Szkoły: Inauguracja II edycji programu WF z AWF

yoga-150260_640.png

W czwartek, 10 lutego br. Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek oraz Rektor Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie Bartosz Molik przedstawili założenia II edycji programu „WF z AWF – Aktywny powrót do szkoły”. W spotkaniu uczestniczyli także członkowie zespołu realizującego projekt w całej Polsce. Podsumowali oni poprzednią edycję przedsięwzięcia.

Minister podziękował wszystkim uczelniom zaangażowanym w realizację poprzedniej edycji projektu. Zaznaczył, że przedsięwzięcie było niezwykle potrzebne w okresie powrotu do nauki stacjonarnej: – Na ręce Pana Rektora AWF Warszawa chciałbym złożyć podziękowania wszystkim rektorom Akademii Wychowania Fizycznego w Polsce i wszystkim profesorom, którzy zaangażowali się w realizację tego bardzo potrzebnego i udanego programu, jakim jest WF z AWF.

Szef MEiN podkreślił, że program będzie kontynuowany w roku 2022 i zaapelował do nauczycieli o zakładanie Sport-Klubów. – WF z AWF będziemy realizować przez cały rok 2022. Apeluję do nauczycieli wychowania fizycznego, edukacji wczesnoszkolnej, którzy mają certyfikaty i zostali przeszkoleni, aby zakładali w swoich szkołach Sport Kluby, by pomóc dzieciom w powrocie do sprawności fizycznej – mówił minister.

Jak dotąd zostało utworzonych 9 tys. Sport Klubów w całej Polsce dla 120 tys. dzieci. W ramach działalności Sport-Klubów zostało przeprowadzonych 180 tys. godzin lekcyjnych. Zakładamy, że do końca 2022 r. zostanie przeprowadzonych 400 tys. godzin zajęć dla dzieci i młodzieży.

Minister Edukacji i Nauki zaapelował również do rodziców, aby umożliwili swoim dzieciom udział w zajęciach sportowych: – Drodzy rodzice, zadbajcie o to, żeby wasze dzieci, w waszych szkołach uczęszczały na zajęcia w ramach Sport Klubów, na które chcemy przeznaczyć 36 mln zł w tym roku. Jeśli będzie taka potrzeba, jeśli będzie większe zainteresowanie i Sport Klubów będzie więcej niż 20 tys., to pieniędzy na ten cel na pewno również będzie więcej. Chodzi to, żeby dzieci, zwłaszcza te najmłodsze, brały w nich udział – mówił szef MEiN.

W II edycji programu WF z AWF będzie możliwość utworzenia Sport Klubów dla mniejszych grup. Chodzi przede wszystkim o mniejsze ośrodki, gdzie trudniej było zebrać grupę 15-osobową. Teraz będzie możliwość utworzenia Sport Klubów również dla 12 osób.

Jak zapowiedział Przemysław Czarnek, zakładane jest również zwiększenie stawki wynagrodzenia dla nauczycieli. Będzie prowadzony także dalszy monitoring kondycji fizycznej dzieci i młodzieży i dodatkowe szkolenia uzupełniające dla chętnych nauczycieli.

Więcej informacji na temat II edycji programu „WF z AWF”

Prawie 120 tys. uczniów biorących udział w dodatkowych zajęciach sportowych oraz ponad 31 tys. przeszkolonych nauczycieli. Blisko 9 tys. Sport Klubów w całej Polsce oraz 180 tys. godzin zajęć ruchowych dla dzieci i młodzieży po długotrwałym okresie nauki zdalnej. To wyniki pierwszej edycji wspólnego projektu MEiN oraz Akademii Wychowania Fizycznego „WF z AWF”. Badania uczniów biorących udział w programie pokazały negatywne skutki nauki zdalnej – wzrost wskaźnika masy ciała, a także spadek wytrzymałości biegowej, wydolności krążeniowo-oddechowej. Dlatego w 2022 roku program będzie kontynuowany. Na ten cel resort przeznaczy ponad 36 mln zł.

To już prawie rok odkąd minister resortu edukacji ogłosił jeden z programów wsparcia uczniów po powrocie do nauki stacjonarnej po długim okresie lekcji zdalnych. Wspólnie z ekspertami z Akademii Wychowania Fizycznego opracowaliśmy projekt pt. „WF z AWF – Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii”. Podzieliliśmy go na dwa etapy: I – Aktywny powrót do szkoły, II – Sport Kluby. Specjaliści z warszawskiej akademii, we współpracy z akademiami wychowania fizycznego z innych miast szkolili nauczycieli wychowania fizycznego ze szkół podstawowych, ponadpodstawowych i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.

Szkolenia nauczycieli

Do udziału w programie zgłosiło się 51 tys. nauczycieli, z czego do tej pory ukończyło szkolenia i otrzymało certyfikat ponad 31 tys. nauczycieli wychowania fizycznego oraz edukacji wczesnoszkolnej. Pozostali zarejestrowani będą mogli wziąć udział w II edycji programu.

Do tej pory w dziewięciu ośrodkach akademii wychowania fizycznego przeprowadzono 350 szkoleń. Składały się one z wykładów teoretycznych dotyczących aspektów zdrowotnych i psychologicznych oraz z zajęć praktycznych, prowadzonych przez specjalistów akademii wychowania fizycznego.

Projekt spotkał się z bardzo dobrą oceną ze strony nauczycieli. Ponad 89 proc. z nich wskazało potrzebę kontynuacji szkoleń. Chęć udziału w II edycji zadeklarowało 88 proc. ankietowanych nauczycieli.

Sport Kluby

W ramach II etapu programu „WF z AWF – Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii” powstało 8,7 tys. Sport Klubów, w ramach których przeprowadzono ponad 180 tys. godzin zajęć dla prawie 120 tys. uczniów. Większość z nich to uczniowie klas 1-3 ze szkół podstawowych z terenów wiejskich (39%). W programie uczestniczyły również dzieci z niepełnosprawnością. Nauczyciele i uczniowie bardzo wysoko ocenili tę inicjatywę. Podkreślano, że dodatkowe zajęcia umożliwiły szybsze odbudowywanie sprawności fizycznej uczestników zajęć.

Wyniki badań

Program „WF z AWF” to nie tylko szkolenia i Sport Kluby. Specjaliści z akademii przeprowadzili po raz pierwszy od 11 lat badania kondycji fizycznej dzieci i młodzieży na tak dużą skalę. Badania obejmowały pomiary somatyczne (wysokość, masa ciała, obwód talii), a także pomiary wybranych cech sprawności fizycznej uczestników zajęć. Przeprowadzono również ankiety wśród rodziców, opisujące sytuację zdrowotną uczniów.

Z badań wynika, że w ciągu dekady wielkość wskaźnika masy ciała (BMI) zwiększyła się o 2 do 5 proc. w zależności od grupy wiekowej. Problem nadwagi i otyłości dotyczy ponad 15 proc. badanych uczniów i jest szczególnie zauważalny w najmłodszych grupach wiekowych, w których co piąty uczeń cechuje się nadmierną, zagrażającą zdrowiu, masą ciała.

Niepokojący jest również kilkunastoprocentowy spadek poziomu wytrzymałości biegowej w stosunku do wyników z 2010 roku. Uczniowie mają wyraźny spadek wydolności krążeniowo-oddechowej. Można przypuszczać, że jest to w dużej mierze efekt związany z obecnością koronawirusa oraz wielomiesięcznym okresem hipokinezji.

Rodzice ponad 15 proc. uczniów potwierdzili u swoich dzieci występowanie w ciągu ostatnich 6 miesięcy objawów, których nie obserwowali przed stwierdzeniem obecności wirusa lub przed pandemią Covid-19. Do najczęściej występujących objawów należały: kaszel, chroniczne zmęczenie oraz bóle w klatce piersiowej.

Podsumowując efekty programu można śmiało powiedzieć, że konieczna jest kontynuacja dotychczasowych działań i wdrażanie nowych, innowacyjnych programów sportowych, a także profilaktycznych aktywizujących dzieci i młodzież. Powinny one uwzględniać stały monitoring kondycji fizycznej oraz wyniki badań naukowych.

Szczegółowe podsumowanie I edycji programu „WF z AWF – Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii” można znaleźć w raporcie przygotowanym przez Akademię Wychowania Fizycznego w Warszawie .

II edycja programu w 2022 r.

W tym roku projekt „WF z AWF” będzie miał swoją kontynuację. Po raz kolejny MEiN zaprosi nauczycieli wychowania fizycznego i edukacji wczesnoszkolnej do udziału w szkoleniach. Będą również środki na ruchowe zajęcia dodatkowe w ramach Sport Klubów.

W 2022 roku przeznaczymy na program ponad 36 mln zł. W ramach Sport Klubów planujemy przeprowadzenie około 400 godzin zajęć dla dzieci i młodzieży.

Materiały:

Raport końcowy programu Aktywny powrót do szkoły
Raport​_końcowy​_programu​_Aktywny​_powrót​_do​_szkoły.pdf 5.66MB

Źródło: Ministerstwo Edukacji i Nauki