Zakupy na firmę i poza działalnością
„Czy faktura VAT wystawiona na firmę musi zostać udokumentowana w księdze przychodów i rozchodów? Czy są jakieś konsekwencje kupienia towaru na firmę, ale nie wprowadzenia go do niej? Jednoosobowa działalność gospodarcza z zakresu projektowania wnętrz. Chodzi tylko o informację, czy każdy zakup na firmę, na który wystawiono fakturę VAT, musi być wprowadzony do firmy? Rodzaj działalności i zakupu chyba nie ma tu znaczenia…? Przykład: Kupię szafkę i wezmę fakturę VAT na firmę, ale jej nie zaksięguję, a szafkę wezmę do domu.”
Zasadniczo, jeżeli zakup był …
(…) związany z prowadzoną działalnością, to faktura VAT powinna zostać ujęta w księdze przychodów i rozchodów. Jeśli natomiast zakup mógłby być wątpliwy, wówczas takiej faktury nie księguje się i traktuje jako koszt nie stanowiący kosztów uzyskania przychodu.
Od 01.01.2018 r. obowiązuje JPK_VAT, przy czym w JPK faktury VAT nie zawsze będą się pokrywały, tzn. u wystawcy i odbiorcy faktury, bowiem odliczenie VAT-u z faktury jest przywilejem, a nie obowiązkiem. Nie powinno być zatem problemu z tym, że wystawca faktury VAT będzie ją miał odnotowaną w księdze przychodów i rozchodów, a odbiorca faktury już nie.
Należy jednak mieć na względzie, iż w księdze przychodów i rozchodów jedynie zakupy ściśle związane z działalnością powinny być ujęte, a to dlatego by firmy nie manipulowały uzyskiwanymi przychodami poprzez zaniżanie kosztów, a książka nie została uznana za prowadzoną nierzetelnie.
Sandra Grzywocz-Nowak – adwokat