Zadania oświatowe gmin, powiatów i województw
W wyniku reformy samorządowej ukończonej w 1999 r. państwo przekazało obowiązek prowadzenia szkół i placówek publicznych samorządom. Jednostki samorządowe poszczególnych szczebli są odpowiedzialne za realizację zadań oświatowych na swoim obszarze.
W art. 4 ust. 28 u.p.o. ustawodawca definiuje zadania oświatowe jednostek samorządu terytorialnego jako zadania w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. W sposób szczegółowy zadania poszczególnych j.s.t. w dziedzinie oświaty określają przepisy u.p.o. oraz wydane na ich podstawie przepisy wykonawcze.
Zadania oświatowe gmin stanowią ich obligatoryjne zadania własne. W ustalaniu zasad gospodarki finansowej w stosunku do prowadzonych szkół i placówek gmina zachowuje daleko posuniętą samodzielność. Wynika to z faktu, że obowiązki gminy, składające się na ogólną kategorię zadań oświatowych, należą do jej zadań własnych. Zadania własne są zaś wykonywane we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, w sposób samodzielny i z własnych środków, a zatem zakres autonomii przy ich realizacji jest z zasady daleko większy niż w wypadku zadań zleconych (zob. wyrok TK z dn. 9.06.2010 r., K 29/07).
Zgodnie z art. 11 ust. 2 u.p.o. zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej, jest zadaniem oświatowym:
- gmin – w przedszkolach oraz w innych formach wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 32 ust. 2 u.p.o., a także w szkołach, o których mowa w art. 8 ust. 15 u.p.o.;
- powiatów – w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 8 ust. 16 u.p.o.;
- samorządów województw – w szkołach, placówkach i placówkach doskonalenia nauczycieli oraz kolegiach pracowników służb społecznych, o których mowa w art. 8 ust. 22 i 26 u.p.o.
Tak więc podstawowym zadaniem oświatowym poszczególnych j.s.t. jest zakładanie i prowadzenie szkół, przedszkoli i placówek oświatowych – na ten temat szerzej w: Dział III rozdz. I pkt 1.
Do zadań samorządu gminnego należy m.in. ustalanie sieci publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz szkół podstawowych prowadzonych przez gminę, a także określanie granic obwodów publicznych szkół podstawowych, z wyjątkiem specjalnych, mających siedzibę na obszarze gminy (w przypadku publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez inne organy określenie granic ich obwodów następuje w uzgodnieniu z tymi organami). Zgodnie z art. 32 ust. 1 u.p.o. i art. 39 ust. 5 u.p.o. zadania te wykonuje rada gminy. W przypadkach uzasadnionych warunkami demograficznymi i geograficznymi rada gminy może uzupełnić sieć publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych o publiczne inne formy wychowania przedszkolnego. Inne formy wychowania przedszkolnego organizuje się dla dzieci w miejscu zamieszkania lub w innym możliwie najbliższym miejscu.
Dziecko w wieku 6 lat ma obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne. Z kolei dzieci w wieku 3–5 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego. Zapewnienie warunków do spełniania tego obowiązku oraz do realizacji tego prawa jest zadaniem własnym gminy.
Do zadań samorządu powiatowego należy ustalanie sieci publicznych szkół ponadpodstawowych oraz szkół specjalnych, z uwzględnieniem szkół ponadpodstawowych i specjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu prowadzonych przez inne organy prowadzące, tak aby umożliwić dzieciom i młodzieży zamieszkującym na obszarze powiatu lub przebywającym w podmiotach i jednostkach, o których mowa w art. 4 pkt 2 lit. b u.p.o. (czyli w podmiocie leczniczym i jednostce pomocy społecznej), realizację odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki. Zgodnie z art. 39 ust. 7 u.p.o. zadanie to wykonuje rada powiatu.
Droga dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego oraz droga dziecka pięcioletniego z domu do placówki przedszkolnej, o której mowa w art. 32 ust. 3 u.p.o., nie powinna przekraczać 3 km. Jeżeli przekracza ten dystans, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka albo zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.
Droga dziecka z domu do szkoły podstawowej nie może przekraczać 3 km w przypadku uczniów klas I–IV oraz 4 km w przypadku uczniów klas V–VIII. Jeżeli droga ucznia z domu do szkoły, w której obwodzie uczeń mieszka, przekracza te odległości, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka albo zwrot kosztów przejazdu dziecka środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice, a do ukończenia przez dziecko 7 lat – także zwrot kosztów przejazdu opiekuna dziecka środkami komunikacji publicznej. Jeżeli ustawowe odległości są zachowane, gmina może zorganizować bezpłatny transport, zapewniając opiekę w czasie przewozu.
Gmina może zorganizować dzieciom bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego również w przypadkach, w których nie ma takiego obowiązku (art. 32 ust. 7 u.p.o.).
Obowiązki gminy związane z dowozem dzieci i uczniów niepełnosprawnych zostały określone w innych przepisach. Zgodnie z art. 32 ust. 6 u.p.o. gmina ma obowiązek zapewnić niepełnosprawnym dzieciom pięcioletnim i sześcioletnim oraz dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym na podstawie art. 31 ust. 2 u.p.o. (odroczenie) bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu do najbliższego przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego lub ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego albo zwrócić koszty przejazdu dziecka i opiekuna na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) a rodzicami, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.
Zgodnie z art. 39 ust. 4 u.p.o. obowiązkiem gminy jest:
- zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 127 u.p.o., bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, a uczniom z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – także do najbliższej szkoły ponadpodstawowej, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21. rok życia;
- zapewnienie dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust. 17 u.p.o., a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą: 24. rok życia – w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, oraz 25. rok życia – w przypadku uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
- zwrot kosztów przejazdu ucznia, o którym mowa w pkt 1 i 2, oraz jego opiekuna do szkoły lub ośrodka, wymienionych w pkt 1 i 2, na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) a rodzicami, jeżeli dowożenie i opiekę zapewniają rodzice.
Zgodnie z art. 127 ust. 7 u.p.o. gmina może zorganizować bezpłatne dowożenie dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju i jego opiekuna z miejsca zamieszkania dziecka do szkoły lub placówki, w której to wspomaganie jest prowadzone, a w razie potrzeby także bezpłatną opiekę nad dzieckiem w czasie dowożenia.
Zgodnie z art. 52 ust. 1 u.f.z.o. rada gminy określa wysokość opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego przez uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat, w prowadzonym przez gminę:
- publicznym przedszkolu i oddziale przedszkolnym w publicznej szkole podstawowej, w czasie przekraczającym wymiar zajęć, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 u.p.o.;
- publicznej innej formie wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalony dla publicznych przedszkoli na podstawie art. 13 ust. 2 u.p.o.
Rada gminy może określić warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z tych opłat. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 1 zł za godzinę zajęć.
Zgodnie z art. 90f u.s.o. rada gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na jej terenie; może też upoważnić kierownika ośrodka pomocy społecznej do prowadzenia postępowania w sprawach o przyznanie ww. świadczeń.
Zgodnie z art. 11 ust. 3 u.p.o. zadaniem oświatowym gminy i powiatu jest także zapewnienie dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego, o której mowa w art. 165 ust. 7 i 9 u.p.o. Zgodnie z tymi przepisami osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego. Dodatkową naukę języka polskiego dla tych osób organizuje organ prowadzący szkołę. Uprawnienie to przysługuje także osobom będącym obywatelami polskimi, podlegającym obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki – chodzi m.in. o polskich uczniów powracających do kraju z zagranicy, uczniowie ci mogą korzystać z dodatkowej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy.
Zadaniem oświatowym powiatu jest z kolei zapewnienie warunków prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych w szkołach i placówkach prowadzonych przez powiat (art. 11 ust. 4 u.p.o.).
Zgodnie z art. 11 ust. 7 u.p.o. organ wykonawczy j.s.t., w terminie do 31 października, przedstawia organowi stanowiącemu j.s.t. informację o stanie realizacji zadań oświatowych tej jednostki za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach:
- egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, z uwzględnieniem działań podejmowanych przez szkoły nakierowanych na kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szkołach tych typów, których prowadzenie należy do zadań własnych j.s.t.;
- nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty lub właściwego ministra w szkołach i placówkach tych typów i rodzajów, których prowadzenie należy do zadań własnych j.s.t.
Podział zadań i kompetencji w ramach jednostki samorządu terytorialnego na podstawie u.p.o.
Unormowania u.p.o. przewidują podział zadań, które w zakresie oświaty spoczywają na poszczególnych j.s.t., pomiędzy odpowiednie organy tych jednostek. Dotyczy to oczywiście szkół i placówek, dla których organem prowadzącym jest j.s.t. Inne zadania i kompetencje realizują organy stanowiące j.s.t., a inne – organy wykonawcze.
Zadania i kompetencje organu stanowiącego j.s.t.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 u.p.o. rada gminy, rada powiatu, sejmik województwa wykonują odpowiednio zadania i kompetencje dotyczące:
- tworzenia jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizowania wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej (art. 10 ust. 2);
- ustalania minimalnego, nie krótszego niż 5 godzin dziennie, czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolu publicznym (art. 13 ust. 1 pkt 2);
- ustalania minimalnego czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w publicznej innej formie wychowania przedszkolnego (art. 13 ust. 2);
- składania wniosku o zezwolenie na utworzenie oddziału międzynarodowego (art. 21 ust. 4);
- zobowiązania do ponoszenia, z dochodów własnych, kosztów kształcenia w oddziale międzynarodowym przekraczających wydatki bieżące ponoszone na jednego ucznia w pozostałych oddziałach szkoły – w przypadku szkoły publicznej (art. 21 ust. 6 pkt 4 i art. 23 ust. 1 pkt 4);
- likwidacji oddziału międzynarodowego oraz obowiązku zawiadomienia, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, rodziców uczniów i MEN o zamiarze likwidacji (art. 24);
- podpisania aktu założycielskiego i nadania pierwszego statutu (art. 88 ust. 7);
- likwidacji szkoły publicznej oraz obowiązku zawiadomienia, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, o zamiarze likwidacji szkoły: rodziców uczniów (w przypadku szkoły dla dorosłych – uczniów), właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy j.s.t. właściwej do prowadzenia szkół danego typu (art. 89 ust. 1);
- przekształcenia publicznej innej formy wychowania przedszkolnego w publiczne przedszkole (art. 89 ust. 13);
- połączenia szkół różnych typów lub placówek w zespół (art. 91 ust. 1);
- połączenia w zespół szkoły podstawowej z przedszkolami mającymi siedzibę na obszarze objętym obwodem tej szkoły (art. 91 ust. 2);
- połączenia w zespół przedszkoli mających siedzibę na obszarze objętym obwodem jednej szkoły podstawowej (art. 91 ust. 3);
- wyłączenia z zespołu szkół lub placówek albo szkół i placówek niektórych szkół lub placówek, włączenia do zespołu innych szkół lub placówek, a także rozwiązania zespołu (art. 91 ust. 7);
- połączenia w zespół szkół dla dorosłych, szkół prowadzących kształcenie zawodowe, placówek kształcenia praktycznego, placówek kształcenia ustawicznego lub ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, czyli tworzenia tzw. centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego (art. 93 ust. 1).
Zadania i kompetencje organu wykonawczego j.s.t.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 u.p.o. wójt, burmistrz (prezydent miasta), zarząd powiatu, zarząd województwa wykonują odpowiednio zadania i kompetencje dotyczące:
- zapewnienia warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki (art. 10 ust. 1 pkt 1);
- zapewnienia warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym (art. 10 ust. 1 pkt 2);
- wykonywania remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie (art. 10 ust. 1 pkt 3);
- zapewnienia obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2–6 ustawy z dn. 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2016 r. poz. 1047, ze zm.), i obsługi organizacyjnej szkoły lub placówki (art. 10 ust. 1 pkt 4);
- wyposażenia szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych (art. 10 ust. 1 pkt 5);
- powołania na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki osoby niebędącej nauczycielem, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny (art. 62 ust. 2);
- powierzenia stanowiska dyrektora szkoły lub placówki (art. 63 ust. 1);
- ustalenia, w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, kandydata na dyrektora szkoły lub placówki, jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, i powierzenia mu stanowiska dyrektora; organ prowadzący ma obowiązek zasięgnąć opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej (art. 63 ust. 12);
- powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora szkoły wicedyrektorowi, a w szkołach, w których nie ma wicedyrektora, nauczycielowi tej szkoły, jednak nie dłużej niż na okres 10 miesięcy (art. 63 ust. 13);
- powołania komisji konkursowej w celu przeprowadzenia konkursu na dyrektora szkoły lub placówki (art. 63 ust. 14);
- określania składu komisji konkursowej w celu przeprowadzenia konkursu na dyrektora szkoły lub placówki – w przypadku nowo zakładanych szkół i placówek (art. 63 ust. 18);
- ogłaszania konkursu na dyrektora szkoły lub placówki oraz nadzorowania prawidłowości postępowania konkursowego (art. 63 ust. 20);
- odwołania nauczyciela ze stanowiska dyrektora szkoły lub placówki (art. 66 ust. 1);
- współdziałania w ustaleniu zawodów, w których kształci szkoła prowadząca kształcenie zawodowe (art. 68 ust. 7);
- wyznaczania nauczyciela, który zastępuje dyrektora szkoły lub placówki w przypadku jego nieobecności – dotyczy szkół i placówek, w których nie utworzono stanowiska wicedyrektora (art. 68 ust. 9);
- zawierania porozumienia będącego podstawą utworzenia zespołu, w którego skład wchodzą szkoły lub placówki albo szkoły i placówki prowadzone przez różne organy (art. 91 ust. 8);
- zawierania umowy między organem prowadzącym szkołę a podmiotem leczniczym, a także jednostką pomocy społecznej, w których zorganizowana jest szkoła specjalna, w celu określenia warunków korzystania z pomieszczeń dla prowadzenia zajęć edukacyjnych i wychowawczych oraz ponoszenia kosztów ich utrzymania (art. 128 ust. 1).
Zadania i kompetencje jednoosobowych organów wykonawczych j.s.t.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 3 u.p.o. wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa wykonują odpowiednio zadania i kompetencje dotyczące:
- wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora szkoły lub placówki (art. 10 ust. 1 pkt 6);
- wyrażenia zgody na zatrudnienie osoby posiadającej przygotowanie zawodowe uznane przez dyrektora szkoły lub placówki za odpowiednie do prowadzenia zajęć z zakresu kształcenia zawodowego (art. 15 ust. 6);
- uzgodnień w zakresie opracowania programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, zleconego dyrektorowi szkoły lub placówki przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny (art. 56 ust. 2);
- sprawowania nadzoru nad działalnością szkoły lub placówki w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, w tym w zakresie: prawidłowości dysponowania przyznanymi szkole lub placówce środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez nią środkami pochodzącymi z innych źródeł, a także gospodarowania mieniem; przestrzegania obowiązujących przepisów bhp dotyczących pracowników i uczniów; przestrzegania przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły i placówki; oraz występowania w sprawach dydaktyczno-wychowaw-czych i opiekuńczych z wnioskami do dyrektora szkoły lub placówki i organu sprawującego nadzór pedagogiczny – dotyczy organu prowadzącego, który nie posiada uprawnień do sprawowania nadzoru pedagogicznego (art. 57);
- wyrażania opinii w sprawie powierzenia stanowiska wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych i odwołania z nich w szkołach, w których stanowisko takie może być utworzone (art. 64 ust. 1);
- wyrażania opinii w sprawie powierzenia stanowiska wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych i odwołania z nich w placówkach, w których zgodnie z ramowym statutem stanowisko takie może być utworzone (art. 65 ust. 1);
- wykonywania zamiast dyrektora przedszkola jednooddziałowego i kierownika szkoły filialnej kompetencji pracodawcy i przełożonego służbowego w stosunku do nauczycieli i innych pracowników (art. 68 ust. 8);
- przyjmowania do wiadomości informacji o wstrzymaniu wykonania uchwały pedagogicznej niezgodnej z przepisami prawa (art. 71 ust. 2);
- wyrażania opinii w sprawie zamiaru uchylenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchwały rady pedagogicznej niezgodnej z przepisami prawa (art. 71 ust. 3);
- wydawania zezwolenia na założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż j.s.t. lub osobę fizyczną (art. 88 ust. 4);
- przejmowania dokumentacji zlikwidowanej szkoły publicznej, z wyjątkiem dokumentacji przebiegu nauczania (art. 89 ust. 6);
- przejmowania dokumentacji zlikwidowanej szkoły lub placówki publicznej prowadzonej przez osobę prawną lub fizyczną (art. 89 ust. 7);
- współdziałania w zakresie ustalania warunków korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokości opłat za posiłki (art. 106 ust. 3);
- zwalniania rodziców albo pełnoletniego ucznia z całości lub części opłat za posiłki wydawane na stołówce szkolnej (art. 106 ust. 5);
- upoważnienia dyrektora szkoły do udzielania zwolnień z opłat za posiłki wydawane na stołówce szkolnej (art. 106 ust. 6);
- współdziałania w zakresie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (art. 127 ust. 6);
- współdziałania w zakresie organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego (art. 127 ust. 17).
W art. 29 ust. 2 pkt 1 i 2 u.p.o. ustawodawca określił, które zadania i kompetencje w zakresie rekrutacji do samorządowych przedszkoli, szkół i placówek wykonują rada gminy, rada powiatu i sejmik województwa, a które – wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta i marszałek województwa.
Ponadto, zgodnie z art. 29 ust. 3 u.p.o., wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta i marszałek województwa wykonują odpowiednio zadania i kompetencje j.s.t., o których mowa w art. 9 ust. 7 i art. 168 ust. 1, 9 i 11–13 u.p.o., oraz zadania i kompetencje organu j.s.t., o których mowa w art. 176 ust. 3 u.p.o., dotyczące:
- powiadomienia, w terminie 6 miesięcy przed dniem przekazania szkoły do prowadzenia osobie prawnej niebędącej j.s.t. lub osobie fizycznej, pracowników szkoły i zakładowej organizacji związkowej o terminie przekazania, jego przyczynach, prawnych, ekonomicznych i socjalnych skutkach dla pracowników, a także nowych warunkach pracy i płacy;
- prowadzenia ewidencji szkół i placówek niepublicznych;
- dokonywania wpisu do ww. ewidencji oraz doręczania zgłaszającemu zaświadczenia o tym wpisie, a kopii zaświadczenia –właściwemu kuratorowi oświaty i organowi podatkowemu;
- wydawania decyzji o odmowie wpisu do ww. ewidencji;
- aktualizacji wpisu do ewidencji w przypadku zgłoszenia przez osobę prowadzącą szkołę lub placówkę zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałej po wpisie do ewidencji;
- nadawania uprawnień szkoły publicznej szkole niepublicznej nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej.
Podział zadań i kompetencji w ramach jednostki samorządu terytorialnego na podstawie Karty Nauczyciela
Podział zadań, które w zakresie oświaty spoczywają na poszczególnych j.s.t., pomiędzy odpowiednie organy tych jednostek przewidują również regulacje Karty Nauczyciela.
Zadania i kompetencje organu stanowiącego j.s.t.
Zgodnie z art. 91d pkt 1 KN rada gminy, rada powiatu, sejmik województwa wykonują odpowiednio zadania i kompetencje organu prowadzącego szkoły i placówki dotyczące:
- ustalania w drodze regulaminu:
- wysokości stawek dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy, a także szczegółowych warunków przyznawania tych dodatków, z uwzględnieniem art. 33 i 34 KN,
- szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, z uwzględnieniem art. 35 ust. 3 KN,
- wysokości i warunków wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, z wyłączeniem świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i dodatku, o którym mowa w art. 54 ust. 5 KN, o ile nie zostały one określone w ustawie lub w odrębnych przepisach (art. 30 ust. 6),
- zasad podwyższania minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego (art. 30 ust. 10a);
- określania zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego (art. 42 ust. 7 pkt 1);
- określania zasad udzielania oraz rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół, nauczycieli pełniących inne stanowiska kierownicze oraz nauczycieli, którzy obowiązki kierownicze pełnią w zastępstwie nauczycieli, którym powierzono stanowisko kierownicze, a także przyznawania zwolnień od obowiązku realizacji zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 3 KN (tabela określająca tzw. pensum) – art. 42 ust. 7 pkt 2;
- określania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć:
- nauczycieli szkół niewymienionych w art. 42 ust. 3 KN, nauczycieli publicznych szkół i szkolnych punktów konsultacyjnych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych RP, nauczycieli prowadzących kształcenie w formie zaocznej, nauczycieli kolegiów pracowników służb społecznych, nauczycieli kształcenia na odległość, bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej i w kształceniu na odległość,
- pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, z tym że wymiar ten nie może przekraczać 22 godzin (art. 42 ust. 7 pkt 3);
- określania przypadków, w jakich nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć można obniżyć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć, a także warunków i trybu tego obniżenia (art. 42a ust. 1);
- ustalania kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli ze środków budżetu organu prowadzącego szkołę (art. 49 ust. 2);
- dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem doradztwa metodycznego oraz dofinansowania kosztów obniżenia pensum nauczycielom dyplomowanym, którym powierzono zadania doradcy metodycznego (art. 70a ust. 1);
- zapewnienia corocznie w budżetach odpowiednich środków finansowych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej, niezależnie od przysługującego im i ich rodzinom prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego, oraz określania rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy, a także warunków i sposobu ich przyznawania (art. 72 ust. 1).
Zadania i kompetencje organu wykonawczego j.s.t.
Zgodnie z art. 91d pkt 2 KN wójt, burmistrz (prezydent miasta), zarząd powiatu, zarząd województwa wykonują odpowiednio zadania i kompetencje organu prowadzącego szkoły i placówki dotyczące:
- powołania komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego oraz uczestnictwa w jej pracach przedstawiciela organu prowadzącego szkołę jako przewodniczącego (art. 9g ust. 2);
- obowiązku zapewnienia szkole podstawowych warunków do realizacji przez nauczyciela zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (art. 29 ust. 1);
- nadzorowania wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli (art. 30a);
- obowiązku, w przypadku likwidacji lub przekazania szkoły, wskazania innej szkoły, w której będzie naliczany odpis na ZFŚS na każdego nauczyciela będącego emerytem lub rencistą zlikwidowanej lub przekazanej szkoły oraz nauczyciela pobierającego nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, którego szkoła była ostatnim miejscem pracy (art. 53 ust. 3a);
- tworzenia służby socjalnej powołanej do gospodarowania funduszem socjalnym (art. 53 ust. 4).
Zadania i kompetencje jednoosobowych organów wykonawczych j.s.t.
Zgodnie z art. 91d pkt 3 KN wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta, marszałek województwa wykonują odpowiednio zadania i kompetencje organu prowadzącego szkoły i placówki dotyczące:
- wnioskowania o dokonanie oceny pracy nauczyciela (art. 6a ust. 1d pkt 3);
- współdziałania z organem sprawującym nadzór pedagogiczny w zakresie dokonywania oceny pracy dyrektora szkoły, nauczyciela, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora szkoły, oraz nauczyciela pełniącego w zastępstwie obowiązki dyrektora szkoły przez okres co najmniej 6 miesięcy; jeżeli jednak organ prowadzący szkołę jest jednocześnie organem sprawującym nadzór pedagogiczny – oceny dokonuje ten organ (art. 6a ust. 6 zdanie pierwsze);
- współdziałania z kuratorem oświaty w zakresie dokonywania oceny pracy dyrektora placówki doskonalenia nauczycieli, nauczyciela, któremu czasowo powierzono to stanowisko, oraz nauczyciela pełniącego
w zastępstwie te obowiązki przez okres co najmniej 6 miesięcy (art. 6a ust. 6 zdanie drugie); - wydawania decyzji o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego do 31.08. lub 31.12. danego roku, w zależności od terminu złożenia wniosku o awans zawodowy (art. 9b ust. 3 i 3a);
- nadawania nauczycielom kontraktowym stopnia nauczyciela mianowanego (art. 9b ust. 4 pkt 2);
- odmowy nadania, w drodze decyzji administracyjnej, stopnia nauczyciela mianowanego (art. 9b ust. 6);
- sprawowania funkcji organu wyższego stopnia, w rozumieniu przepisów k.p.a., w stosunku do dyrektora szkoły (art. 9b ust. 7 pkt 1);
- wydawania nowego aktu nadania stopnia awansu zawodowego na wniosek nauczyciela, który w trakcie pracy zawodowej uzyskał wyższy poziom wykształcenia niż określony w akcie nadania stopnia awansu zawodowego (art. 9f ust. 1);
- uczestnictwa w pracach komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego (art. 9g ust. 1 pkt 3);
- uczestnictwa w pracach komisji kwalifikacyjnej w przypadku, gdy o wyższy stopień awansu zawodowego ubiega się dyrektor szkoły lub nauczyciel posiadający co najmniej stopień naukowy doktora (art. 9g ust. 3 pkt 1);
- uczestnictwa, w charakterze obserwatora, w pracach komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o kolejne stopnie awansu zawodowego (art. 9g ust. 4);
- wyrażania opinii w razie przeniesienia nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania do innej szkoły (art. 18 ust. 4);
- uzyskiwania informacji o przeniesieniu nauczyciela religii zatrudnionego na podstawie mianowania, który otrzymał na podstawie odrębnych przepisów skierowanie do innej szkoły (art. 18 ust. 5);
- nakładania na nauczyciela obowiązku podjęcia pracy w innej szkole lub szkołach i na tym samym lub, za jego zgodą, na innym stanowisku, w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć (art. 22 ust. 1);
- stwierdzania wygaśnięcia stosunku pracy z mocy prawa w odniesieniu do dyrektora szkoły (art. 26 ust. 2);
- wyrażania zgody na przydzielenie godzin ponadwymiarowych kadrze kierowniczej szkoły (art. 42 ust. 6a KN);
- podwyższania dodatku nauczycielom zatrudnionym na terenie wiejskim, na którym występuje deficyt kadr (art. 54 ust. 5);
- obowiązku występowania z urzędu w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone (art. 63 ust. 2);
- obowiązku zniszczenia odpisu orzeczenia o ukaraniu karą dyscyplinarną znajdującego się w aktach osobowych nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora szkoły oraz zawiadomienia ukaranego nauczyciela o zatarciu kary i zniszczeniu orzeczenia (art. 85s ust. 4);
- możliwości zawieszenia w pełnieniu obowiązków nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora szkoły, przeciwko któremu wszczęto postępowanie karne lub złożono wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, jeżeli ze względu na powagę i wiarygodność wysuniętych zarzutów celowe jest odsunięcie nauczyciela od wykonywania obowiązków w szkole; w sprawach niecierpiących zwłoki nauczyciel pełniący funkcję dyrektora szkoły może być zawieszony jeszcze przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego (art. 85t ust. 1);
- obowiązku zawieszenia nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora szkoły, jeżeli wszczęte postępowanie karne lub złożony wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego dotyczy czynu naruszającego prawa i dobro dziecka (art. 85t ust. 2);
- przyjęcia odwołania od decyzji o zawieszeniu w pełnieniu obowiązków wniesionego przez nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora szkoły i przekazanie tego odwołania do komisji dyscyplinarnej I instancji (art. 85t ust. 5);
- sporządzania zawiadomienia o zawieszeniu nauczyciela w pełnieniu obowiązków dyrektora szkoły oraz o okresie zawieszenia (art. 85z ust. 1 pkt 2);
- sporządzania zawiadomienia o zakończeniu okresu zawieszenia nauczyciela w pełnieniu obowiązków dyrektora szkoły (art. 85z ust. 3 pkt 2).
Finansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli
Do kompetencji j.s.t. należy realizowanie zadań związanych z finansowaniem dokształcania oraz doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Wysokość środków na doskonalenie
Zgodnie z postanowieniami art. 70a ust. 1, 4 i 7 KN w budżetach organów prowadzących szkoły, w budżetach wojewodów oraz w budżecie MEN wyodrębnia się środki na doskonalenie zawodowe nauczycieli, i tak odpowiednio:
- w budżetach organów prowadzących szkoły – w wysokości 0,8% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli; przepis ten nie obejmuje finansowania publicznych placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych prowadzonych przez j.s.t.;
- w budżetach wojewodów – w łącznej wysokości 12 400 średnich wynagrodzeń nauczyciela dyplomowanego, na wspieranie organizacji doradztwa metodycznego na obszarze województwa;
- w budżecie MEN – w łącznej wysokości 2700 średnich wynagrodzeń nauczyciela dyplomowanego, na realizację ogólnokrajowych zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli; przepis ten nie obejmuje finansowania publicznych placówek doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym prowadzonych przez MEN.
Należy jednak pamiętać, że tzw. ustawa okołobudżetowa co roku modyfikuje te przepisy. Zgodnie z ustawą z dn. 09.11.2018 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2019 (Dz.U. z 2018 r. poz. 2435) w 2019 r. środki, o których mowa w art. 70a ust. 7 KN, przeznaczone na realizację ogólnokrajowych zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli, wyodrębnia się w budżecie MEN w łącznej wysokości do 2700 średnich wynagrodzeń nauczyciela dyplomowanego ustalonego w oparciu o kwotę bazową obowiązującą 1 stycznia 2018 r.
Podziału środków, o których mowa w pkt 1, dokonuje się po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy z dn. 24.07.2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (t. jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 2232) albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ww. ustawy, zrzeszających nauczycieli.
Środki na realizację zadania, o którym mowa w pkt 4, w budżetach poszczególnych wojewodów wyodrębnia się w wysokości proporcjonalnej do liczby nauczycieli zatrudnionych w województwie, ustalonej na podstawie danych SIO. Z tych środków wojewoda udziela j.s.t. prowadzącym placówki doskonalenia nauczycieli zatrudniające doradców metodycznych, o których mowa w art. 183 ust. 4 u.p.o., dotacji na finansowanie wydatków związanych z zatrudnieniem nauczycieli w celu realizacji zadań doradcy metodycznego.
Formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, rodzaje wydatków związanych z jego organizacją i prowadzeniem, które mogą być dofinansowywane ze środków j.s.t. i MEN, oraz szczegółowe kryteria i tryb przyznawania środków określa rozp. MEN z dn. 18.01.2019 r. w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 136).
Podział środków w województwach
Zgodnie z § 1 cyt. rozp. podziału środków na wspieranie na obszarze województwa doskonalenia zawodowego nauczycieli w kolejnym roku budżetowym pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów dokonuje MEN, z uwzględnieniem liczby nauczycieli zatrudnionych w poszczególnych województwach, ustalonej na podstawie danych SIO. Wysokość tych środków, planowanych dla danego województwa w kolejnym roku budżetowym, może być za zgodą MEN zmieniona na wniosek wojewody.
Budżet organu prowadzącego
Zgodnie z § 2 ust. 1 cyt. rozp. ze środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły (art. 70a ust. 1 KN) dofinansowuje się:
- udział nauczycieli w seminariach, konferencjach, wykładach, warsztatach, szkoleniach, studiach podyplomowych oraz innych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli prowadzonych odpowiednio przez placówki doskonalenia nauczycieli, uczelnie oraz inne podmioty, których zadania statutowe obejmują doskonalenie zawodowe nauczycieli;
- udział nauczycieli w formach kształcenia nauczycieli prowadzonych przez uczelnie i placówki doskonalenia nauczycieli;
- wspomaganie szkół i placówek oraz sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, prowadzone przez placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, i biblioteki pedagogiczne.
W ramach dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, o których mowa powyżej, mogą być pokryte w części lub w całości:
- koszty przejazdów, zakwaterowania i wyżywienia nauczycieli i specjalistów organizujących i prowadzących daną formę doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- koszty wynagrodzenia osób prowadzących daną formę doskonalenia zawodowego nauczycieli, niebędących pracownikami publicznej placówki doskonalenia nauczycieli, publicznej biblioteki pedagogicznej lub publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, która tę formę organizuje;
- koszty druku i dystrybucji materiałów szkoleniowych i informacyjnych.
Ponadto w ramach dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, o których mowa powyżej, mogą być pokryte w części lub w całości także:
- opłaty za kształcenie nauczycieli pobierane przez uczelnie;
- opłaty za kursy kwalifikacyjne prowadzone przez placówki doskonalenia nauczycieli dla nauczycieli skierowanych przez dyrektora szkoły lub placówki;
- opłaty za formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, o których mowa w 2 ust. 1 pkt 1 cyt. rozp., dla nauczycieli skierowanych przez dyrektora szkoły lub placówki;
- opłaty za staże zagraniczne organizowane w ramach współpracy międzynarodowej w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli dla nauczycieli skierowanych przez dyrektora szkoły lub placówki;
- koszty przejazdów, zakwaterowania i wyżywienia nauczycieli uczestniczących w formach doskonalenia zawodowego nauczycieli, o których mowa w 2 ust. 1 cyt. rozp., w tym w stażach zagranicznych, o których mowa powyżej (pkt 4), skierowanych przez dyrektora szkoły lub placówki.
Budżet MEN
Zgodnie z § 3 ust. 1 cyt. rozp. ze środków na realizację ogólnokrajowych zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli (art. 70a ust. 7 KN) dofinansowuje się:
- centralne programy kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- zadania w zakresie kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli, zlecane uczelniom lub innym podmiotom;
- udział krajowych podmiotów w międzynarodowych projektach i pro-gramach doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- staże zagraniczne organizowane w ramach współpracy międzynarodowej w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
W ramach dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, o których powyżej mowa, mogą być pokryte w części lub w całości:
- koszty przygotowania i realizacji szkoleń w ramach programów, o których mowa w § 3 1 pkt 1 cyt. rozp., oraz koszty przejazdów, zakwaterowania i wyżywienia nauczycieli uczestniczących w tych szkoleniach;
- koszty przygotowania i realizacji zadań, o których mowa w § 3 1 pkt 2 cyt. rozp.;
- koszty przejazdów, zakwaterowania i wyżywienia nauczycieli uczestniczących w międzynarodowych projektach i programach, o których mowa w § 3 1 pkt 3 cyt. rozp., oraz w stażach zagranicznych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 cyt. rozp.
Obowiązki dyrektora szkoły
Dyrektor szkoły (placówki) na każdy rok szkolny określa potrzeby w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki, uwzględniając:
- wyniki nadzoru pedagogicznego;
- wyniki odpowiednio egzaminu ósmoklasisty, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie i egzaminu maturalnego;
- zadania związane z realizacją podstawy programowej;
- wymagania wobec szkół i placówek, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 44 ust. 3 u.p.o.;
- wnioski nauczycieli o dofinansowanie opłat lub kosztów, o których mowa w § 2 ust. 3 cyt. rozp.
Wniosek, o którym mowa powyżej, musi zawierać:
- imię i nazwisko nauczyciela;
- nazwę formy doskonalenia zawodowego, o której dofinansowanie ubiega się nauczyciel;
- nazwę organizatora formy doskonalenia zawodowego, o której dofinansowanie ubiega się nauczyciel;
- wysokość opłaty, o której mowa w § 2 ust. 3 pkt 1–4 cyt. rozp., lub wysokość kosztów, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 5 cyt. rozp., o których dofinansowanie ubiega się nauczyciel;
- uzasadnienie przydatności w pracy zawodowej formy doskonalenia zawodowego, o której dofinansowanie ubiega się nauczyciel.
Dyrektorzy szkół i placówek, do 30 listopada danego roku, składają do organu prowadzącego wnioski o dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w następnym roku budżetowym uwzględniające potrzeby, o których mowa wyżej.
Obowiązki organu prowadzącego
Organ prowadzący opracowuje na każdy rok budżetowy plan dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, o których mowa w § 2 ust. 1 cyt. rozp., biorąc pod uwagę:
- wnioski dyrektorów szkół i placówek, o których mowa w § 5 cyt. rozp.,
- wyniki egzaminu ósmoklasisty, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie i egzaminu maturalnego,
- potrzeby w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i placówek w województwie, o których mowa w § 6 cyt. rozp.,
- podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa, ustalone przez MEN, zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt 1 u.p.o.
Zgodnie z § 8 cyt. rozp. organ prowadzący, w porozumieniu z dyrektorami szkół i placówek, ustala corocznie maksymalną kwotę dofinansowania opłat za kształcenie nauczycieli pobierane przez uczelnie oraz specjalności i formy kształcenia nauczycieli prowadzone przez uczelnie, na które dofinansowanie jest przyznawane.
Obowiązki kuratora oświaty
Na każdy rok szkolny kurator oświaty, na podstawie wyników nadzoru pedagogicznego, określa potrzeby w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i placówek w województwie.
Przepis przejściowy
Zgodnie z art. 143 ustawy z dn. 22.11.2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245, ze zm.), obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., ze środków, o których mowa w art. 70a ust. 4 KN, czyli wyodrębnianych w budżetach wojewodów, można finansować również koszty obniżenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych nauczycielom, którym powierzono zadania doradcy metodycznego przed 1 stycznia 2019 r., do końca okresu, na który zostały powierzone.
Powyższy przepis przejściowy wynika z faktu, że kompetencje dotyczące organizacji doradztwa metodycznego przekazano wojewodom. To wojewodowie udzielają obecnie dotacji j.s.t. prowadzącym placówki doskonalenia nauczycieli zatrudniające doradców metodycznych na sfinansowanie wynagrodzenia tych nauczycieli z tytułu powierzenia zadań doradcy.
Jak wyjaśnia ustawodawca, zadania doradcy metodycznego są powierzane na 3 lata. Wynagrodzenia doradców metodycznych, którym teraz powierzono zadania i których zatrudniono na podstawie dodatkowych umów o pracę w placówce doskonalenia nauczycieli, będą finansowane na podstawie ww. przepisów. Natomiast dla doradców metodycznych, którzy realizują zadania w ramach zniżki godzin, konieczne było wprowadzenie przepisu przejściowego umożliwiającego po 1 stycznia 2019 r. – do czasu wygaśnięcia powierzenia – realizowanie zadań doradcy metodycznego i ich finansowanie ze środków wyodrębnianych w budżecie wojewodów.