Zasady klasyfikowania uczniów
Ogólne warunki i sposób klasyfikowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych zostały określone w rozdziale 3a u.s.o., a kwestie szczegółowe – w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 44zb u.s.o., czyli w rozp. MEN z dn. 03.08.2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534).
Klasyfikacja – definicje pojęć
Celem klasyfikowania jest ustalenie ocen klasyfikacyjnych, które różnią się od ocen bieżących tym, że podsumowują pewien okres nauki ucznia (semestr, rok). Zgodnie z art. 44f u.s.o. uczeń podlega klasyfikacji:
- śródrocznej i rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej,
- końcowej.
Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminie określonym w statucie szkoły.
Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, z tym że w klasach I–III szkoły podstawowej w przypadku:
- obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć,
- dodatkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć.
Klasyfikacja semestralna odbywa się w szkole policealnej i polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych w danym semestrze oraz ustaleniu semestralnych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć.
Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, a w szkole policealnej – semestrze programowo wyższym, szkoła umożliwia uczniowi uzupełnienie braków (§ 14 cyt. rozp.).
Zgodnie z art. 44f ust. 5 i 6 u.s.o. klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej szkoły danego typu, a w szkole policealnej – semestrze programowo najwyższym. Składają się na nią:
1) roczne, a w szkole policealnej – semestralne, oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej lub semestrze programowo najwyższym, oraz
2) roczne, a w szkole policealnej – semestralne, oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się odpowiednio w klasach programowo niższych lub semestrach programowo niższych w szkole danego typu, oraz
3) roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.
W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym klasyfikacji śródrocznej i rocznej dokonuje się z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, o którym mowa w art. 127 ust. 3 u.p.o.
W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ani na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły (art. 44f ust. 8 i 9 u.s.o.).
Zasady ustalania ocen klasyfikacyjnych
Śródroczne i roczne, a w szkole policealnej – semestralne, oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
W szkole prowadzącej kształcenie zawodowe, która organizuje praktyczną naukę zawodu, śródroczną i roczną, a w szkole policealnej – semestralną, ocenę klasyfikacyjną z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu ustalają nauczyciele praktycznej nauki zawodu lub osoby prowadzące praktyczną naukę zawodu.
W szkołach (oddziałach) integracyjnych śródroczną i roczną, a w szkole policealnej – semestralną, ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego.
Jeżeli do szkoły (oddziału) ogólnodostępnej uczęszcza uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, to śródroczną i roczną, a w szkole policealnej – semestralną, ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych ustala temu uczniowi nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, a w przypadku gdy w szkole (oddziale) jest dodatkowo zatrudniony nauczyciel w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym – po zasięgnięciu opinii tego nauczyciela.
W szkole w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli i wychowawców odpowiednio zakładu lub schroniska.
Termin ustalenia ww. ocen określa statut szkoły. Oceny ustalone zgodnie z powyższymi przepisami są ostateczne; mogą być zmienione jedynie w drodze egzaminu poprawkowego lub sprawdzianu wiadomości i umiejętności.
Nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału – w terminie i formie określonych w statucie szkoły, ale przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej – informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania. W szkole policealnej informacje o przewidywanych semestralnych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych przekazuje się tylko uczniowi, przed semestralnym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej, w terminie i formie określonych w statucie szkoły.
W stosunku do laureatów konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim oraz laureatów lub finalistów ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych obowiązuje art. 44j u.s.o. Uczniowie ci otrzymują z danych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną, czyli ocenę celującą. Uczeń, który uzyskał tytuł laureata lub finalisty po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć najwyższą pozytywną końcową ocenę klasyfikacyjną.
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
Obowiązkowe zajęcia WF mogą być realizowane w dwóch formach: do wyboru przez ucznia oraz jako zajęcia klasowo-lekcyjne. Jeżeli formy te prowadzą różni nauczyciele, to śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć WF ustala nauczyciel prowadzący je w formie klasowo-lekcyjnej – musi jednak uwzględnić opinię nauczyciela prowadzącego WF w formie do wyboru przez ucznia.
Forma ocen klasyfikacyjnych
W klasach I–III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w rozp. MEN z dn. 18.08.2017 r., a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi.
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej:
- śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w rozp. MEN z dn. 18.08.2017 r., a także śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania, są ustalane w sposób określony w statucie szkoły,
- roczne, a w szkole policealnej – semestralne, oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ustalane według skali określonej w cyt. rozp.
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne ze wszystkich albo wybranych obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w rozp. MEN z dn. 18.08.2017 r., a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania mogą być ocenami opisowymi, jeżeli statut szkoły tak przewiduje.
Szkoły, które na podstawie powyższego przepisu wprowadzą ocenianie opisowe, muszą dodatkowo ustalać roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania według skali określonej w przepisach cyt. rozp. Natomiast, zgodnie z art. 44i ust. 6 u.s.o., końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz końcowa ocena klasyfikacyjna zachowania są wyrażane według skali określonej w przepisach cyt. rozp.
Inaczej jest w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz w przypadku uczniów posiadających to samo orzeczenie wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone i uczęszczających do trzyletniej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy – śródroczne, roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w rozp. MEN z dn. 18.08.2017 r., a także śródroczne, roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
Skala ocen klasyfikacyjnych – z zajęć i zachowania
Zgodnie z § 7 cyt. rozp. począwszy od IV klasy szkoły podstawowej roczne, a w szkole policealnej – semestralne, oraz końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych (obowiązkowych i dodatkowych, religii i etyki, zajęć, o których mowa w rozp. MEN z dn. 18.08.2017 r.) ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący – 6,
2) stopień bardzo dobry – 5,
3) stopień dobry – 4,
4) stopień dostateczny – 3,
5) stopień dopuszczający – 2,
6) stopień niedostateczny – 1.
Oceny wymienione w pkt 1–5 to, w rozumieniu przepisów, pozytywne oceny klasyfikacyjne, ocena wymieniona w pkt 6 to negatywna ocena klasyfikacyjna.
Skala ocen klasyfikacyjnych zachowania
Zgodnie z § 11 cyt. rozp. przy ustalaniu śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania uwzględnia się następujące podstawowe obszary:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
1) wzorowe,
2) bardzo dobre,
3) dobre,
4) poprawne,
5) nieodpowiednie,
6) naganne.
Egzamin klasyfikacyjny
Zgodnie z art. 44k ust. 2 u.s.o. uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Do takiej sytuacji dochodzi wtedy, gdy nieobecność ucznia na zajęciach edukacyjnych przekracza połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja – przez co nie ma podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć (jednych, kilku lub wszystkich).
Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny, jeżeli rada pedagogiczna wyrazi na to zgodę.
Poza ww. uczniami egzamin klasyfikacyjny zdają jeszcze trzy grupy uczniów:
- uczniowie, którzy spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą (art. 37 ust. 4 u.p.o.);
- uczniowie, którzy realizują indywidualny tok nauki (art. 115 ust. 3 u.p.o.);
- uczniowie, którzy przechodzą z jednego typu szkoły do innego typu szkoły (art. 164 ust. 3 i 4 u.p.o.).
Uczniowie spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą (tzw. edukacja domowa – art. 37 u.p.o.) uzyskują roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie rocznych egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły. Egzaminy klasyfikacyjne są przeprowadzane przez szkołę, której dyrektor zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W przypadku tych uczniów egzamin nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: plastyki, muzyki, techniki i wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych. Ponadto uczniom tym nie ustala się oceny zachowania.
Uczniowie realizujący indywidualny tok nauki są klasyfikowani na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych.
W przypadku przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej innego typu można przeprowadzić egzamin klasyfikacyjny. Natomiast uczeń szkoły niepublicznej nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej jest przyjmowany do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr szkoły publicznej po zdaniu egzaminów klasyfikacyjnych.
Egzamin klasyfikacyjny jest przeprowadzany w formie pisemnej i ustnej. Jeżeli jego przedmiotem są: plastyka, muzyka, technika, informatyka i wychowanie fizyczne, to egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. W szkole prowadzącej kształcenie zawodowe egzamin klasyfikacyjny z zajęć praktycznych, zajęć laboratoryjnych i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń lub doświadczeń, ma wyłącznie formę zadań praktycznych.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. Termin egzaminu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami, a w szkole policealnej – z uczniem, przy czym przeprowadza się go nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Skład komisji zależy od zdających egzamin. Dla uczniów nieklasyfikowanych oraz realizujących indywidualny tok nauki egzamin przeprowadza komisja w składzie: nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący oraz nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne. Dla uczniów uczących się poza szkołą oraz zmieniających szkołę egzamin przeprowadza komisja w składzie: dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący oraz nauczyciel albo nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany egzamin.
Jeżeli nie jest możliwe powołanie nauczyciela danego języka obcego nowożytnego w skład komisji przeprowadzającej egzamin klasyfikacyjny dla uczniów zmieniających typ szkoły, którzy kontynuują we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego lub uczęszczają do oddziału w innej szkole na zajęcia z języka obcego nowożytnego, dyrektor szkoły powołuje w skład komisji nauczyciela danego języka obcego nowożytnego zatrudnionego w innej szkole, w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
W przypadku uczniów korzystających z edukacji domowej oraz zmieniających typ szkoły przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może przystąpić do egzaminów klasyfikacyjnych w ciągu jednego dnia.
Podczas egzaminu mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia. Nie dotyczy to uczniów szkół policealnych.
Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44m i art. 44n u.s.o. (egzamin poprawkowy oraz sprawdzian wiadomości i umiejętności).
Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, do którego dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia oraz zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w ustalonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
Dla ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe nieklasyfikowanego z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu z powodu usprawiedliwionej nieobecności szkoła organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania i ustalenie śródrocznej lub rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu.
Egzamin poprawkowy
Podstawę prawną przeprowadzania tego egzaminu stanowi art. 44m u.s.o., a szczegóły reguluje § 16 cyt. rozp.
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z:
1) jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, albo
2) jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych lub zajęć z języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego
– może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. Podobnie jak w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego egzamin poprawkowy z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych, a w szkole prowadzącej kształcenie zawodowe egzamin poprawkowy z zajęć praktycznych, zajęć laboratoryjnych i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń lub doświadczeń, ma wyłącznie formę zadań praktycznych.
Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu – po zakończeniu tych zajęć, nie później jednak niż do końca lutego. Termin egzaminu wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Komisja pracuje w składzie: dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący, nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne oraz nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. Dyrektor powołuje wtedy w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
Roczna, a w szkole policealnej – semestralna, ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44n ust. 7 u.s.o. (sprawdzian wiadomości i umiejętności).
Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, do którego dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia oraz zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu – nie później niż do końca marca.
Sprawdzian wiadomości i umiejętności
Podstawę prawną przeprowadzania tego sprawdzianu stanowi art. 44n u.s.o., a szczegóły reguluje § 17 cyt. rozp.
Co do zasady, roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych ustalona przez nauczyciela lub uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona przez wychowawcę klasy są ostateczne. Jeśli jednak okaże się, że ocena została ustalona niezgodnie z przepisami, uczeń ma możliwość jej zmiany w drodze sprawdzianu wiadomości i umiejętności.
Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen. W szkole policealnej to uprawnienie przysługuje uczniowi w odniesieniu do semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
Zastrzeżenia zgłasza się od dnia ustalenia rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości dyrektor szkoły powołuje komisję, która odpowiednio:
1) przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną, a w szkole policealnej – semestralną, ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,
2) ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. Sprawdzian z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych, a w szkole prowadzącej kształcenie zawodowe sprawdzian z zajęć praktycznych, laboratoryjnych i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń lub doświadczeń, ma wyłącznie formę zadań praktycznych.
Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami, a w szkole policealnej – z uczniem.
W skład komisji, o której mowa w pkt 1, przeprowadzającej sprawdzian, wchodzą: dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący, nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne oraz nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
W skład komisji, o której mowa w pkt 2, ustalającej ocenę zachowania, wchodzi aż 7 osób: dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący, wychowawca oddziału, nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale, pedagog i psycholog (jeżeli są zatrudnieni w szkole), przedstawiciel samorządu uczniowskiego i przedstawiciel rady rodziców.
Komisja, o której powyżej mowa, ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, w drodze głosowania zwykłą większością głosów (w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji).
Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia sporządza się protokół, do którego dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia oraz zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Odrębny protokół sporządza się z posiedzenia komisji ustalającej ocenę zachowania (protokół zawiera uzasadnienie oceny). Oba protokoły stanowią załączniki do arkusza ocen ucznia.
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu wiadomości i umiejętności w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami, a w szkole policealnej – w uzgodnieniu z uczniem.
Roczna, a w szkole policealnej – semestralna, ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania, ustalone przez komisję, nie mogą być niższe od ocen wcześniej ustalonych.
Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna. Wyjątkiem jest negatywna roczna, a w szkole policealnej – semestralna, ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
Z kolei omówione tu przepisy art. 44n ust. 1–6 u.s.o., dotyczące zgłaszania zastrzeżeń i przeprowadzania sprawdzianu wiadomości i umiejętności, stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, przy czym termin zgłoszenia zastrzeżeń w przypadku takiej oceny wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest już ostateczna.
Klasyfikowanie w szkołach dla dorosłych
Klasyfikowanie słuchaczy w szkołach dla dorosłych odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art. 44v–44y u.s.o. oraz przepisami rozdziału 3 cyt. rozp. W przepisach tych określono m.in. zasady ustalania semestralnych ocen klasyfikacyjnych, przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego i egzaminu semestralnego.
Klasyfikowanie w szkołach artystycznych
Klasyfikowanie uczniów w szkołach artystycznych odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art. 44ze–44zh, 44zk u.s.o. oraz przepisami wydanymi na podstawie art. 44zq u.s.o.