Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2023 r.
Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2023 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2023 r. wyniosło:
- dochody 324,0 mld zł, tj. 53,6%
- wydatki 337,1 mld zł, tj. 50,1%
- deficyt 13,1 mld zł, tj. 19,3%
Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2023 r.
W okresie styczeń – lipiec 2023 r. dochody budżetu państwa były wyższe o 10,7 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe budżetu państwa były wyższe w stosunku do okresu styczeń – lipiec 2022 r. o ok. 7,8 mld zł.
W stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego:
- dochody z podatku VAT były wyższe o 6,0% r/r (tj. ok. 7,9 mld zł),
- dochody z podatku PIT były niższe o 16,0% r/r (tj. ok. 7,1 mld zł),
- dochody z podatku CIT były wyższe o 8,6% r/r (tj. ok. 3,9 mld zł),
- dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 5,8% r/r (tj. ok. 2,7 mld zł),
- dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych były niższe o 2,9% r/r (tj. ok. 0,1 mld zł ).
W okresie styczeń – lipiec 2023 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło ok. 37,3 mld zł i było wyższe o ok. 2,5 mld zł (tj. 7,2%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – lipiec 2022 r.
Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2023 r.
Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2023 r. wyniosło 337,1 mld zł, tj. 50,1 % planu. W stosunku do tego samego okresu roku 2022 (278,6 mld zł) wydatki budżetu państwa były wyższe o 58,5 mld zł, tj. 21,0 %.
Wyższe wykonanie wydatków odnotowano w części 73 – Zakład Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 21,0 mld zł) co związane było z przejęciem od jednostek samorządu terytorialnego od czerwca 2022 r. zadania związanego z wypłatą świadczenia 500+. Jednocześnie, głównie w wyniku tej zmiany, niższe wykonanie odnotowano w budżetach wojewodów (mniej o 17,6 mld zł). Natomiast w zakresie dotacji przekazanej do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło 25,1 mld zł i było wyższe od wykonania w tym samym okresie roku 2022 o 4,7 mld zł tj. ok 22,9%.
Ponadto w ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było wyższe o 7,7 mld zł w związku ze wzrostem wydatków na część oświatową subwencji ogólnej. W części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa przekazano więcej o 17,4 mld zł głównie w wyniku wzrostu kosztów obsługi długu krajowego w efekcie wzrostu stóp procentowych. Wyższe wykonanie odnotowano również w ramach części 29 – Obrona narodowa o 15,5 mld zł w związku ze zwiększonymi potrzebami w zakresie zakupu uzbrojenia.
Ponadto, niższe wykonanie odnotowano w wydatkach z tytułu środków własnych Unii Europejskiej (mniej o ok. 2,2 mld zł) co było spowodowane rozliczeniem nadpłaty do budżetu UE z tytułu dostosowań VAT i DNB za lata poprzednie przez pomniejszenie raty składki za miesiąc marzec oraz rozliczeniem w styczniu br. korekty budżetu za 2022 r. przez pomniejszenie składki do UE za ten miesiąc. Po siedmiu miesiącach 2023 r. zanotowano również niższe niż planowano wpłaty z tytułu należności celnych.
Źródło: MF