Uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 7 lutego 2012 r., sygn. III/662/2012

Na podstawie art. 251 ust. 2 w związku z art. 263 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, uchwałę w sprawie wydatków niewygasających podjąć może jedynie organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, która otrzymała dotację celową na realizację inwestycji w formie pomocy finansowej od innej jednostki samorządu terytorialnego.

 

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie po rozpatrzeniu na posiedzeniu w dniu 7 lutego 2011 r. uchwały Nr XVI/121/11 Rady Powiatu w Strzyżowie z dnia 29 grudnia 2011 r. w sprawie wykazu wydatków, które nie wygasają z końcem roku budżetowego 2011 – działając na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 2, art. 18 ust. 1 pkt. 1, art. 18a ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunko­wych (Dz. U. z 2001 r., Nr 55, poz. 577 ze zm.), art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592 ze zm.),

stwierdza

nieważność przedmiotowej uchwały w zakresie wydatku określonego w punkcie 4 Załącznika Nr 1 do uchwały Wykaz wydatków ujętych w budżecie na 2011 rok, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, z powodu istotnego naruszenia art. 251 ust. 2 w związku z art. 263 ust. 3 pkt. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), polegającego na ujęciu w wykazie wydatku, stanowiącego dotację celową dla Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Strzyżowie związanego z zamówie­niem publicznym, nierealizowanym przez Powiat Strzyżowski.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2011 r. Rada Powiatu w Strzyżowie podjęła uchwałę Nr XVI/121/11 w sprawie wykazu wydatków, które nie wygasają z końcem roku budżetowego 2011. Uchwała ta wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie w dniu 11 stycznia 2011 r.

W wyniku badania powyższej uchwały w trybie nadzoru, uchwałą Nr II/281/2012 z dnia 24 stycznia 2012 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie postanowiło wszcząć postępowanie nadzorcze. Kolegium stwierdziło, co następuje:

Rada Powiatu w Strzyżowie, działając na podstawie art. 263 ust. 2, 3, 4 i 5 ustawy o finansach publicznych, ustaliła wykaz wydatków zamieszczonych w budżecie Powiatu Strzyżowskiego na 2011 rok, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, określiła ostateczny termin dokonania wydatków ujętych w wykazie, stanowiącym Załącznik Nr 1 oraz ustaliła plan finansowy wydatków, zgodnie z Załącznikiem Nr 2.

W załączniku Nr 1 ujęto między innymi w pozycji 4 wydatek majątkowy w kwocie 4.722 zł, stanowiący dotację celową dla Zespołu Opieki Zdrowotnej w Strzyżowie na udział finansowy w zadaniu „Kompleksowa informatyzacja Zespołu Opieki Zdrowotnej w Strzyżowie jako element Podkarpackiego Systemu Informacji Medycznej – PSIM”, z ostatecznym terminem realizacji przypadającym na dzień 30 czerwca 2012 roku.

W dniu 19 stycznia 2012 r. do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie wpłynęło faxem wyjaśnienie Starosty Strzyżowskiego, datowane na dzień 20 stycznia 2011 r., dotyczące powyższej uchwały, z treści którego wynika, że zadanie ujęte w uchwale w pozycji 4 „Kompleksowa informatyzacja Zespołu Opieki Zdrowotnej w Strzyżowie jako element Podkarpackiego Systemu Informacji Medycznej – PSIM” realizowane jest przez Zespół Opieki Zdrowotnej w Strzyżowie. W dniu 27 lipca 2011 r. Ze­spół Opieki Zdrowotnej w Strzyżowie zawarł z wykonawcą umowę zlecenia, której przedmiotem jest sporządzenie studium wykonalności i programu funkcjonalnego.

Na podstawie umowy dotacji zawartej w dniu 21 grudnia 2011 r. pomiędzy Powiatem Strzyżowskim (Dotującym) a Samodzielnym Publicznym Zespołem Opieki Zdrowotnej w Strzyżowie (Dotowanym) postanowiono, że Dotujący udziela Dotowanemu dotacji w kwocie 4.722 zł na zadanie pn. „Kompleksowa informatyzacja Zespołu Opieki Zdrowotnej w Strzyżowie jako element Podkarpackiego Systemu Informacji Medycznej – PSIM”. Termin wykorzystania dotacji określono na dzień 30 czerwca 2012 r. (Umowę powyższą przesłano do Regionalnej Izby Obrachunkowej pocztą elektroniczną w dniu 24 stycznia 2012 r.).

W świetle art. 263 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może ustalić, w drodze uchwały, wykaz wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego oraz określić ostateczny termin dokonania każdego wydatku ujętego w tym wykazie, nie dłuższy niż do dnia 30 czerwca roku następnego. Zgodnie z art. 263 ust. 3 tejże ustawy w wykazie ujmuje się wydatki związane z realizacją umów:

1) w sprawie zamówienia publicznego;

2) które zostaną zawarte w wyniku zakończonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym dokonano wyboru wykonawcy.

W myśl art. 251 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, w przypadku podjęcia uchwały, o której mowa w art. 263 ust. 2, niewykorzystana część dotacji podlega zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego w terminie 15 dni od dnia określonego w tej uchwale.

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie stoi na stanowisku, że na podstawie art. 251 ust. 2 w związku z art. 263 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, uchwałę w sprawie wydatków niewygasających podjąć może jedynie organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, która otrzymała dotację celową na realizację inwestycji w formie pomocy finansowej od innej jednostki samorządu terytorialnego. Na istnienie wyłącznej kompetencji do podjęcia uchwały w sprawie wykazu wydatków niewygasających przez organ stanowiący tej jednostki samorządu terytorialnego, która pomoc finansową otrzymała, wskazuje zapis „dotacje udzielone”. Udzielenie dotacji następuje bowiem z chwilą przekazania środków do budżetu jednostki dotowanej; tak więc, aby mogło dojść do zwrotu dotacji, najpierw musi nastąpić wpływ dotacji do budżetu beneficjenta.

W związku z tym, że wydatek w kwocie 4.722 zł stanowiący dotację celową dla Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Strzyżowie z przeznaczeniem na udział finansowy w zadaniu „Kompleksowa informatyzacja Zespołu Opieki Zdrowotnej w Strzyżowie jako element Podkarpackiego Systemu Informacji Medycznej – PSIM” został zaplanowany w budżecie Powiatu Strzyżowskiego na 2011 rok i nie stanowił zamówienia publicznego realizowanego przez Powiat Strzyżowski, Rada Powiatu w Strzyżowie nie posiadała kompetencji do ujęcia go w uchwale w sprawie wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku 2011.

W związku z powyższym Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie orzekło jak w sentencji.

Na niniejszą uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie w terminie 30 dni od daty jej doręczenia.