Nauczyciele – doradcy metodyczni

Zakres i formy pracy doradcy metodycznego

Zgodnie z § 12 ust. 4 rozp. MEN z dn. 28.05.2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045) w publicznej placówce doskonalenia mogą być zatrudnieni nauczyciele-doradcy metodyczni.

Do zadań takiego doradcy należy – w myśl § 24 ust. 1 cyt. rozp. – wspomaganie nauczycieli oraz rad pedagogicznych w:

  • rozwijaniu umiejętności metodycznych,
  • planowaniu, organizowaniu i badaniu efektów procesu dydaktyczno-wychowawczego, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb uczniów,
  • opracowywaniu, doborze i adaptacji programów nauczania,
  • podejmowaniu działań innowacyjnych.

Aby zrealizować te zadania, nauczyciel-doradca metodyczny:

  • udziela indywidualnych konsultacji,
  • prowadzi zajęcia edukacyjne, zajęcia otwarte oraz zajęcia warsztatowe,
  • organizuje inne formy doskonalenia wspomagające pracę dydaktyczno-wychowawczą nauczycieli,
  • organizuje i prowadzi sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli.

Wymagania kwalifikacyjne

Zgodnie z § 25 ust. 1 cyt. rozp. zadania doradcy metodycznego powierza nauczycielowi kurator oświaty właściwy ze względu na siedzibę publicznej placówki doskonalenia, w której doradca ma być zatrudniony. Kurator oświaty dokonuje tego powierzenia w porozumieniu z dyrektorem publicznej placówki doskonalenia i po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły lub placówki, w której nauczyciel jest zatrudniony.

Kurator oświaty może powierzyć zadania doradcy metodycznego nauczycielowi zatrudnionemu w szkole lub placówce, który posiada:

  • kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówce doskonalenia, określone w MEN z dn. 01.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575, ze zm.),
  • stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego,
  • co najmniej dobrą ocenę pracy,
  • udokumentowane osiągnięcia zawodowe,
  • kompetencje społeczne, interpersonalne i komunikacyjne,
  • umiejętności z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej.

Warunki wykonywania zadań

Nauczyciel realizuje zadania doradcy metodycznego wyłącznie w ramach dodatkowej umowy o pracę w publicznej placówce doskonalenia prowadzonej przez j.s.t. – zawieranej na okres, na który zostały mu powierzone zadania doradcy metodycznego.

Łączny wymiar zatrudnienia nauczyciela w szkole lub placówce i w publicznej placówce doskonalenia nie może przekraczać 1,5 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, określonego na podstawie art. 42 KN, dla stanowiska zgodnego ze specjalnością nauczyciela-doradcy metodycznego.

Kurator oświaty, powierzając nauczycielowi zadania doradcy metodycznego, wskazuje publiczną placówkę doskonalenia prowadzoną przez j.s.t., w której nauczyciel-doradca metodyczny będzie zatrudniony. Określa także szczegółowy zakres zadań doradcy, okres ich powierzenia oraz wymiar zatrudnienia w placówce doskonalenia.

Zadania doradcy metodycznego powierza się na okres nie krótszy niż rok i nie dłuższy niż trzy lata, z możliwością przedłużenia powierzenia zadań na kolejny okres nie krótszy niż rok i nie dłuższy niż trzy lata.

Przed przedłużeniem powierzenia zadań doradcy metodycznego kurator oświaty zasięga opinii dyrektora publicznej placówki doskonalenia, w której nauczyciel-doradca metodyczny jest zatrudniony. Opinia zawiera ocenę sposobu realizacji zadań powierzonych nauczycielowi-doradcy metodycznemu oraz okres ich realizacji.

Nadzór pedagogiczny nad realizacją zadań doradcy metodycznego sprawuje dyrektor publicznej placówki doskonalenia, w której nauczyciel-doradca metodyczny jest zatrudniony. W ramach tego nadzoru bierze się pod uwagę opinie nauczycieli korzystających z pomocy nauczyciela-doradcy metodycznego.

Jeżeli nauczyciel nie wywiązuje się z powierzonych mu zadań doradcy metodycznego, kurator oświaty – na wniosek dyrektora publicznej placówki doskonalenia, w której doradca jest zatrudniony – może cofnąć powierzenie tych zadań.

Kurator oświaty przygotowuje plan sieci doradztwa metodycznego na terenie województwa, w porozumieniu z dyrektorami publicznych placówek doskonalenia, biorąc pod uwagę:

  • liczbę nauczycieli poszczególnych specjalności w województwie,
  • potrzeby nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego,
  • konieczność zapewnienia nauczycielom równego dostępu terytorialnego i przedmiotowego do doradztwa metodycznego na terenie województwa.

W planie sieci doradztwa metodycznego wskazuje się liczbę nauczycieli-doradców metodycznych poszczególnych specjalności oraz placówki doskonalenia, w których doradcy będą zatrudnieni, ze wskazaniem ich specjalności.

Kurator oświaty publikuje na stronie internetowej kuratorium wykaz publicznych placówek doskonalenia na terenie województwa, w których nauczyciele realizują zadania doradcy metodycznego, ze wskazaniem specjalności nauczycieli-doradców metodycznych.

Plan sieci doradztwa metodycznego uwzględnia również, stosownie do potrzeb, doradztwo metodyczne dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach z językiem nauczania mniejszości narodowych i etnicznych oraz językiem regionalnym. W tym zakresie kurator oświaty współpracuje z organizacjami mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.

Powierzenie zadań doradcy metodycznego przez ministrów

W odrębny sposób, w § 26 i § 27 cyt. rozp., uregulowane zostały zasady powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego przez poszczególnych ministrów: MKiDN, MRiRW i MZ. Przywołane regulacje określają też wymagania stawiane tym doradcom oraz warunki wykonywania przez nich zadań.

Przepisy przejściowe

W obecnym stanie prawnym organem powierzającym zadania doradcy metodycznego jest kurator oświaty (a nie organ prowadzący szkołę).

Jednak, zgodnie z § 37 cyt. rozp., nauczyciele, którym j.s.t. powierzyły zadania doradcy metodycznego, realizują te zadania na dotychczasowych warunkach – tylko do końca okresu, na jaki zostały one powierzone. Kurator oświaty ma obowiązek uwzględnić tych doradców w planie sieci doradztwa metodycznego.