WSA: Odwołanie od decyzji dyrektora szkoły rozpatrzy organ prowadzący
Dyrektor szkoły nie może rozpatrzyć odwołania od wydanej przez siebie decyzji odmawiającej udostępnienia informacji publicznej. Organem właściwym w tej sprawie jest organ prowadzący szkołę. Kompetencje tego organu wykonuje wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa – orzekł WSA w Poznaniu w dn. 08.11.2011 r. (II SA/Po 656/11).
Stan faktyczny
Badana przez sąd sprawa dotyczyła odwołania od odmownej decyzji gimnazjum w sprawie udostępnienia informacji publicznej dotyczącej wyników egzaminu gimnazjalnego. Osoba, która zwróciła się z wnioskiem o udostępnienie tej informacji, przesłała dyrektorowi formularz z prośbą o jego wypełnienie. Dyrektor szkoły odmówił, twierdząc, że udostępnienie informacji w takiej formie nie gwarantuje ochrony uczniów przed identyfikacją ich danych osobowych oraz uzyskanych przez nich wyników egzaminu. Wskazał też wnioskodawcy formę, w której może nastąpić udostępnienie informacji.
W odpowiedzi na odmowę wnioskodawca złożył do burmistrza odwołanie od decyzji dyrektora, domagając się jej uchylenia i udzielenia informacji zgodnie z wnioskiem. Burmistrz przekazał odwołanie dyrektorowi szkoły, który utrzymał swoją decyzję w mocy. Wnioskujący złożył do WSA skargę na decyzję dyrektora gimnazjum, wnosząc o jej uchylenie i zobowiązanie do udzielenia wnioskowanej informacji. Sąd uwzględnił skargę i stwierdził nieważność zaskarżonej decyzji dyrektora.
Uzasadnienie
Sąd uznał, że zaskarżona decyzja dyrektora gimnazjum została wydana z naruszeniem prawa dającym podstawę do stwierdzenia jej nieważności, albowiem wydana została przez organ niewłaściwy.
Zdaniem WSA przepis art. 17 ust. 2 ustawy z dn. 06.09.2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.) nie znajduje zastosowania do dyrektora gimnazjum, albowiem jest on organem władzy publicznej. Przepis ten stanowi, że wnioskodawca może wystąpić do podmiotu niebędącego organem władzy publicznej o ponowne rozpatrzenie sprawy, a do wniosku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołania. WSA wskazał, że z pojęciem organów władzy publicznej należy utożsamić wszystkie organy administracyjne funkcjonujące w istniejącym aparacie władzy, a także te podmioty, których w sensie organizacyjnym nie zalicza się do administracji, a które są powołane w drodze ustawy do organizacji i realizacji zadań publicznych. Dyrektor szkoły publicznej będący organem jednostki pomocniczej jednostki samorządu terytorialnego realizuje zadania publiczne związane z realizacją prawa każdego obywatela do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju, a nadto uprawniony jest do działania w formie władczej.
Poszukując odpowiedzi na pytanie, jaki organ jest właściwy dla rozpoznania odwołania od decyzji administracyjnej dyrektora szkoły publicznej wydanej na podstawie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej, WSA sięgnął do art. 127 § 2 k.p.a. Zgodnie z tym przepisem właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ administracji publicznej wyższego stopnia, chyba że ustawa przewiduje inny organ odwoławczy. Za taki organ nie może być uznane samorządowe kolegium odwoławcze, nie może być nim też w sprawach z zakresu dostępu do informacji publicznej kurator oświaty. Kurator wykonuje zadania organu wyższego stopnia w rozumieniu k.p.a. w stosunku do dyrektorów szkół w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego i obowiązku nauki oraz w sprawach skreślenia uczniów z listy uczniów. Nie mieszczą się w tym zakresie sprawy z zakresu dostępu do informacji publicznej.
Zdaniem sędziów w stosunku do dyrektora publicznego gimnazjum zastosowanie znajdzie art. 17 pkt 3 k.p.a. stanowiący, że w stosunku do organów administracji publicznej innych niż określone w pkt 1 i 2 organami wyższego stopnia są odpowiednie organy nadrzędne lub właściwi ministrowie, a w razie ich braku – organy państwowe sprawujące nadzór nad ich działalnością. Wobec braku definicji legalnej pojęcia „organu nadrzędnego”, WSA odwołał się do wykładni językowej. To zaś doprowadziło skład sędziowski do wniosku, że organem nadrzędnym w stosunku do dyrektora szkoły jest organ prowadzący szkołę lub placówkę, o którym mowa w art. 34a ust. 1 u.s.o. Organ ten sprawuje nadzór nad działalnością szkoły w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, z uwzględnieniem odrębnych przepisów. Sprawy z zakresu dostępu do informacji publicznej należą do spraw administracyjnych, a co za tym idzie objęte są kompetencją nadzorczą organu prowadzącego szkołę – podkreślił WSA.
W sprawach uregulowanych w ustawie o dostępie do informacji publicznej za organ wyższego stopnia w stosunku do dyrektora publicznej szkoły podstawowej lub gimnazjum uznać należy organ prowadzący daną szkołę. Kompetencje tego organu wykonywać będzie wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa – czytamy w uzasadnieniu do wyroku.
Małgorzata Tabaszewska