to ma charakter elementarny w odniesieniu do różnych rodzajów niepełnosprawności oraz niedostosowania społecznego, jest natomiast poszerzane w przypadku wybranego rodzaju niepełnosprawności lub niedostosowania społecznego i etapu edukacyjnego lub etapów edukacyjnych (ma to związek z wybraną specjalizacją).
Ostatni z komponentów modułu 5 – praktyki – ma z kolei na celu gromadzenie przez studentów doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą, dydaktyczną i terapeutyczną z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością oraz niedostosowaniem społecznym. Zakres działań podejmowanych przez praktykantów jest w tym wypadku podobny do zakresu działań w ramach pozostałych modułów i obejmuje:
- zapoznanie się ze specyfiką szkoły lub placówki,
- obserwację m.in. aktywności uczniów, interakcji, dynamiki grupy i czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk,
- współdziałanie z opiekunem praktyk w zakresie realizacji jego zadań,
- pełnienie roli opiekuna-wychowawcy oraz nauczyciela,
- analizę i interpretację zaobserwowanych i doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.
Zasady odbywania praktyk
Na uczelnie nałożony został obowiązek opracowania zasad odbywania praktyk, przygotowania studentów (słuchaczy) do odbycia praktyk, zapewnienia możliwości ich omówienia w trakcie zajęć na uczelni, a także utrzymywania systematycznego kontaktu z przedszkolami, szkołami i placówkami, w których studenci (słuchacze) odbywają praktyki. Rozporządzenie wymaga także od uczelni, by zapewniły studentom (słuchaczom) w trakcie praktyk:
- warunki umożliwiające uzyskanie przygotowania praktycznego w zakresie realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych, poznanie różnych klas i zespołów uczniowskich oraz zdobycie odpowiedniego doświadczenia pedagogicznego,
- dostęp do pracowni specjalistycznych, sprzętu i pomocy dydaktycznych,
- opiekę i nadzór opiekuna praktyk,
- warunki umożliwiające samodzielne opracowanie konspektów lekcji lub scenariuszy zajęć, w oparciu o informacje i wskazówki przekazane przez opiekuna praktyk,
- warunki do prowadzenia lekcji (zajęć) z zastosowaniem technologii informacyjnej, w szczególności z wykorzystaniem treści i zasobów edukacyjnych znajdujących się na portalach internetowych.
W trakcie praktyk studentowi (słuchaczowi) należy ponadto zapewnić następujące formy aktywności:
- wizyty w przedszkolach, szkołach i placówkach,
- obserwowanie zajęć,
- asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia,
- samodzielne prowadzenie zajęć,
- planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych.
W myśl przepisów rozporządzenia praktyki powinny odbywać się w przeważającej części równolegle z realizacją zajęć w uczelni.
Opis efektów kształcenia
W rozporządzeniu opisano ogólne i szczegółowe efekty, jakie powinny zostać osiągnięte na skutek kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. W odniesieniu do efektów ogólnych podkreślono, że absolwent powinien m.in.:
- posiadać wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania –uczenia się,
- posiadać wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu,
- posiadać umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły,
- umiejętnie komunikować się przy użyciu różnych technik,
- charakteryzować się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności.
W rozporządzeniu wyliczono także spodziewane, szczegółowe efekty kształcenia. Stwierdza się, że absolwent:
- powinien posiadać wiedzę m.in. na temat:
– rozwoju człowieka w cyklu życia,
– procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego,
– metodyki wykonywania zadań,
– specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
– projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego;
- powinien posiadać określone umiejętności, w tym potrafić:
– dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych,
– samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną,
– dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy,
– ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na określonych etapach edukacyjnych,
– analizować własne działania pedagogiczne,
– pracować w zespole;
- powinien posiadać kompetencje społeczne, tj.:
– świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, a także świadomość potrzeby dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego,
– gotowość do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły,
– świadomość konieczności podejmowania zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- powinien posiadać określone kompetencje w zakresie języka obcego, technologii informacyjnej, emisji głosu, a także bezpieczeństwa i higieny pracy.