Szkoły i początek egzaminów próbnych
Wczoraj, 3 marca br. rozpoczęły się tzw. egzaminy próbne. Najpierw maturalne, a później ósmoklasisty.
Każdy uczeń, który w tym roku szkolnym przystępuje do egzaminu ósmoklasisty albo maturalnego, będzie miał możliwość sprawdzenia swoich umiejętności na egzaminach próbnych. Potrwają one do 16 marca. Próbny egzamin ósmoklasiści w zakresie języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego rozpocznie się 17 marca i zakończy 19 marca.
Centralna Komisja Egzaminacyjna przygotowała materiały egzaminacyjne (arkusze oraz nagrania), w tym materiały dla uczniów z niepełnosprawnościami. Arkusze z poszczególnych przedmiotów będą dostępne każdego dnia trwania egzaminów na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz okręgowych komisji egzaminacyjnych.
Egzaminy próbne są dobrowolne dla ucznia. To swoisty sprawdzian przed wiosennymi egzaminami. Rekomendujemy, aby nauczyciele nie wystawiali z tych testów ocen cząstkowych. Napisanie egzaminu jest szansą na zdiagnozowanie wiadomości i umiejętności, które uczeń opanował już w stopniu zadowalającym oraz tych wiadomości i umiejętności, które wymagają jeszcze doskonalenia.
Harmonogram testów diagnostycznych
Egzaminy próbne dla maturzystów ruszają 3 marca i potrwają do 16 marca br. Arkusze próbne będą zamieszczane zgodnie z harmonogramem przedstawionym przez CKE ok. godz. 9:00 i ok. godz. 14:00 na stronach internetowych MEiN, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych.
Egzamin próbny dla ósmoklasistów rozpocznie się 17 marca i zakończy 19 marca. Będzie przebiegał zgodnie z następującym harmonogramem.
- 17 marca br.(środa), godz. 9:00 – język polski
- 18 marca br. (czwartek), godz. 9:00 – matematyka
- 19 marca br.(piątek), godz. 9:00 – języki obce nowożytne.
Wytyczne sanitarne
Centralna Komisja Egzaminacyjna, Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Główny Inspektorat Sanitarny przygotowały wytyczne dotyczące organizowania i przeprowadzania egzaminów zewnętrznych.
Opracowany dokument został podzielony na sześć sekcji, w których kolejno przedstawiono takie kwestie jak m.in. środki bezpieczeństwa i ochrony osobistej, sposób postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia u członka zespołu egzaminacyjnego lub u zdającego czy wytyczne dotyczące możliwych modyfikacji w sposobie przeprowadzania egzaminu.
Dokument zawiera wiele wytycznych, z których część musi być wdrożona obligatoryjnie, a część ma formę rozwiązań możliwych do zastosowania. To z nich dyrektor szkoły, ośrodka lub placówki wybiera te, które można wprowadzić w danej jednostce.
Wytyczne znajdują się na stronie CKE oraz MEiN
Więcej informacji dotyczących egzaminów można znaleźć na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.gov.pl oraz okręgowych komisji egzaminacyjnych.
Źródło: Ministerstwo Edukacji i Nauki