Rozp. w sprawie prowadzenia listy stałych mediatorów
Dz.U. 2016.122
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości
z dnia 20 stycznia 2016 r.
w sprawie prowadzenia listy stałych mediatorów
Opracowano na podstawie: Dz.U. z 2016 r. poz. 122
Na podstawie art. 157f ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 133, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1) sposób prowadzenia listy stałych mediatorów, zwanej dalej „listą”;
2) tryb wpisywania i skreślania z listy;
3) tryb zamieszczania na liście i aktualizacji danych i informacji;
4) sposób potwierdzania spełnienia warunków wpisywania na listę;
5) wzór formularza wniosku o wpis na listę;
6) rodzaje dokumentów załączanych do wniosku.
§ 2.
1. Prezes sądu okręgowego prowadzi listę w formie tabelarycznej w postaci pisemnej i elektronicznej.
2. Nagłówek tabeli stanowią rubryki określające poszczególne rodzaje danych i informacji, o których mowa w art. 157d § 2 i 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych, zwanej dalej „ustawą”.
3. Wpisy dotyczące poszczególnych mediatorów oddziela się od siebie pogrubioną linią poziomą.
4. Wpisy zamieszcza się w porządku alfabetycznym.
§ 3.
Wniosek o wpis na listę składa się do prezesa wybranego sądu okręgowego na urzędowym formularzu. Wzór formularza jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§ 4.
Osoba ubiegająca się o wpis na listę potwierdza spełnienie warunków wpisywania na listę przez złożenie stosownych oświadczeń potwierdzonych czytelnym podpisem oraz oryginałów lub kopii dokumentów.
§ 5.
1. Do wniosku dołącza się kopie dokumentów potwierdzających wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia mediacji, którymi są: informacje o liczbie przeprowadzonych mediacji, spis wydanych publikacji na temat mediacji, opinie ośrodków mediacyjnych lub osób fizycznych o posiadanej wiedzy i umiejętnościach w zakresie mediacji, dokumenty poświadczające posiadane wykształcenie, odbyte szkolenia z zakresu mediacji oraz określające specjalizację.
2. Prezes sądu okręgowego w razie wątpliwości co do treści lub autentyczności załączonych dokumentów może żądać okazania oryginałów dokumentów załączonych do wniosku.
§ 6.
Wpisu na listę dokonuje się po sprawdzeniu spełnienia przez osobę ubiegającą się o wpis warunków, o których mowa w art. 157a pkt 1–5 ustawy, oraz sprawdzeniu, czy zostały załączone oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 157b § 2 i 3 ustawy.
§ 7.
Osobę wpisaną na listę prowadzoną w innym sądzie okręgowym wpisuje się na listę na podstawie załączonej do wniosku decyzji.
§ 8.
Wpisu na listę danych i informacji, o których mowa w art. 157d § 2 i 3 ustawy, dokonuje się na podstawie ostatecznej decyzji, o której mowa w art. 157b § 1 ustawy, lub decyzji o wpisie na listę wydanej przez prezesa innego sądu okręgowego.
§ 9.
1. Aktualizacji danych i informacji, o których mowa w art. 157d § 2 i 3 ustawy, dokonuje się po złożeniu wniosku stałego mediatora w tym przedmiocie. Dane dotychczas umieszczone na liście zastępuje się aktualnymi danymi.
2. W razie ujawnienia okoliczności wskazującej, że zamieszczone na liście dane i informacje, o których mowa w art. 157d § 2 i 3 ustawy, są nieaktualne, na liście umieszcza się o tym wzmiankę.
§ 10.
1. Skreślenia mediatora z listy w przypadkach, o których mowa w art. 157c § 1 ustawy, dokonuje prezes sądu okręgowego po stwierdzeniu tych okoliczności.
2. Z wyjątkiem przypadku określonego w art. 157c § 1 pkt 2 ustawy, postępowanie w przedmiocie skreślenia mediatora z listy może zostać wszczęte z urzędu.
§ 11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. [tj. dnia 29.01.2016 r. — przyp. redakcji]