Wynagradzanie pracowników samorządowych – nowe rozporządzenie

logo-1356084_640.jpg

Dnia 01.11.2021 r. weszło w życie rozporządzenie RM w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych – dalej jako „r.w.p.s”. Wydanie nowego aktu stało się konieczne, ponieważ ustawa z dn. 17.09.2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 1834) zmodyfikowała delegację, na podstawie której obowiązywały dotychczasowe przepisy wykonawcze.

Chodzi o …

(…) art. 37 ustawy o pracownikach samorządowych, w którym pojawiły się nowe przepisy dotyczące warunków i sposobu wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru. Znalazły one swoje uszczegółowienie we wskazanym na wstępie nowym „r.w.p.s.”. Niezależnie od nich, akt ten zawiera również zmiany ważne z punktu widzenia pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (załącznik nr 3 do rozp.).

Wyższe wynagrodzenie zasadnicze

W związku z podwyższeniem minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2022 r. do wysokości 3.010 zł, omawiane rozp. RM z dn. 25.10.2021 r. ustaliło wyższy minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w urzędach gmin i samorządowych jednostkach organizacyjnych (np. w szkołach).

Należy jednak pamiętać, że minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę nie jest tożsamy z minimalnym wynagrodzeniem za pracę. Minimalne wynagrodzenie za pracę nie ma bowiem charakteru jedynie wynagrodzenia zasadniczego. Jest to łączne wynagrodzenie pracownika za nominalny czas pracy w danym miesiącu, a więc poza wynagrodzeniem zasadniczym obejmuje również inne składniki wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zaliczone do wynagrodzeń osobowych, w tym m.in. premie i dodatki (z wyjątkiem nagrody jubileuszowej, odprawy pieniężnej przysługującej pracownikowi w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, dodatku do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, dodatku za staż pracy).

Pracodawca samorządowy określa w regulaminie wynagradzania m.in. szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego, a także ewentualne inne składniki wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Zatem mimo że określony w „r.w.p.s.” poziom minimalnego wynagrodzenia zasadniczego jest niższy od kwoty 3.010 zł, to pracodawca ma możliwość ustalenia wynagrodzenia pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy w wysokości wyższej niż wskazana w załączniku nr 3, w taki sposób, aby nie była ona niższa od obowiązującej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Od 01.01.2022 r. w I kategorii zaszeregowania obowiązywać będzie kwota 2.150 zł (podwyżka z 2.000 zł), a w XXII (ostatniej) kategorii zaszeregowania – 3.600 zł (podwyżka z 3.300 zł).

Zmiany dotyczące stanowisk i wymaganych kwalifikacji

W zawartych w załączniku nr 3 do „r.w.p.s.” tabelach określających wykaz stanowisk, w tym stanowisk kierowniczych urzędniczych, urzędniczych oraz pomocniczych i obsługi, minimalne poziomy wynagrodzenia zasadniczego ustalone w kategoriach zaszeregowania oraz minimalne wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wprowadzono następujące zmiany:

  • w części D „Stanowiska we wszystkich urzędach” dodano stanowiska: starszy inspektor nadzoru inwestorskiego, inspektor nadzoru inwestorskiego, starszy operator elektronicznych monitorów ekranowych, operator elektronicznych monitorów ekranowych – stanowiska te występowały tylko w części F mającej zastosowanie do samorządowych jednostek organizacyjnych, jednak również urzędy miast realizują zadania właściwe dla tych stanowisk, np. w wydziałach nadzorujących inwestycje w zakresie budowy szkół i innych obiektów użyteczności publicznej;
  • w części F „Stanowiska w samorządowych jednostkach organizacyjnych”, w zakresie części III „Jednostki organizacyjne pomocy społecznej, centra integracji społecznej, jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz centra usług społecznych”, dostosowano zgodnie z przepisami oświatowymi minimalne wymagania kwalifikacyjne dla stanowisk: starszy opiekun, starsza opiekunka środowiskowa, starszy asystent osoby niepełnosprawnej, starszy opiekun medyczny, opiekunka środowiskowa, opiekun medyczny, asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun, młodszy opiekun; wpisano też odesłanie do odrębnych przepisów w zakresie minimalnych wymagań kwalifikacyjnych dla pracowników socjalnych oraz dodano stanowiska: opiekun w schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi i opiekun w schronisku dla osób bezdomnych; dodano także stanowisko głównego specjalisty pracy socjalnej jako kolejny stopień awansu zawodowego.

Małgorzata Tabaszewska – specjalistka prawa oświatowego

Podstawa prawna:

  1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 25.10.2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych – Dz.U. z 2021 r. poz. 1960.
  2. Ustawa z dn. 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych – Dz.U. z 2019 r. poz. 1282 ze zm.