Wynagradzanie pracowników samorządowych – nowelizacja rozporządzenia
Dnia 01.10.2021 r. weszło w …
(…) życie rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 08.09.2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1723), którego głównym celem jest uaktualnienie minimalnego poziomu wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
Aktualizacja poziomu wynagrodzeń
Zgodnie z rozp. RM z dn. 15.09.2020 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 1596) w 2021 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 2.800 zł. Ponadto, na mocy ustawy z dn. 19.07.2019 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2019 r. poz. 1564), od 1 stycznia 2020 r. z kategorii minimalnego wynagrodzenia za pracę wyłączony został dodatek za staż pracy.
Omawiana nowelizacja uwzględnia te zmiany, tj. dostosowuje wynagrodzenia pracowników samorządowych do poziomu aktualnego minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wyłącza z zakresu składników minimalnego wynagrodzenia za pracę dodatek za staż pracy.
Minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę jest określony w XXII kategoriach zaszeregowania i przed nowelizacją sytuował się w granicach kwot od 1.700 zł (w I kategorii zaszeregowania) do 3.000 zł (w XXII kategorii zaszeregowania). Od 1 października 2021 r. kwoty te zostały podwyższone do wysokości: 2.000 zł w I kategorii zaszeregowania (dotąd 1.700 zł) oraz do 3.300 zł w XXII (ostatniej) kategorii zaszeregowania (dotąd 3.000 zł).
Skąd się bierze różnica?
Minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę został określony w I tabeli w zał. nr 3 do rozp. podstawowego i nie jest tożsamy z minimalnym wynagrodzeniem za pracę określonym w rozp. RM z dn. 15.09.2020 r. Minimalne wynagrodzenie za pracę nie ma bowiem charakteru jedynie wynagrodzenia zasadniczego, ale jest to łączne wynagrodzenie pracownika za nominalny czas pracy w danym miesiącu, dlatego poza wynagrodzeniem zasadniczym obejmuje też inne składniki wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zaliczone do wynagrodzeń osobowych, w tym m.in. premie i dodatki, z wyjątkiem składników wymienionych w art. 6 ust. 5 ustawy z dn. 10.10.2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 r. poz. 2207), tj. nagrody jubileuszowej, odprawy pieniężnej przysługującej pracownikowi w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, dodatku do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej oraz dodatku za staż pracy.
Pracodawca samorządowy określa w regulaminie wynagradzania m.in. szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Mimo że ustalony w nowelizowanym rozp. poziom minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w kategoriach zaszeregowania I–XIX jest niższy od kwoty 2.800 zł, to pracodawca ma możliwość ustalenia wynagrodzenia pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy w taki sposób, aby jego wysokość nie była niższa od obowiązującej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Korekta tabeli stanowisk
Dodatkowo nowelizacja koryguje tabelę stanowisk, co jest odpowiedzią na propozycje zgłaszane przez jednostki samorządowe. Chodzi m.in. o:
- przywrócenie w wymaganiach kwalifikacyjnych w zakresie wykształcenia dla stanowiska palacz c.o. możliwości posiadania wykształcenia podstawowego; bo choć § 12 ust. 1 rozp. gwarantuje pracownikom zatrudnionym w dniu wejścia w życie rozp. prawo pozostania na zajmowanym stanowisku w sytuacji, w której nie spełnialiby wymogów w zakresie minimalnych wymagań kwalifikacyjnych dotyczących wykształcenia, umiejętności zawodowych lub stażu pracy, to jednak nie ma to zastosowania do palaczy c.o. z uwagi na zatrudnianie tych pracowników na czas określony w sezonie grzewczym;
- przeniesienie stanowiska starszy intendent do grupy stanowisk pomocniczych i obsługi w celu umożliwienia przeprowadzania awansu wewnętrznego (wcześniej stanowisko starszy intendent określone było w załączniku nr 3 w II tabeli w części F w grupie „Stanowiska urzędnicze” (lp. 23), natomiast stanowisko intendent – w grupie „Stanowiska pomocnicze i obsługi” (lp. 30); uniemożliwiało to przeprowadzenie awansu wewnętrznego, bo zgodnie z art. 20 ust. 2 cyt. ustawy awans wewnętrzny może zostać dokonany jedynie w ramach tej samej grupy stanowisk;
- zmiana lp. 39 w części F w taki sposób, aby nie było wątpliwości, że określenie „starszy” we wprowadzeniu do wyliczenia nie dotyczy stanowiska sprzątaczka; wątpliwość ta powstała w wyniku połączenia stanowisk występujących poprzednio w dwóch liczbach porządkowych.
Małgorzata Tabaszewska – specjalistka prawa oświatowego
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dn.15.05.2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych – Dz.U. z 2018 r. poz. 936 z późn. zm.