Zadatek przy najmie krótkoterminowym, a obostrzenia związane z COVID

covid-19-4969084_640.jpg

„Zajmujemy się najmem krótkoterminowym. Co w przypadku, kiedy Gość zarezerwuje termin odległy np. kilka miesięcy na przód, wpłacając nam zadatek, kiedy dostęp do turystyki zostaje nagle zamknięty i nie będzie możliwy pobyt w tym terminie? Czy taki Klient ma prawo do zwrotu wpłaconego zadatku? Jak możemy się bronić w tych trudnych czasach?”

Co do zasady, zgodnie z …

(…) art. 394 § 1 i 3 Kodeksu cywilnego w braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej. W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony.

Termin zwrotu zaliczki bądź zadatku, zgodnie z art. 455 K.c., określany jest w piśmie/wezwaniu skierowanym przez turystę do obiektu noclegowego.

Z uwagi na panującą pandemię COVID-19 zastosowanie mają również często zmieniane rozporządzenia Rady Ministrów dotyczące ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, a także ustawy o COVID.

Jak na razie zakaz prowadzenia usług hotelarskich, z określonymi wyjątkami, nadal obowiązuje.

Gdy tak jak teraz usługa hotelarska nie może zostać wykonana z przyczyn niezależnych – ani od hotelarza, ani od turysty – wtedy zarówno zaliczka, jak i zadatek są zwracane w takiej samej kwocie, w jakiej zostały zapłacone.

Warto przywołać również art. 15 zp ustawy o COVID, zgodnie z którym przedsiębiorcy świadczącemu usługi hotelarskie w rozumieniu ustawy z dn. 29.08.1997r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych – w przypadku rozwiązania umowy z klientem, które to rozwiązanie umowy pozostaje w bezpośrednim związku z negatywnymi skutkami COVID-19, jest zobowiązany zwrócić wpłacone mu przez klienta środki w terminie 180 dni od dnia skutecznego rozwiązania umowy.

Rozwiązanie umowy nie jest skuteczne w przypadku wyrażenia przez klienta zgody na otrzymanie w zamian od przedsiębiorcy vouchera do realizacji na poczet przyszłych wydarzeń w obszarze działalności przedsiębiorcy w ciągu roku od dnia, w którym miało się odbyć wydarzenie, za które klient wniósł zapłatę.

W myśl definicji zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych „usługi hotelarskie” to krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych. Zatem w ocenie Autora, dotyczy to również najmu krótkoterminowego, o którym wspomniał Czytelnik w treści swojego zapytania.

Sandra Grzywocz-Nowak – adwokat

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dn. 23.04.1964 r. Kodeks cywilny – tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 1740.
  2. Ustawa z dn. 29.08.1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych – Dz.U. z 2020 r. poz. 2211.
  3. Ustawa z dn. 02.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych – Dz.U z 2020 r. poz. 1842 z późn. zm.