Uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 4 stycznia 2012 r., sygn. 2/2012
Określający zasadę jawności art. 34 ustawy o finansach publicznych nie daje podstawy do przedstawiania radzie gminy kompletnego rozliczenia wykorzystania dotacji celowej uzyskanej z budżetu j.s.t. przez spółkę wodną w rocznym sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy, ani też do podania przez burmistrza takiego rozliczenia do publicznej wiadomości wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za dany rok budżetowy.
w sprawie stwierdzenia nieważności Uchwały Nr XIII/125/2011 Rady Miasta Sandomierza z dnia 30 listopada 2011 r dotyczącej określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji dla spółek wodnych działających na terenie Gminy Sandomierz, sposobu jej rozliczenia, sposobu kontroli wykonania zleconych zadań.
Na podstawie art. 18 ust.1 pkt. 1 w związku z art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2001r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.) w wyniku badania Uchwały Nr XIII/125/2011 Rady Miasta Sandomierza z dnia 30 listopada 2011 r, w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji dla spółek wodnych działających na terenie Gminy Sandomierz, sposobu jej rozliczenia, sposobu kontroli wykonania zleconych zadań.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w składzie następującym:
Przewodniczący: Henryk Rzepa – Prezes Izby Członkowie: Stanisław Banasik, Wojciech Czerw, Monika Dębowska-Sołtyk (sprawozdawca), Iwona Kudła, Ewa Midura, Ireneusz Piasecki, Zbigniew Rękas
postanawia
stwierdzić nieważność części Uchwały Nr XIII/125/2011 Rady Miasta Sandomierza z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji dla spółek wodnych działających na terenie Gminy Sandomierz, sposobu jej rozliczenia, sposobu kontroli wykonania zleconych zadań tj. § 10 ust. 2 i 3 regulaminu stanowiącego załącznik do uchwały, z powodu naruszenia art. 34 ust. 1 pkt 3a i 8 ustawy o finansach publicznych.
Uzasadnienie
Uchwała Nr XIII/125/11 Rady Miasta Sandomierza z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji dla spółki wodnej działającej na terenie Gminy Sandomierz, sposobu jej rozliczenia oraz sposobu kontroli wykonywania zadania wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach Zespół Zamiejscowy w Sandomierzu w dniu 8 grudnia 2011 r.
Na podstawie art. 11 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 7 października 1992r o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2001r Nr 55, poz. 577 z późn. zm.) została objęta postępowaniem nadzorczym, w wyniku którego stwierdzono, że Rada Miasta Sandomierza w § 1 pkt 2 badanej uchwały uchwaliła iż określony w uchwale tryb postępowania o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Sandomierz będzie stanowił podstawę do udzielenia dotacji.
W § 10 ust 2 regulaminu stanowiącego załącznik do badanej uchwały Rada Miasta w Sandomierzu uchwaliła że, rozliczenie wykorzystania dotacji celowej dla spółki wodnej, burmistrz przedstawia radzie miasta w rocznym sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy. Zgodnie zaś z § 10 ust 3 regulaminu stanowiącego załącznik do uchwały rozliczenie z wykorzystania udzielonych dotacji burmistrz podaje do publicznej wiadomości wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za dany rok budżetowy. Zapisy powyższe naruszają zasadę jawności finansów publicznych wyrażoną w art. 34 ust. 1 pkt 3 i 8 ustawy o finansach publicznych.
Zgodnie z powyżej cytowanymi przepisami zasada jawności gospodarowania środkami publicznymi, w odniesieniu do dotacji udzielonych z budżetu jednostek samorząd terytorialnego, jest realizowana przez podanie do publicznej wiadomości kwot dotacji udzielanych z budżetu (ust. 3,) oraz przez udostępnienie przez jednostki sektora finansów publicznych wykazu podmiotów spoza sektora finansów publicznych, którym ze środków publicznych udostępniona została udzielona dotacja (ust. 8). Podanie przez j.s.t. kwot wszystkich dotacji udzielonych z budżetu jest obowiązkiem j.s.t.. Przepisy art. 37, ustalające tryb, zakres i częstotliwość danych
podawanych do publicznej wiadomości przez organy wykonawcze wyodrębniają w swej treści, jako element podlegający podaniu do publicznej wiadomości, wyłącznie dotacje udzielane z budżetu innym jednostkom samorządu terytorialnego.
Kwoty dotacji które zostały udzielone z budżetu j.s.t. są stałymi elementami sprawozdania z wykonania budżetu, zgodnie z art. 267 i 269 w związku z art. 214 ustawy o finansach publicznych. Zwrócić należy uwagę, że o ile w art. 34 ust. 1 pkt 3a ustawy o finansach publicznych mowa jest o „podaniu do publicznej wiadomości” kwot dotacji udzielonych z budżetu j.s.t., to w pkt 8 ustawodawca mówi o „udostępnieniu” wykazu podmiotów które ją uzyskały.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112 poz. 1198 z późn. zm.) każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonym w niniejszej ustawie. Zgodnie z art. 7 tej ustawy udostępnienie następuje w drodze ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej lub udostępnienia na wniosek zainteresowanego podmiotu (art. 10 ustawy). Ogłoszenie jest jedną z form udostępnienia informacji, natomiast udostępnienie, o którym mowa w art. 10 ustawy, jest również jedną z form ogólnego obowiązku udostępnienia.
Z art. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej wynika więc, że j.s.t powinna podjąć działania zmierzające do upublicznienia (ogłoszenia) kwoty dotacji, natomiast „udostępnienie” należy w związku z tym tłumaczyć jako przekazywanie wykazu podmiotów które uzyskały dotację zainteresowanym, którzy wyrazili wolę zapoznania się z nimi.
Określający zasadę jawności art. 34 ustawy o finansach publicznych nie daje podstawy do przedstawiania radzie gminy kompletnego rozliczenia wykorzystania dotacji celowej uzyskanej z budżetu j.s.t. przez spółkę wodną w rocznym sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy, ani też do podania przez burmistrza takiego rozliczenia do publicznej wiadomości wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za dany rok budżetowy. Biorąc powyższe pod uwagę Kolegium orzekło jak w sentencji.
Pouczenie
Od niniejszej uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach przysługuje skarga za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach w terminie 30 dni od dani doręczenia.