Wyjaśnienie RIO w Kielcach z dnia 27 marca 2012 r. /Ewidencja majątku przekazanego w bezpłatne użytkowanie samorządowej instytucji kultury/, sygn. WI-44/1460/2012

Przejęte przez powstałą instytucję kultury składniki majątkowe (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne) będą dla niej stanowiły kontrolowane przez nią zasoby majątkowe i powinny być ujęte w jej księgach rachunkowych oraz sprawozdaniach finansowych.

 

W odpowiedzi na pismo 70/2012 w sprawie ewidencji majątku przekazanego w bezpłatne użytkowanie samorządowej instytucji kultury Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach wyjaśnia co następuje:

Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej instytucje kultury uzyskują osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora. Jednostki te jako wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości zobowiązane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z zasadami określonymi w tej ustawie z uwzględnieniem przepisów szczególnych wynikających z ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Z § 3 uchwały nr RG-XIV/113/11 Rady Gminy Sitkówka-Nowiny wynika, że utworzona instytucja kultury przejmie w bezpłatne użytkowanie mienie znajdujące się w użytkowaniu likwidowanego zakładu budżetowego. Samorządowe instytucje kultury zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych tworzą sektor finansów publicznych i w ocenie Izby zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 12 i 13 ustawy o rachunkowości przejęte przez powstałą instytucję składniki majątkowe (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne) będą dla niej stanowiły kontrolowane przez nią zasoby majątkowe i powinny być ujęte w księgach rachunkowych oraz wykazane w sprawozdaniach finansowych utworzonego Gminnego Ośrodka Kultury „Perła”. Natomiast zgodnie z art. 29 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej wartość majątku instytucji kultury odzwierciedla fundusz instytucji kultury, który odpowiada wartości mienia wydzielonego dla instytucji. Do otrzymanych nieodpłatnie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych należy stosować art. 41 ustawy o rachunkowości. Na podstawie art. 32 ustawy o rachunkowości amortyzacja wyraża zużycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i jest dokonywana w postaci planowanych, systematycznych odpisów ich wartości odnoszonych w koszty działalności operacyjnej. W celu rzetelnego prezentowania danych w sprawozdaniach finansowych samorządowe instytucje kultury, powinny uwzględniać amortyzację w kosztach działalności.

Pytanie

Likwidator Krytej Pływalni „Perła” Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji w likwidacji zwraca się z uprzejmą prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytanie dotyczące ewidencji i amortyzacji majątku przekazanego w bezpłatne użytkowanie.

Na podstawie Uchwały z dnia 30 listopada 2011 r. Nr RG-XIV/113/11 Rady Gminy Sitkówka-Nowiny z dniem 1 stycznia 2012r. postawiono w stan likwidacji w celu przekształcenia w samorządową instytucję kultury dotychczasowy zakład budżetowy pod nazwą Kryta Pływalnia Perła Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji w Zagrodach. Majątek, będący w dotychczasowym użytkowaniu likwidowanego zakładu budżetowego przejmie instytucja kultury powstała na skutek przekształcenia, o którym mowa powyżej. Instytucja kultury przejmie majątek w bezpłatne użytkowanie.

W związku z powyższym powstało pytanie czy budowle, budynki i lokale stanowiące składniki oddanego w bezpłatne użytkowanie majątku powinny znaleźć się w ewidencji księgowej gminy czy też w ewidencji księgowej nowopowstałej instytucji kultury, kto na podstawie tak przekazanego majątku powinien dokonywać amortyzacji: Gmina Sitkówka-Nowiny czy też samorządowa instytucja kultury.

Jednocześnie informujemy, że roczne sprawozdanie finansowe GOK nie będzie podlegało obowiązkowi badania i ogłaszaniu w myśl art. 64 ust. 1 ustawy o rachunkowości.