Ulga prorodzinna w PIT za pełnoletnie dziecko
Czy Wnioskodawczyni miała prawo do skorzystania z ulgi na wychowanie dzieci w stosunku do córki, do ukończenia przez nią 18 lat 21 kwietnia 2015 r., a która w 2015 r. osiągnęła własne dochody z pracy przekraczające kwotę wolną od podatku, tj. 3.089,00 zł?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 28 listopada 2016 r. (data otrzymania 30 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej w rozliczeniu za 2015 r. – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 listopada 2016 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej w rozliczeniu za 2015 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni składając wspólnie z małżonkiem zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu za rok 2015 – przy dochodach nie przekraczających 112.000,00 zł, skorzystali z ulgi na wychowanie dzieci w stosunku do ich córki – za cztery miesiące 2015 r., gdyż 21 kwietnia 2015 r. córka ukończyła 18 lat i przestała być dzieckiem małoletnim. Córka pracowała głównie w czasie wakacji w 2015 r. osiągając dochody przekraczające kwotę wolną, tj. 3.089,00 zł, dlatego Wnioskodawczyni wraz z mężem nie skorzystali za cały rok z ulgi na podstawie art. 27f ust. 6 – dziecko pełnoletnie do 25 r. życia. W dniu 6 października 2016 r. Wnioskodawczyni została poinformowana, że w zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2015 r. są nieprawidłowości i konieczne będzie złożenie korekty zeznania i zwrot kwoty 370,68 zł wraz z odsetkami. Wnioskodawczyni wyjaśniła, że ponieważ ich córka osiągnęła własne dochody w 2015 r. przekraczające kwotę wolną od podatku, to wraz z mężem skorzystali z ulgi na podstawie art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczącej dochodów dzieci małoletnich bez względu na wysokość osiągniętego dochodu za okres 4 miesięcy – do ukończenia 18 roku życia, a nie z ulgi na wychowanie dzieci za cały rok.
W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawczyni miała prawo do skorzystania z ulgi na wychowanie dzieci w stosunku do córki, do ukończenia przez nią 18 lat 21 kwietnia 2015 r., a która w 2015 r. osiągnęła własne dochody z pracy przekraczające kwotę wolną od podatku, tj. 3.089,00 zł?
Zdaniem Wnioskodawczyni, postąpiła prawidłowo korzystając za cztery miesiące (styczeń, luty, marzec, kwiecień) z ulgi na wychowanie dzieci, w stosunku do córki, która w 2015 r. osiągnęła własne dochody z pracy w wysokości przekraczającej kwotę wolną od podatku – 3.089,00 zł, a która 21 kwietnia 2015 r. ukończyła 18 lat.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
W myśl art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.) – od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
- wykonywał władzę rodzicielską;
- pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
- sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Zgodnie z art. 27f ust. 2 pkt 1 ww. ustawy – odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
- pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112.000 zł,
- niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56.000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a.
Stosownie do art. 27f ust. 2a ww. ustawy – za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.
Przepis art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że – odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.
W myśl art. 27f ust. 5 ww. ustawy – odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
- odpis aktu urodzenia dziecka;
- zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
- odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
- zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Stosownie do art. 27f ust. 6 ww. ustawy – przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.
Treść art. 27f ust. 6 w powiązaniu z art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 wskazuje, że odliczenie kwoty określonej w ust. 2 przysługuje również podatnikowi, który utrzymywał dzieci pełnoletnie:
- bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
- do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej,
-w związku z wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego lub sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.
Zgodnie z art. 27f ust. 7 przywołanej ustawy – przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.
Podkreślenia wymaga, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.
Z przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, że wspólnie z małżonkiem, przy dochodach nieprzekraczających 112.000,00 zł skorzystali w 2015 r. z ulgi na wychowanie dzieci w stosunku do córki, która w trakcie roku kalendarzowego, tj. 21 kwietnia 2015 r. ukończyła 18 lat. Wnioskodawczyni wspólnie z mężem złożyli zeznanie podatkowe na druku PIT-37. Córka Wnioskodawczyni pracowała głównie w okresie wakacji w 2015 r. i osiągnęła dochody przekraczające kwotę wolną, tj. 3.089,00 zł. Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem skorzystali z ulgi prorodzinnej za okres 4 miesięcy, tj. za okres, kiedy córka była dzieckiem małoletnim, natomiast za pozostałe miesiące nie odliczyli ulgi.
Jak wynika z powyższych uregulowań prawnych, aby móc skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na pełnoletnie dzieci, należy m.in. utrzymywać w roku podatkowym pełnoletnie dziecko do ukończenia 25 roku życia, uczące się w szkołach ściśle przez ustawę określonych, które w roku podatkowym nie uzyskało dochodów, do których stosuje się zasady opodatkowania, określone w art. 27 lub art. 30b, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.
W 2015 r. wysokość ww. dochodu wynosiła 3.089 zł, co wynika z wyliczenia ilorazu kwoty zmniejszającej podatek, tj. kwoty 556 zł 02 gr oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, tj. 18%.
Jednakże podkreślić należy, że kryterium dochodowe, ograniczające wysokość rocznego dochodu do 3.089,00 zł, z wyjątkiem renty rodzinnej, dotyczy dochodu dziecka pełnoletniego (do ukończenia 25 roku życia). Brak jest natomiast takiego warunku w odniesieniu do dziecka małoletniego. Oznacza to, że obliczenie dochodu uzyskiwanego przez dziecko należy rozpocząć od dnia ukończenia przez nie 18 roku życia.
W sytuacji przedstawionej we wniosku córka Wnioskodawczyni w 2015 r. pracowała głównie w czasie wakacji i osiągnęła dochód w wysokości przekraczającej kwotę 3.089,00 zł. Pełnoletność uzyskała 21 kwietnia 2015 r.
Zgodnie z powyższymi wyjaśnieniami, należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni przysługuje prawo do dokonania odliczenia z tytułu ulgi prorodzinnej za okres, w którym córka była małoletnia – do miesiąca, w którym dziecko ukończyło 18 rok życia – włącznie. Nie ma znaczenia, że dziecko uzyskało dochód przekraczający kwotę 3.089 zł w skali roku, gdyż po pierwsze w stosunku do dzieci małoletnich ustawodawca nie wprowadził kryterium dochodowego, a po drugie dochód osiągnięty po uzyskaniu przez dziecko pełnoletności nie ma wpływu na prawo do korzystania z ulgi prorodzinnej za okres gdy dziecko było niepełnoletnie. Wartość odliczenia za ten czas wyniesie: 4 x 92,67 zł/m-c = 370,68 zł.
Podsumowując, w przedstawionej sytuacji Wnioskodawczyni przysługuje ulga prorodzinna za cztery miesiące, o ile spełnione są inne przesłanki określone w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja indywidualna z 9 lutego 2017 r., nr 2461-IBPB-2-2.4511.1064.2016.2.MK – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach