Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2022 r.

images_3D_PIENIADZE_money5-1.png

Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2022 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2022 r. wyniosło:

  • dochody: 345,1 mld zł, tj. 70,2 %
  • wydatki: 317,6 mld zł, tj. 60,9 %
  • nadwyżka: 27,5 mld zł

Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień2022 r.

W okresie styczeń – sierpień 2022 r. dochody budżetu państwa były wyższe o 25,0 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe budżetu państwa były wyższe w stosunku do okresu styczeń – sierpień 2021 r. o ok. 37,3 mld zł.

W stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego:

  • dochody z podatku VAT były wyższe o 7,9% r/r (tj. ok. 11,1 mld zł),
  • dochody z podatku PIT były wyższe o 11,2% r/r (tj. ok. 5,1 mld zł),
  • dochody z podatku CIT były wyższe o 42,2% r/r (tj. ok. 14,8 mld zł),
  • dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 9,1% r/r (tj. ok. 4,5 mld zł),
  • dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych były wyższe o 22,2% r/r (tj. ok.
    0,8 mld zł ).

W okresie styczeń – sierpień 2022 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło ok. 28,5 mld zł i było niższe o ok. 12,3 mld zł (tj. 30,1%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – sierpień 2021 r.

Niższe wykonanie dochodów niepodatkowych związane jest z przekazaniem, na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym, części zysku Narodowego Banku Polskiego ponad określoną w ustawie budżetowej na rok 2022 jego prognozę, do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, w kwocie 9,6 mld zł.

Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2022 r.

Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2022 r. wyniosło 317,6 mld zł, tj. 60,9% planu. W stosunku do tego samego okresu roku 2021 (276,7 mld zł) wydatki budżetu państwa były wyższe o 40,8 mld zł, tj. 14,8%.

Wykonanie wydatków wynika głównie z wyższych środków przekazanych do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 7,7 mld zł) na finasowanie uzupełniające, co było związane m.in. z niższym stanem środków na rachunku FUS na koniec 2021 r. w stosunku do roku 2020, rozpoczęcia w lutym wypłat Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego z wyrównaniem od stycznia w większej kwocie niż pierwotnie planowano oraz zwiększonej do poziomu 7% waloryzacji świadczeń.

W ramach części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przekazano więcej o 3,7 mld zł, w tym m. in. środki na wpłatę do Funduszu Pomocy oraz do Agencji Rezerw Strategicznych na realizację zadań z zakresu zakupu rezerw strategicznych.

W części 29 – Obrona Narodowa przekazano więcej o 4,6 mld zł. W ramach subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było wyższe o 2,9 mld zł, w związku ze wzrostem części oświatowej subwencji ogólnej, m.in. w związku przekazaniem środków na podwyżki dla nauczycieli.

Większe wykonanie odnotowano także w ramach środków własnych Unii Europejskiej (więcej o ok. 3,1 mld zł) zgodnie z wnioskiem Komisji dotyczącym zapłaty składki oraz szacowanej wysokości wpłaty z tytułu ceł płatnych do UE, a także w zakresie obsługi długu Skarbu Państwa (więcej o ok. 2,6 mld zł).

Ministerstwo Finansów