Wydatki na pakiety medyczne a KUP

diabetes-528678_640.jpg
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2020 r. (data wpływu 17 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych z tytułu dofinansowania pakietów medycznych dla pracowników, oraz członków ich rodzin oraz partnerów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2020 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych z tytułu dofinansowania pakietów medycznych dla pracowników, oraz członków ich rodzin oraz partnerów.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym. Spółka prowadzi działalność gospodarczą związaną z oprogramowaniem.

Mając na uwadze chęć pozyskania najlepszych specjalistów, a także utrzymania oraz zmotywowania obecnych pracowników do pracy, Spółka zamierza zawrzeć z instytucją finansową umowę „grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie opieka medyczna S” (dalej jako: „Ubezpieczenie grupowe”) dla swoich pracowników. Spółka zamierza przyznać pracownikom uprawnienie do podlegania grupowemu ubezpieczeniu na życie i zdrowie, tzw. pakiety medyczne, po cenach niższych niż detaliczne. Pracownik, który przystąpi do ww. Ubezpieczenia grupowego będzie uprawniony do korzystania z usług medycznych objętych tym ubezpieczeniem.

W ramach Ubezpieczenia grupowego pracownik będzie mógł korzystać z następujących pakietów:

  1. pakiet indywidualny,
  2. pakiet partnerski oraz
  3. pakiet rodzinny

(dalej jako: „Pakiety Medyczne”, a każdy z pakietów jako: „Pakiet Medyczny”).

Objęcie pracowników oraz członków ich rodzin opieką medyczną w ramach Pakietów Medycznych jest dla nich w pełni dobrowolne. Pracownik może zdecydować, czy chce skorzystać z opieki medycznej w ramach nabywanych usług medycznych oraz czy świadczenia te będą przysługiwały wyłącznie jemu, czy również członkom rodziny lub partnerowi. W ramach nabywanych przez Spółkę Pakietów Medycznych pracownikom przysługują takie świadczenia, jak m.in. dostęp do konsultacji u lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, lekarzy specjalistów, kompleksowych badań diagnostycznych, czy kompleksowych zabiegów ambulatoryjnych. Nabywane pakiety medyczne mogą zawierać również świadczenia zdrowotne wykonywane w ramach medycyny pracy.

Wybór Pakietów Medycznych będzie następował poprzez wypełnienie przez pracownika deklaracji przystąpienia do Ubezpieczenia grupowego, w której pracownik zaznaczy typ wybranego przez siebie Pakietu Medycznego. W przypadku wyboru pakietu partnerskiego lub pakietu rodzinnego, z dodatkowej opieki medycznej objętej tymi pakietami, poza pracownikami, będą korzystać także partnerzy i członkowie rodzin pracowników.

Miesięczna składka poszczególnych Pakietów Medycznych jest zróżnicowana w zależności od rodzaju pakietu. Pracownik korzystający z pakietu indywidualnego będzie zobowiązany pokrywać część kosztów tego pakietu w wysokości 1 zł netto, pozostała część ceny pakietu indywidualnego w wysokości 71,30 zł netto będzie pokrywana przez Spółkę. Pracownik korzystający z pakietu partnerskiego (pakietem tym objęty będzie także partner pracownika) będzie zobligowany pokryć część kosztów tego pakietu w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy kosztem pakietu partnerskiego a kwotą stanowiącą część ceny pakietu indywidualnego pokrywaną przez Spółkę (kwota 71,30 zł netto). Natomiast pracownik korzystający z pakietu rodzinnego (pakietem tym objęci będą również członkowie rodziny pracownika) będzie mieć obowiązek pokryć część kosztów tego pakietu w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy kosztem pakietu rodzinnego a kwotą stanowiącą część ceny pakietu indywidualnego pokrywaną przez Spółkę (kwota 71,30 zł netto).

Wszyscy pracownicy Spółki będą uprawnieni do korzystania z Pakietów Medycznych na takich samych zasadach. W każdym przypadku Spółka będzie partycypować w kosztach danego Pakietu Medycznego i pokryje część ceny danego pakietu w wymiarze 71,30 zł netto. Pozostała kwota, tj. różnica pomiędzy kosztem (ceną) danego Pakietu Medycznego a częścią finansowaną przez Spółkę, będzie pokrywana przez pracownika.

Pakiety Medyczne, o których mowa, zostaną zakupione u pomiotów trzecich (dostawcy Ubezpieczenia grupowego) z wyraźnym przeznaczeniem udostępniania ich pracownikom Spółki.

Wartość świadczenia w postaci Pakietu Medycznego w części finansowanej przez Spółkę, będzie stanowić przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm., dalej: „ustawa o PIT”), od którego odprowadzone zostaną zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych.

Spółka określi zasady przystępowania pracowników do Ubezpieczenia grupowego i korzystania z niego w formie Pakietów Medycznych, oraz ich udziału w koszcie Pakietów Medycznych w regulaminie wynagradzania obowiązującym w Spółce.

W odniesieniu do Pakietów Medycznych regulamin wynagradzania będzie regulował m.in. rodzaje pakietów medycznych, z których pracownicy mogą skorzystać oraz wskazywać będzie, że pracownik będzie mógł z nich korzystać po cenie niższej niż detaliczna.

W regulaminie wynagradzania znajdą się postanowienia (dalej: „Regulacja”), zgodnie z którymi:

„1. Pracownicy są uprawnieni do nabycia pakietów medycznych w ramach grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie po cenie niższej niż cena detaliczna. Pracownik będzie mógł wybrać pakiet medyczny obejmujący tylko samego Pracownika lub pakiet, z którego korzystać będą mogli również partnerzy i członkowie rodzin Pracownika. W każdym przypadku Pracownik będzie ponosił częściową odpłatność za wybrany pakiet medyczny, a pozostała część kosztów (ceny) danego pakietu medycznego będzie finansowana przez Pracodawcę.

2. Szczegółowe rodzaje pakietów medycznych w ramach grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie, zakres usług objętych danymi pakietami, zasady korzystania z pakietów medycznych wraz z kosztami poszczególnych pakietów oraz wskazaniem wysokości części ceny pakietu medycznego pokrywanej przez Pracodawcę zostaną przekazane Pracownikom w sposób przyjęty u Pracodawcy.

3. Pracownicy są informowani, w sposób przyjęty u Pracodawcy, o ewentualnych zmianach zasad korzystania i kosztów pakietów medycznych niezwłocznie po otrzymaniu od Pracodawcy informacji o ich wprowadzeniu.

4. Kwota stanowiąca część ceny pakietu medycznego finansowana przez Pracownika jest potrącana z miesięcznego wynagrodzenia Pracownika, na podstawie pisemnej zgody począwszy od pierwszego miesiąca nabycia przez Pracownika danego pakietu medycznego.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wydatki, które będzie ponosiła Spółka z tytułu dofinansowania Pakietów Medycznych (zarówno w części przypadającej na pracowników, jak i na członków ich rodzin, oraz partnerów), będą stanowiły dla niej koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki, które będzie ponosić z tytułu dofinansowania pakietów medycznych (zarówno w części przypadającej na pracowników, jak i na członków ich rodzin oraz partnerów) będą stanowiły dla niego koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865, z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie o CIT, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki, o ile pozostają w związku przyczynowym z przychodami (tzn. wydatki takie są uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, ponieważ w rezultacie ich poniesienia podatnik może oczekiwać zachowania lub zwiększenia swoich przychodów), a więc których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Podsumowując, aby dany wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  1. został poniesiony przez podatnika,
  2. jest definitywny, a więc bezzwrotny,
  3. poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  4. został właściwie udokumentowany,
  5. nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Koszty ponoszone przez podatnika, na co wskazuje praktyka, należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów lub zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Co do zasady, kosztami uzyskania przychodów są m. in. tzw. „koszty pracownicze”. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Biorąc pod uwagę, że uprawnienie pracowników Wnioskodawcy do nabycia po obniżonych cenach pakietów medycznych będzie wynikało z regulaminu wynagradzania lub z innych obowiązujących w Spółce przepisów o wynagradzaniu – koszt dofinansowania pakietów medycznych będzie stanowił koszt wynagrodzenia zasadniczego (przekazywanego w postaci pozapłacowego świadczenia polegającego na możliwości zakupu usług po cenach niższych niż detaliczne). W tym zakresie nie ulega zdaniem Wnioskodawcy wątpliwości, że koszty dofinansowania Pakietów Medycznych stanowią koszty pracownicze związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą oraz ponoszone są w celu uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy również wydatki na Pakiety Medyczne dla członków rodzin lub partnerów pracowników należy uznać za koszty pracownicze, ponieważ są one związane ze stosunkiem pracy łączącym pracownika z pracodawcą (gdyby nie ten stosunek członkowie rodzin/partnerzy nie partycypowaliby w nabytych pakietach medycznych).

Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy wydatki na zakup Pakietów Medycznych dla pracowników (oraz członków ich rodzin lub partnerów) zostaną poniesione przez Spółkę w trosce o swoich pracowników. W założeniu mają one zapobiec utracie obecnych, dobrze wykwalifikowanych specjalistów zatrudnionych w Spółce oraz zwiększyć ich motywację i lojalność wobec Spółki jako pracodawcy. Tym samym pomogą one budować wizerunek Wnioskodawcy, jako pracodawcy dbającego o swoich pracowników, a także o członków rodzin i partnerów swoich pracowników. Zdaniem Wnioskodawcy, oferowanie ww. świadczeń przez Spółkę przełoży się na wyższą efektywność oraz zmniejszenie rotacji pracowników.

Wnioskodawca uważa, że zapewnienie możliwości nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego korzystania z Pakietów Medycznych pozwoli Spółce również na pozyskanie najlepszych specjalistów. Będzie to zatem narzędzie mające na celu zachęcenie specjalistów do aplikowania do Spółki (wysoko wykwalifikowana kadra stanowi istotny element budowania przewagi konkurencyjnej, co w konsekwencji może wpływać na wysokość osiąganych przez Spółkę przychodów).

Przedmiotowe wydatki stanowią zatem przejaw i wyraz starań Wnioskodawcy o stan zdrowia jego pracowników oraz ich najbliższych osób, co w dalszej perspektywie może przyczyniać się m. in. do poprawy atmosfery pracy. Korzystanie przez pracowników z tego typu świadczeń służy integracji i poprawie komunikacji wewnętrznej pracowników, sprzyja zwiększeniu wydajności i efektywności pracy, zintegrowaniu pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji przekłada się na wysokość osiąganych przez Spółkę przychodów. Zdaniem Wnioskodawcy, zapewnienie pracownikom opieki zdrowotnej, a także ułatwienie dostępu do specjalistycznego leczenia przełoży się na zmniejszenie absencji pracowników z powodu chorób.

Mając na uwadze powyższą argumentację Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatki ponoszone przez Spółkę na dofinansowanie Pakietów Medycznych (zarówno w części przypadającej na pracowników, jak i na członków ich rodzin oraz partnerów), pod warunkiem ich prawidłowego udokumentowania, mogą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Wniosek ten potwierdza fakt, że powyższe wydatki: a. zostaną poniesione w celu osiągnięcia przychodów (zabezpieczenia źródła przychodów), b. będą miały charakter definitywny oraz zostaną poniesione przez Spółkę, c. nie zostały wskazane w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów (tj. art. 16 ust. 1 ustawy o CIT).

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, w tym m.in. w:

  1. interpretacji indywidualnej z 22 lipca 2019 r. (znak: 0111-KDIB2-1.4010.227.2019.1.AT), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wydatki, które będzie on ponosił z tytułu dofinansowania pakietów medycznych (zarówno w części przypadającej na pracowników, jak i na członków ich rodzin oraz partnerów) będą stanowiły dla niego koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT;
  2. interpretacji indywidualnej z 12 grudnia 2018 r. (znak: 0114-KDIP2- 1.4010.467.2018.1.JF), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłową argumentację Wnioskodawcy, zgodnie z którą „(…) sfinansowanie pakietów medycznych członkom rodziny pracownika jest w rzeczywistości rodzajem świadczenia pracodawcy na rzecz pracownika – jako jedna z form wynagrodzenia pracownika za jego pracę, podczas gdy wynagrodzenia stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki.” Analogiczne stanowisko można również znaleźć m.in. w interpretacji indywidualnej z 5 grudnia 2018 r. (znak: 0111-KDIB2- 1.4010.410.2018.1.AR), interpretacji indywidualnej z 3 grudnia 2018 r. (znak: 0111-KD1B2-3.4010.328.2018.1.APA) oraz interpretacji indywidualnej z 30 listopada 2018 r. (znak: 0114-KDIP2-1.4010.469.2018.1.MW); c. interpretacji indywidualnej z 12 września 2018 r. (znak: 0111-KD1B2- 3.4010.222.2018.1.PB, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się z Wnioskodawcą, że brak możliwości zaliczenia finansowanych przez Spółkę pakietów medycznych do kosztów uzyskania przychodów pozostawałoby w sprzeczności z alternatywnym wariantem finansowania, na podstawie którego Spółka, zamiast finansować pakiety medyczne pracownikom i członkom rodzin pracowników, podwyższałaby wynagrodzenie pracownikom odpowiednio o koszt takich pakietów, a następnie pracownicy sami nabywaliby pakiety medyczne. Zaliczenie w ten sposób podwyższonego wynagrodzenia, również opodatkowanego na gruncie Ustawy o PIT, do kosztów uzyskania przychodów, nie podlegałoby wówczas wątpliwości. Dlatego też w ocenie Wnioskodawcy, odmienne traktowanie obu sytuacji na gruncie Ustawy CIT nie znajduje uzasadnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15.06.2020 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.124.2020.1.AM