WSA: rodzice przedszkolaka nie mogą zaskarżyć rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej
Na rozstrzygnięcie komisji rekrutacyjnej o odmowie przyjęcia dziecka do przedszkola rodzicom przysługuje najpierw prawo wniesienia odwołania do dyrektora szkoły, dopiero później skarga do sądu administracyjnego – przypomina WSA w Warszawie w postanowieniu z dn. 7.11.2014 r. (sygn. akt II SA/Wa 1568/14).
Stan faktyczny
Matka przedszkolaka wniosła do WSA w Warszawie skargę na rozstrzygnięcie komisji rekrutacyjnej w przedmiocie odmowy przyjęcia jej syna do przedszkola wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu wniesienia odwołania. W uzasadnieniu skargi podkreśliła m.in. brak wystarczającego pouczenia ze strony organu dotyczącego sposobu i terminu zaskarżania stanowisk organu zajmowanych w jej sprawie. Dyrektor przedszkola wniósł o odrzucenie skargi z uwagi na niewyczerpanie środków odwoławczych.
Postanowienie WSA
Jak zaznaczył WSA, zgodnie z art. 52 § 1 i 2 ustawy z dn. 30.08.2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. jedn. Dz.U. z 2012 r. poz. 270, ze zm.), skargę można wnieść po wyczerpaniu środków zaskarżenia, jeżeli służyły one skarżącemu w postępowaniu przed organem właściwym w sprawie, chyba że skargę wnosi prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich lub Rzecznik Praw Dziecka. Przez wyczerpanie środków zaskarżenia należy rozumieć sytuację, w której stronie nie przysługuje żaden środek zaskarżenia, taki jak zażalenie, odwołanie lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, przewidziany w ustawie.
WSA stwierdził, że w przedmiotowej sprawie skarżąca nie wyczerpała przysługujących jej środków odwoławczych, o których mowa w art. 20zc u.s.o., regulującym tryb postępowania w sprawie odmowy przyjęcia dziecka do przedszkola. Zgodnie z tymi przepisami komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych do danego publicznego przedszkola. Listę podaje się do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie przedszkola. Dzień ogłoszenia listy jest określany w formie adnotacji umieszczonej na tej liście, opatrzonej podpisem przewodniczącego komisji rekrutacyjnej. W terminie 7 dni od dnia ogłoszenia listy rodzic kandydata może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do przedszkola. Uzasadnienie sporządza się w terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica kandydata. Rodzic kandydata może wnieść do dyrektora publicznego przedszkola odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia. Dyrektor publicznego przedszkola rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora przedszkola służy skarga do sądu administracyjnego.
„Z powyższych przepisów wynika, że organem wydającym rozstrzygnięcie I instancji jest komisja rekrutacyjna, która – po złożeniu przez rodzica kandydata wniosku o sporządzenie uzasadnienia odmowy taki dokument sporządza i doręcza rodzicowi. Dopiero po otrzymaniu tego uzasadnienia rodzicowi otwiera się termin do wniesienia odwołania od rozstrzygnięcia komisji do dyrektora szkoły, który z kolei wydaje rozstrzygnięcie, od którego przysługuje skarga do sądu administracyjnego” – wskazał WSA. Krótko mówiąc: postępowanie odwoławcze jest dwuinstancyjne, a skarga do sądu administracyjnego przysługuje rodzicom dopiero po wyczerpaniu środków odwoławczych przewidzianych w art. 20zc u.s.o.
Nie wzięła tego pod uwagę skarżąca, która najpierw złożyła pismo zatytułowane „odwołanie”. Jak podkreśla sąd, prawidłowo potraktowano je jako wniosek o sporządzenie uzasadnienia odmowy, matka otrzymała więc w odpowiedzi pismo komisji rekrutacyjnej, w którym podano powody odmowy przyjęcia jej syna do przedszkola. W momencie doręczenia tego pisma otworzył się termin do wniesienia odwołania do dyrektora szkoły, ale skarżąca zamiast to uczynić wniosła skargę do sądu administracyjnego. „Skarga jako wniesiona na rozstrzygnięcie organu I instancji jest niedopuszczalna i podlega odrzuceniu” – stwierdził WSA i skargę odrzucił.
Sędziowie odnieśli się też do zarzutów skarżącej dotyczących braku wystarczającego pouczenia ze strony organu. Wskazali, że zgodnie z art. 112 k.p.a. błędne pouczenie w decyzji co do prawa odwołania albo wniesienia powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego nie może szkodzić stronie, która zastosowała się do tego pouczenia. „Skoro w doręczonym skarżącej piśmie brak było jakiegokolwiek pouczenia o przysługującym prawie do wniesienia odwołania, to skarżąca ma możliwość zwrócenia się do organu z wnioskiem o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej” – uznał WSA.
Małgorzata Tabaszewska