Wyjaśnienie RIO w Katowicach z dnia 28 marca 2012 r. /Wyznaczenie terminu uiszczania opłaty planistycznej/, sygn. WA-0250/15/12
Żaden przepis ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie przewiduje możliwości ustalania przez organ administracji terminu uiszczania opłaty planistycznej ani naliczania odsetek od nieterminowo uiszczanej opłaty planistycznej.
W odpowiedzi na wniosek z dnia 13 marca 2012 roku wyjaśniam, że zgodnie z dyspozycją art. 36 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości.
Jednakże żaden przepis ww. ustawy nie przewiduje możliwości ustalania przez organ administracji terminu uiszczania opłaty planistycznej. Takie stanowisko prezentuje również WSA w Poznaniu, który w wyroku z dnia 19 stycznia 2011 roku (IV SA/Po 834/10) stwierdził, że treść decyzji ustalającej tę opłatę powinna być zgodna z art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, dodatkowe składniki decyzji, m.in. termin płatności mogą zostać w niej zamieszczone tylko wtedy, gdy przepisy szczególne to przewidują.
Podobnie z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie wynika prawo do naliczania odsetek od nieterminowo uiszczanej opłaty planistycznej. W ustawie tej brak jest również odniesienia do stosowania innych ustaw, z których ewentualnie mogłoby wynikać uprawnienie do dochodzenia od zobowiązanego tego typu świadczenia w razie nie uiszczenia przedmiotowej opłaty w terminie.
Natomiast udzielanie ulg w rencie planistycznej (rozłożenia na raty tej opłaty) jest możliwe na podstawie art. 64 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). W związku z powyższym, do spraw dotyczących niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publiczno-prawnym nieuregulowanych ww. ustawą należy stosować przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
Należy jednak zauważyć, że powyższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach nie ma charakteru wiążącego.