Załącznik do umowy o pracę określający zakres czynności pracownika
Wręczenie pracownikowi dokumentu określającego zakres czynności nie ma charakteru obligatoryjnego, jest jednak stosunkowo często spotykane, zwłaszcza gdy sposób wykonywania pracy wymaga dodatkowego sprecyzowania.
Wykaz czynności powinien wynikać bezpośrednio z rodzaju pracy, jaki został określony w umowie o pracę. Oznacza to zatem, że zakres czynności nie może zawierać postanowień, które — w odniesieniu do rodzaju pracy wskazanego w umowie — miałyby charakter rozszerzający. Dopuszczalna jest natomiast zmiana treści zakresu czynności, jeżeli mieści się ona w ramach niezmienionego rodzaju pracy (powyższa czynność nie wymaga wypowiedzenia warunków pracy i płacy). Wszelkie korekty w zakresie czynności, które prowadzą do zmiany w zakresie rodzaju umówionej pracy nie są wiążące dla pracownika. Z drugiej jednak strony odmowa pracownika przyjęcia i podpisania zakresu czynności sporządzonego zgodnie z umową o pracę może stanowić uzasadnienie do wypowiedzenia stosunku pracy.
W przypadku gdy pracodawca określił zadania pracownika wynikające z umowy o pracę w formie zakresu czynności powstaje po jego stronie obowiązek włączenia niniejszego dokumentu do części B akt osobowych pracownika (§ 6 ust. 2 pkt 2, lit. a) rozp. MPiPS z dn. 28.05.1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika — Dz.U. Nr 62, poz. 286, z późn. zm.).